Nieuws, actualiteit en politiek #4

het gaat toch om de proportie van de maatregel versus de misdaad? Het gaat misschien om een half ton per persoon. Dat is toch peanuts in vergelijking met wat een shell of een overheid ons allemaal als gewone belastingbetaler kost? Ga alsjeblieft daartegen agenderen. Dit gekloot in de marge levert ons als je alle kosten die hiermee gemoeid gaan meerekent niets op. Pennywise poundfoolish.

4 likes

Uuhh, ja ik geef je helemaal gelijk. Natuurlijk is het peanuts in vergelijking met Shell.
Maar wil dat dan maar zeggen dat alles hiermee vergeleken kan worden? Wat mij betreft niet.
Er zijn zo ontzettend veel dingen die peanuts zijn in vergelijking met Shell of wat dan ook?!
Als het over de proportie gaat had ik al eerder aangegeven dat ik voor een persoonlijke betalingsregeling ben. Ik heb in mijn post aangegeven dat ik het deels inderdaad wel eens ben met de post van Shaar.
Maar ik vind echt dat we heel zuinig moeten zijn met gemeenschapsgeld. Ook als dat dus betekent dat mensen verantwoordelijk worden gehouden voor hun (studie)schuld

2 likes

maar denk je dan niet dat we ook gewoon pragmatisch en empathisch moeten zijn met hen met wie het mis gaat? Daarnaast levert het ook weinig op, dus wat win je ermee?

1 like

Ik vraag me oprecht af of mensen proberen op te sporen in het buitenland, deurwaarderskosten en dingen zoals sociaal inspecteurs om mensen in de bijstand te controleren (:face_vomiting:) niet meer kost dan het oplevert. In die zin is de overheid dan zelf ook niet voorzichtig met gemeenschapsgeld. De overheid heeft al een preferente positie bij het innen van schulden. Dat zou wat mij betreft genoeg moeten zijn, en mensen een paspoort ontzeggen omdat ze een studieschuld niet terugbetalen is gewoon machtsmisbruik en zou onrechtmatig moeten zijn.

Lang verhaal kort: ik vind dat je je in principe moet gedragen als goed burger, maar als land moet je ook een kosten-batenanalyse maken en ik denk dat je dan tot de conclusie komt dat zo ver gaan in schulden terugvorderen meer kost dan het oplevert.

16 likes

Wat ik al meerdere keren heb aangegeven, de methode vind ik zelf ook te zwaar/streng. Maar ik vind niet dat het als een waardeloos iets moet worden gezien dat er voorzichtig wordt omgegaan met gemeenschapsgeld. Ik vind het juist sociaal dat daar goed op gepast wordt.

En er kan natuurlijk een verschil van inzicht zijn. Wat jouw post betreft is dat natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Als lagere tijd strenge controles komen op bepaalde zaken (met sancties) dan heeft het na jaren nut en kan de controle afgezwakt worden omdat er zo’n hard beleid wordt gevoerd. Dat zou nooit zijn waar ik voor zou kiezen maar ik zou niet zeggen dat het niet zou kunnen werken omdat het misschien niet in mijn visie zou passen

1 like

Rituals laat weer eens zien dat het een schijtmerk is.

9 likes

Heb een tijdje bij het uwv gewerkt en hoorde daar inderdaad dat het opsporen en terug krijgen van geld van mensen/fraudeurs in het buitenland veel meer kost dan het oplevert, maar dat het toch moet. snap ik ook wel, je kunt het niet zo maar allemaal laten gebeuren. Maar blijft krom. Niet dat ik een betere oplossing/middenweg zou weten zo 123.

4 likes

Het verbaast me dat dit niet eerder naar buiten is gekomen. Ik ken iemand die dr heeft gewerkt als maneger en ook echt tegen meiden moest zeggen " Wil je even oogschaduw op doen"
Volgens mij moesten ze ook niet een beetje make up op maar echt een full face met oogschaduw en lipstick en alles.

