Nieuws, actualiteit en politiek #4

Nou ik kan me met het grote personeelstekort, misschien nog tekorten vanuit de coronaperiode (lijkt me dat je dat niet in een keer hebt opgelost) en stijgende prijzen voor zowel je inkoop, huur pand, personeel en gas/energie dit eigenlijk wel goed voorstellen. Dat het overall stijgt hoeft toch niet voor iedereen te gelden?

En niet gaan ondernemen als je geen risico wil vind ik zon nare uitspraak. Alsof je ff je zaak opgeeft voor een zekere baan (wat dat ook moge zijn, en alsof je daar dan ook gelijk de goede achtergrond voor hebt) als het wat moeilijker gaat, goed idee man.

25 likes

Ja wat is een zekere baan dan precies, eentje in dienst bij een onderneming van iemand anders die net zo goed failliet kan gaan en jou werkloos maakt?

4 likes

Er zit wel een heel groot grijs gebied tussen ondernemers aan hun lot overlaten, en ondernemingen die geen bestaansrecht hebben overeind houden met subsidies (gemeenschapsgeld).

8 likes

Oke maar in dat artikel staat niet per se dat ze een grote subsidiepot willen aanspreken maar dat ze zich zorgen maken omdat iedereen meer kosten krijgt, het kabinet nu geen actie onderneemt om de koopkracht te herstellen = minder horecabezoek over een tijdje.
Ze vragen om kwijtschelden van belastingschuld waar je nog over kan discussieren maar het is toch geen irrationeel jankverhaal ofzo.

3 likes

Ik vind dat echt “how can I make this about me”. Het is voor ontzettend veel mensen zwaar nu (dus ook voor ondernemers) en de mensen waarbij door de inflatie het water nu al aan de lippen staat zijn sowieso niet het doelpubliek van de horeca. Het kwijtschelden van belastingschuld, kom op zeg. Echt schandalig. Ik zie hier ook alleen maar volle horeca en restaurants waar je weken van tevoren moet reserveren voor een plekje.

Mij staat nog levendig bij dat er veel minder faillissementen waren door de coronasteun die bedrijven (die normaal gesproken dus wellicht kopje onder gegaan waren) kregen, met name in de horeca.

5 likes

mijn vader heeft een café (in belgië weliswaar) en zijn omzet is echt geëxplodeerd de laatste twee jaar, sommige maanden zit hij aan 300% van wat er vroeger binnenkwam

1 like

Ja op zich snap ik dat je het daar niet mee eens bent, ik weet zelf niet zo goed wat ik vind (of de soep echt zo heet gegeten wordt, ik hoop gewoon dat het niet zo is!)
Maar dat je dan maar geen ondernemer moet worden en niet moet “janken” vind ik altijd een beetje… naar. Uiteindelijk is het die branche die een persbericht uitdoet en de media die het oppikt, niet alsof ze nu allemaal op hun achterste benen staan en grote stakingen aankondigen.

3 likes

https://www.hln.be/binnenland/huurders-geconfronteerd-met-hogere-huurprijzen-tijdens-energiecrisis-jambon-consequentie-van-huurder-zijn~a1d7147d/

… Geen woorden hiervoor. En dat soort mensen zit in de regering he

4 likes

het feit dat ze volgende verkiezing waarschijnlijk nog hetzelfde scoren is nog het ergste, ik kijk er al naar uit welke dienst Weyts volgende legislatuur zal opblazen.

2 likes

Ik erger me ook vaak aan het onderscheid dat gemaakt wordt. Als je als ondernemer failliet gaat, is het je eigen schuld geweest want ja, jij wilde ondernemen. Maar als je ergens ontslagen wordt, is het wel zielig. Ik dacht met corona alles wel gehad te hebben, nou, think again! En sowieso, hoe had je ooit op een pandemie moeten rekenen als ondernemer?

10 likes

De consequentie van huurder zijn??? ??? ??? ???

Oké aangezien huizenbezitter ook niet voor me is weggelegd, wat voor alternatief raadt ie anders nog aan? Kraken? Couchsurfen?

4 likes

Zwerven.

3 likes

Tja en als er nooit iemand was gaan/zou ondernemen zouden er ook geen werkgevers zijn

3 likes

“da gade gij nie bepalen”

3 likes

Dat van het niet ondernemen was ook kinderachtig van mij maar waar ik mij gewoon helemaal aan irriteer is dat het wéér iemand van de Horecabond is. Dezelfde lui die tijdens corona zo wat het meeste zeurden terwijl er andere sectoren minimaal net zo hard getroffen zijn maar minder klagen én minder gecompenseerd worden (zoals cultuur etc. maar ja dat boeit Den Haag ook buiten corona al geen hol). En dat terwijl er zat horeca is die zoals Grace en anderen zeggen dikke omzet draaien nu. Terwijl met de stijging van ‘t minimumloon dat straks betaald moet worden en de koopkracht van anderen die afneemt én de energiecrisis hier ook weer anderen net zo hard gaat raken. Maar de horeca krijgt van het AD weer meteen een podium geboden. Dat vind ik ontzettend irritant.

En er zijn ook nog heel wat bedrijven die grotendeels door de coronasteun overeind zijn gebleven. Die gaan alsnog een keer omvallen en kans is dat het dan nu is met deze immense inflatie en alle prijzen die omhoog schieten.

3 likes

Weet iemand een insta of tiktok account dat positief nieuws brengt? Letterlijk al het nieuws wat ik lees is gewoon kut en merk dat ik alleen maar kan denken ‘we zijn gedoemd’. Oa door de prijsstijgingen, mega overstroming in pakistan(waar we hier te weinig over horen), dan heb je weer een horecabaas die zegt dat alles omvalt als de lonensl stijgen terwijl mensen omvallen als de lonen niet stijgen. T lijkt gewoon allemaal te leiden tot dat het leven op aarde niet meer leefbaar is ofzo.
Had al gegoogled op positief nieuws site maar vond niks.

4 likes

Ja deze:
https://instagram.com/the_happy_broadcast?igshid=YmMyMTA2M2Y=

3 likes

Good news movement op insta? Wel heel amerikaans

1 like

https://www.instagram.com/the.happy.activist/

2 likes

Misschien kun je t jeugdjournaal kijken? Krijg je toch alle belangrijke dingen mee maar wel luchtiger dan het normale nieuws.

5 likes