Nieuws, actualiteit en politiek #4

Enige hoop is er als vrouwen en jongeren meer gaan stemmen. Ze zijn over het algemeen linkser, maar gaan veel minder vaak stemmen. Dat in een land waar de groep die zich als rechts identificeert al groter is.

Overigens meteen flashbacks naar de tweestrijd tussen pvda en vvd. Je moest PvdA stemmen om ze de grootste te maken, maar aan het einde krijg je vvd er gratis bij.

1 like

Bij de vorige verkiezingen was de opkomst onder jongeren 80% en was man/vrouw opkomst ongeveer gelijk.

Ik ben vooral benieuwd wat het met de stemmen gaat doen dat de verkiezingen pas in november zijn

4 likes

Ik zie net dit artikel op Volkskrant.nl. Waarschijnlijk kan niet iedereen het lezen omdat het achter een betaalbalk zit. Maar de titel en introductie zeggen al genoeg! Het is echt nodig dat er ook sterkere tegengeluiden komen. Die desinformatie belast eigenlijk ons zorgsysteem ook extra.

15 likes

Dat is ook waar ja. Goede kanttekening.
In het artikel zelf wordt de casus aangehaald van een 18-jarig meisje die per se periodieke onthouding wil toepassen omdat ze heeft gehoord dat de pil zo slecht is in TikTok filmpjes. Huisarts heeft meerdere gesprekken met haar geprobeerd te voeren hierover. Tijdje later zit ze bij de huisarts terwijl ze ongewenst zwanger is en dan een abortus laat uitvoeren zonder medeweten van haar ouders. Dus het gaat meer om dat zwart-wit denken op beide gebieden. Zowel van de pil is alleen maar slecht dus dan maar periodieke onthouding terwijl je ook moet kijken van kan ik dat echt goed toepassen in mijn leven, wat zijn de gevolgen, zijn er nog andere methoden. Vraag mij ook af of deze 18-jarige dan een condoom gebruikte / dat geadviseerd is.
In elk geval zou het ook goed zijn als er wat uitgebreider geadviseerd werd over e pil.

9 likes

Ja het vervelende vind ik wel dat huisartsen (in mijn ervaring en die van mensen uit mijn omgeving) ook niet altijd heel graag met je meedenken over mogelijkheden of twijfels bij je weg willen nemen.

Ik ben ook een tijdje heel bang geweest voor hormonen en wilde persé een koperspiraal. Ik heb echt moeten praten als brugman om die te krijgen (terwijl het volgensmij een prima manier van anticonceptie is) omdat de huisarts liever een pil voorschreef. Vervolgens zat de spiraal na 6 weken niet goed en begon de huisarts met een heel betoog over dat ie niet begreep waarom vrouwen in deze tijd nog moeilijk doen over de pil en waarom je in godsnaam nog voor een koperspiraal zou kiezen terwijl hij dus dat ding er uit stond te trekken en ik (met eendenbek in) probeerde uit te leggen dat ik echt last had van de pil. Vervolgens wilde ik dan wel weer de pil proberen en beloofde ze (andere huisarts, zelfde praktijk) dat ik echt een andere zou krijgen dan degene waar ik slechte ervaringen mee had, om vervolgens exact dezelfde maar dan in lichtere vorm voor te schrijven.

En ik begrijp echt dat huisartsen het mega druk hebben en echt geen zin hebben in tienermeisjes die van Joep of Richard hebben gehoord dat de pil de duivel is. Maar het zou opzich wel fijn zijn als huisartsen luisteren naar je twijfel en dan rustig even uitleggen waarom de pil gewoon oké is.

Edit: Wel echt supergoed van deze huisarts dat ze zich uitspreekt! Hoe meer mensen dat doen hoe beter want influencers als Joep en Richard hebben echt véél te veel volgers en daardoor ook véél te veel invloed.

