Je moet je normaal gesproken voor elke kieskring ((ongeveer elke provincie plus wat kleinere kieskringen voor grote steden) apart aanmelden met ook eventueel een andere lijst. Je kan dan ervoor kiezen dat niet overal te doen, waardoor bijv. alleen mensen in Overijssel en Gelderland op je kunnen stemmen, en in de rest van het land niet
Ah ja, dat is ook wel eerder gebeurd. Ik zou dat alleen wel wat vreemd vinden in combinatie met zijn standpunten, maar misschien dat-ie er een draai aangeeft (juist daardoor minder kloof tussen burger en bestuur oid). Hoewel het me ook niet zou verbazen als hij uiteindelijk toch all out gaat, aangezien hij wel vragen beantwoord over de grootste partij worden.
Hoe meer rechts zich versnipperd hoe beter het is voor GroenLinks/Rood. Ben nu wel heel benieuwd naar de verkiezingen.
Ja ik vraag me af of dit klopt. Ik denk dat alleen het woord sociaal in de naam, en roepen dat bestaanszekerheid je thema zal worden, al veel kiezers bij links weg kan trekken.
Misschien een paar ouderen, maar ik vraag me af of deze partij jongeren gaat trekken
Nah ik ken best wel wat linkse mensen die op Omtzigt zouden stemmen hoor. Omdat ze dus zijn werk als kamerlid waarderen en meer van dat soort mensen willen. Ik geloof niet dat dit per definitie goed is voor links.
Ik weet niet bij welke leeftijd je de grens voor jongere trekt, maar er zijn veel meer oudere kiezers dan jongeren. En gaat Timmermans jongeren aanspreken? Daar heb ik ook twijfels bij.
Het is toch niet zo gek dat in de situatie waarin we nu zitten, met schandaal na schandaal, mensen het zó zat zijn en zo geen zin meer hebben in politiek geneuzel en gedraai, dat ze willen stemmen op iemand die wél voor ‘de gewone mens’ opkomt (of althans op lijkt te komen) en zich hard maakt voor de slachtoffers van zoiets belachelijks als het toeslagenschandaal? Ik vind het nogal wat om al die mensen meteen als dom te bestempelen.
En ja het is idd wel handig om ook te onderzoeken waar de beste man nog meer voor staat, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen vertrouwen vinden in iemand die zich zo opstelt als hij. Zijn werk staat toch ook wel ergens voor, I mean als je voor deze toeslagenschandaal slachtoffers opkomt zegt dat ook wel iets over hoe je over andere onderwerpen denkt.
Oh ja kut, allemaal bejaarden
Ik geloof niet dat dat de gemiddelde Omtzigt stemmer dit doet wegens zijn inzet voor de toeslagen affaire slachtoffers. Hij is in de reeks politieke hypes de volgende in de een lange rij, mensen zullen weer teleurgesteld zijn dat hun issues niet magisch opgelost zijn en de volgende ronde op een nieuwe held stemmen. Zo gaat dat toch al sinds de LPF.
Maar dat iemand zich hard inzet voor 1 high profile goede zaak maakt het toch niet oké dat hij dan ook de rechten van vrouwen wil inperken of onze leefomgeving wil blijven verneuken om de boeren te sparen?
Die kortzichtigheid is link!
Nee dat zeg ik toch ook niet. Ik zeg dat ik mij voor kan stellen waar het vandaan komt
Ja en dat is precies waar het mis gaat, want Omtzigt staat voor meer dan het toeslagenschandaal en is op veel progressieve thema’s superconservatief. Als je dat zelf ook bent moet je er lekker op stemmen, als je het niet bent is het dom om puur op basis van het toeslagenschandaal te kiezen voor Omtzigt. Er zijn behoorlijk veel Kamerleden die uitblinken op net zo goed zeer problematische dossiers (Groningen, Jeugdzorg, Toeslagen) die wel links progressief zijn. Nog los van dat Omtzigt buitenproportioneel veel lof krijg voor het oplossen van de toeslagenaffaire terwijl hij hem ook mede veroorzaakt heeft, zo weer een nieuwe kan veroorzaken vanwege zijn starre kijk op regels en regelovertreding en het echt niet alleen gedaan heeft. Het is echt niet zo dat Omtzigt het enige Kamerlid is wiens werk ergens voor staat.
Edit; zal iig niet verbaasd zijn als Omtzigt de beschermheilige van de gewone witte man, vooral veel gedaan heeft voor de gewone witte man.
Heb je hier namen van, want ik heb overduidelijk veel minder politieke kennis dan de personen welke deze discussie voeren maar ik wil me er wel verder over inlezen.
Lisa Westerveld (GroenLinks) is het eerste die bij mij omhoog komt, op thema jeugdzorg
Lisa Westerveld, Esther Ouwehand, Sandra Beckerman. Paar compleet random namen van scherpe Kamerleden die terugkeren, want onder de stoppers zitten ook behoorlijk wat stevige namen.
Dit moet je echt uitwerken tot een opinie-artikel of op z’n minst een ingezonden brief! Van die iq-test is een goeie kop.
Op zich zijn de verkiezingscampagnes nog niet begonnen en zijn alle partijen nog bezig met het schrijven van verkiezingsprogramma’s dus is het best voorbarig om wel/niet te bepalen om op wie dan ook te stemmen omdat “je nog niet weet waar hij/zij voor staat”.
Ondanks dat is het verleden toch de beste voorspeller van de toekomst dus is het kijken naar stemgedrag slim maar zoals die analyse van het nrc al aangeeft is bijv Omtzigt niet makkelijk te plaatsen in het huidige spectrum. Ben dus erg benieuwd naar het verkiezingsprogramma van hem en andere partijen. Omtzigt is niet de enige die een nieuw sociaal contract wil geloof ik dus we will see
het liojkt me toch logisch dat stemgedrag je uiteindelijk veel meer zal vertellen dan een verkiezingsprogramma hoor? In zo een programma kan je zoveel sprookjes vertellen zoals je wilt, en niemand kan je er op afrekenen achteraf.
Niet dat ik het per se eens ben met alle standpunten van Omtzigt, maar ik vind het nogal wat om de conclusie te trekken dat mensen die op hem stemmen, of dat overwegen, een ondergemiddeld IQ zouden hebben. Maar misschien neem ik dit te serieus op.