1 like

Hier zit het verschil tussen jou en mij. Ik vind het wel een probleem als de manier om dat te doen het blokkeren van een paspoort is. Kom ook uit een familie waar men teringhard werkt voor veel te weinig en ik ken een groot deel van de generatie boven mij niet anders dan fulltime werkend en schuldenafbetalend, ben de eerste met een universitaire studie en ik vind het sowieso al belachelijk dat we schulden moeten opbouwen om te studeren. Dus wat wil je met dat stuk nu eigenlijk zeggen? In dit land ligt de focus al tijden op de kleine groep inwoners die niet mee doet. Anderhalf miljoen Nederlanders hebben een studieschuld. Ze zijn er daarvan 25.000 kwijt. 98% van de schuldenaren kunnen ze dus gewoon vinden. Ik zie écht het probleem niet. Sowieso niet waarom dit een discussie is als je het met mij eens best dat paspoorten blokkeren buitenproportioneel is. Daarnaast heb je prima ruimte voor jou insteek want we zijn inmiddels tien berichten verder, niemand heeft je verbannen en je mening is openbaar. Mensen zijn het er gewoon niet mee eens. We geven gemeenschapsgeld uit aan allerlei bullshit. Een piepklein groepje wanbetalers missen kan er voor mij ook nog bij.

Started from the bottom turned vvd gedachtegoed zijn wel echt mijn favo eerste generatiestudenten.

19 likes

Goed, het was niet mijnn bedoeling om het topic te kapen ofzo, excuses als dat wel zo over kwam. Ik zie dat ik een heel andere mening hierover heb dan de meesten, helemaal prima lijkt me

4 likes

Je haalt nu wel zaken door elkaar, want de mensen die onvindbaar zijn in het buitenland zijn toch grotendeels mensen die wel gewoon basisbeurs hebben ontvangen. De eerste studenten van het leenstelsel zijn pas net afgestudeerd en hoeven waarschijnlijk nog niet eens af te lossen.

Ik schrik hier best wel van en helemaal dat dit gewoon op de voorpagina van de nos staat, met weinig nuancering over dat dit soort denkbeelden niet oké zijn? Misschien ligt het aan mij maar ik vind dat er echt schokkende dingen in staan

7 likes

Ik heb ook mijn twijfels over deze media aandacht vanuit de NOS. Dit hoeft wat mij betreft geen extra aandacht te krijgen via ons journaal. Mja, het lijkt zich toch al als een vuurtje te verspreiden onder beïnvloedbare jongeren via TikTok

5 likes

Van de 1066 jongeren die in de vragenlijst van Stories aangaven het (deels) met Andrew Tate eens te zijn is de helft het ook eens met de uitspraak van Tate dat vrouwen luier zijn dan mannen. Bijna 30 procent daarvan, zo’n 300 jongeren, vindt dat “als je jezelf in een positie brengt om verkracht te worden, dat ook deels je eigen verantwoordelijkheid is.” En 15 procent vindt “dat je een vrouw mag slaan als zij je beschuldigt van vreemdgaan”.

Dafuq :woozy_face:

4 likes

Wow idd, hij wordt best wel neutraal neergezet als ‘inspirerend persoon voor jongeren’ ipv als een engerd met hele foute denkbeelden.

6 likes

sadness van de dag

4 likes

tate ging wel een beetje verder hoor, met zijn verhuizing om ‘zonder problemen vrouwen te kunnen verkrachten’, een paar maanden geleden is de politie er ook binnen gevallen om twee seksslavinnen te bevrijden

het viel me trouwens op dat in veel berichtgeving gesproken werd over voormalig bokser terwijl hij letterlijk één match jaren geleden heeft gedaan en op zijn muil kreeg, enkel en alleen om hem toch maar legitiem over te laten komen met zijn content farms en crypto scams

14 likes

Ik begin echt schijtziek te worden van dat gejank uit sommige delen van de horeca de hele tijd. Meteen weer het hardste en als eerste lopen janken. Rot op. Als je geen risico wil lopen ga dan níét ondernemen :woman_shrugging:

19 likes

Er stond vandaag of gisteren ook een artikel online dat horeca juist de omzet had zien stijgen de afgelopen maanden. Wat is het nu? :woman_shrugging:t3:

Edit deze: Omzet horeca in tweede kwartaal 2022 hoger dan voor corona

2 likes

Nou als ik kijk welke schandalige bedragen ze tegenwoordig voor een biefstukje durven te vragen (Central) dan kan ik me die gestegen omzet goed voorstellen!

4 likes