10 likes

Maar een situatie waarbij jij zelf ervaren hebt dat iets niet voor jou werkt en daar een horkerige huisarts in treft, is wel echt iets anders dan mensen die via allerlei online charlatans geïnspireerd worden tot een vorm van ‘anticonceptie’ waarvan bewezen is dat het onbetrouwbaar is én geloven dat dit effectief is. Zelfs als een eigen huisarts tijd en ruimte neemt om uit te leggen dat dit risicovol is.

29 likes

Ja 100% mee eens. Ik wilde alleen meer zeggen dat huisartsen zoals zij, dus die de tijd en ruimte nemen om uit te leggen, wel echt mega fijn en heel erg nodig zijn. Maar dat je dus niet altijd een huisarts treft die dat wil doen.

8 likes

Nee ik begrijp je punt hoor en dat is ook echt een onderwerp waar veel meer aandacht aan besteed moet worden. Genoeg huisartsen die niet goed luisteren naar hun patiënten en ook teveel hun eigen mening laten doorschemeren.

1 like

we zullen wel zien bij de volgende subsidieronde van Europa, de enige stok die hebben om mee te slaan :pensive:

2 likes

Wel gelachen om het onderschrift van de foto van dit bericht Geen leeuw, wel leguaan van 90 centimeter gevonden in centrum Berlijn

8 likes

https://www.telegraaf.nl/video/191478045/nederlanders-gewoon-naar-corfu-je-wilt-toch-op-vakantie-he

WAAROM stap je nog in dat vliegtuig, doe even normaal

9 likes

Nou voorlopig geldt nog gewoon een positief reisadvies(groen zelfs) en krijg je volgens mij ook geen geld terug van je verzekering als je zelf annuleert.

1 like

Zó exemplarisch voor hoe de gemiddelde Nederlander met klimaatverandering omgaat. ‘We zien het wel! Je moet toch op vakantie.’ Zelfs als de wereld voor je ogen in brand staat :see_no_evil:

8 likes

Ja dat zal, maar er is altijd nog iets als zelf nadenken. Jammer dan dat je geen geld terug krijgt maar echt waar voor je geld krijg je ook niet als je hotel affikt.

13 likes

Positieve reisadviezen zeggen vrij weinig bij acute gebeurtenissen. Stapte ooit (begin maart 2020, dom ik weet het) met een nog positief reisadvies in het vliegtuig naar New York, waarna er terwijl we in de lucht zaten een inreisverbod werd aangekondigd en drie dagen later beide landen in lockdown gingen.

4 likes

als je aan de andere kant van het eiland zit snap ik best dat je niet zomaar zegt niet meer te gaan als je hele vakantie al is betaalt en je geen recht hebt op terugbetaling. Ik vind het wel makkelijk oordelen iig. Maar goed het artikel is ook van de Telegraaf dus dat zegt al wel wat natuurlijk.

@Shaaar met de kennis van nu dom misschien, maar ook wel begrijpelijk toch.

5 likes

Je zou die mensen toch gewoon daar achter willen laten als het mis gaat

2 likes

Mwah. Het is niet totaal onbegrijpelijk, maar wel gewoon dom en egoïstisch gedrag waar je in mijn ogen niet heel veel begrip voor hoeft te tonen. Dat mag je gerust zo noemen. Het is niet zo dat je niet weet dat er een risico is. Veel mensen gaan er vanuit dat er als er iets met hen gebeurt op vakantie er wel een structuur is die hen direct in veiligheid brengt en dat is simpelweg niet zo. Ik zou geld daarom nooit de afweging laten zijn om wel of niet af te reizen naar een plek waar je mogelijk in gevaar komt. Je hebt het uitgeven aan een luxe product en je kunt zonder. Je verzekering dekt pas als je al in de shit zit en je bent op zo’n moment in eerste instantie op jezelf aangewezen en dat kan zomaar nog een stuk duurder zijn dan je verwacht.

6 likes

Kon je nog terug komen dan, en hoe was het om daar te zijn?

4 likes

Of iig de kosten van repatriëring op ze verhalen :grimacing:

1 like