Nieuws, actualiteit en politiek #4

Het klinkt zo echt alsof het een of ander plezierreisje is, maar een dergelijke internationale bijeenkomst over schone energie lijkt me voor een minister van klimaat ook heel erg belangrijk om bij te zijn? Jetten kan er toch ook niks aan doen dat dat dan toevallig op dezelfde dag(en) valt, hij doet gewoon zijn werk.

27 likes

Ja en laat hem ook alsjeblieft nadenken over lange termijn plannen. Ben een beetje klaar met Omtzigts populisme op Twitter.

27 likes

Mwah, ik heb de indruk dat er constant super belangrijke conferenties zijn waar ministers een naar toe moeten, om dan toch weer hetzelfde af te spreken zonder ook actie te ondernemen.

3 likes

Ja dat is politiek.

12 likes

Ja maar wat vind je dan belangrijker? In je eigen land debatteren waar je misschien 'og punten mee kan scoren of een nutteloos onderonsje?

2 likes

In je eigen land debatteren?? Hij zou niet eens aan het woord komen bij de APB. Alsjeblieft zeg. Laat je niet zo ophitsen.

5 likes

Ophitsen? Ok.

2 likes

Ik had nog de ijdele hoop dat we veel ‘digitaler’ zouden blijven na de lockdowns etc. Zoiets kan ook digitaal bijgewoond worden, puur om een statement te maken dat er niet (in mijn ogen) onnodig gevlogen hoeft te worden.

6 likes

ja maar dan kan je niet image

6 likes

Serieuze vraag hoor, is het geen optie voor Jetten om iemand anders in zijn plaats naar die bijeenkomst te sturen?

3 likes

Jetten is niet de primaire minister op dat ministerie he.

1 like

Vind dit wel goed. Ik vind een giga grote rozige kipfilet op een abri er niet fris uitzien

20 likes

Undercover bij Ter Apel. Is dit ethisch eigenlijk wel toegestaan? Bijzonder verhaal.

1 like

Zijn naam verbaasd me niks

3 likes

Hij gaat vaker undercover bij bedrijven die in opspraak zijn. Ook bij bijvoorbeeld Gorilla’s en ik meen ook bol.com. Of het ethisch verantwoord is, weet ik niet. Maar in dit geval leek het de enige manier om deuren te openen voor journalisten.

11 likes

Als hij zich voor zou doen als asielzoeker, zou ik het inderdaad niet ethisch vinden. Maar hij solliciteert met zijn eigen naam op een bestaande vacature. En rapporteert daar vervolgens over. What’s wrong with that? Hij komt ook maar op één afdeling, alleen die wachtkamers. Het is niet dat hij de ramptoerist komt uithangen ofzo.

14 likes

Ik vraag mezelf liever af waarom journalisten worden weggehouden bij iets wat aandacht verdient. Als er geen inkijk mogelijk is, blijven de misstanden buiten beeld. Denk dat ik hiermee je ethische vraagstuk misschien wel alsnog van een mogelijk antwoord voorzie. De noodzaak om dit in beeld te krijgen, lijkt mij te hoog.

15 likes

Dan nog heb je niet gesolliciteerd als journalist maar als medewerker.

Niet letterlijk in beeld met foto of video, maar om de situatie in beeld te krijgen. Dat is wel de taak van de journalistiek. En dat kan prima zonder individuen te schaden.

@Hippe_kikker wat is daar mis mee?

3 likes

Ik ben het met je eens hoor dat dit noodzakelijk was. Het is ook heel heel mooi feitelijk verhaal eigenlijk. Geen eigen mening er doorheen gedrukt over de crisis.

Mij is alleen wel verteld in de journalistiek opleiding dat dit soort under cover operaties niet mogen onder de journalistieke ethiek tenzij je jezelf voorstelt als journalist. Dit zou bij het leger of de politie ook niet door de beugel kunnen. Het gaat hier om kwetsbare groepen en overheidsbeleid. Er zijn processen om dit te onderzoeken en bedriegen hoort daar niet bij.

5 likes