Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik twijfelde ook en heb toen bij de overheid mijn vaccinatie bewijzen aan kunnen vragen. Kreeg dit toen thuis gestuurd. Het is alleen helaas wel zo dat ze alleen geregistreerd zijn als je daar toestemming voor hebt gegeven.

3 likes

Ah thanks! Ga ik dat eens doen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik er geen toestemming voor heb gegeven.

Welk vaccin is die van het rijksvaccinatieprogramma dan? Ik heb toen naar Gardasil gekeken maar te duur om zelf te lappen.

1 like

1994, maar weet wel echt zeker dat ik toen ben geweest met een vriendin. Heb daar een heel heldere herinnering aan.

Denk ik….? Haha

1 like

De Cervarix zit in het Rijksvaccinatieprogramma!

3 likes

Ik kom uit 93 en werd opgeroepen maar als je al seks had gehad werd destijds gezegd dat het niet meer effectief zou zijn. Was dat echt de gedachte destijds of domme praatjes?

4 likes

Je kreeg van die stickers in de vorm van een egeltjes oid die je dan in je agenda kon plakken. Misschien zegt dat je wat? Kan je niet via de huisarts inzien welke vaccinaties je allemaal hebt gehad?

1 like

Nee huisartsen hebben geen inzage in vaccinaties die via GGD zijn verkregen.

3 likes

Ik uit 96 zat ook bij die eerste ronde, weet nog dat er heel veel commotie over was en men mijn moeder nog een loedermoeder vond omdat ik ‘m wel moest nemen🤪

6 likes

Denk dat het ook wel goed is om te noemen dat je ondanks je vaccin alsnog hpv kan krijgen, omdat je dus niet tegen alle types ingeënt kan worden. Uitstrijkje blijft dus echt wel belangrijk.

Ik heb een paar jaar geleden me alsnog laten vaccineren met Gardasil (duur grapje idd, geloof tussen 300 en 400 euro toen) en heb alsnog hpv. Vooral mn moeder was toen onwijs verbaasd en vroeg zich af hoe dat kan. Die wist namelijk niet dat er meerdere types waren en dacht dat je dus sowieso geen hpv besmetting meer kon krijgen.

Ik ga er vanuit dat de meeste hier dit wel weten hoor, maar wilde het toch even gezegd hebben.

5 likes

Ik vind dit best een aparte vraag aangezien er beelden komen van vrouwen die gevangen worden genomen, een dode vrouw in haar ondergoed die wordt rondgereden en bespuugd.

Kan iedereen best “Israël is een terroristische staat en dit is hun schuld” zeggen, maar die beelden zijn als je een normaal mens met empathie bent verschrikkelijk om te zien. Vind het ongepast om vanwege de nationaliteit van de slachtoffers dit te bagatelliseren.

63 likes

@Zemraluani dit dus en @grace inderdaad ook ongewild .

@Vuile_bitch

3 likes

Dit. Daarnaast is het ook misselijkmakend om te bedenken hoeveel slachtoffers er gaan vallen bij een retaliatie.

6 likes

Ja het zijn burgerdoelen. En veel (oudere) vrouwen worden ontvoerd naar Gaza.

5 likes

ik vraag alleen waarom…? hoezo bagatelliseer ik dan?

1 like

ik vraag alleen waarom het haar misselijk maakt omdat ik benieuwd was hoe ze het bedoelde. ik snap echt niet waarom jullie vanalles daarvan maken lol

4 likes

Omdat het nogal vanzelfsprekend is toch?

Tenzij je nog niets gelezen had ofzo.

6 likes

Kan het ook niet zijn dat ook al zit je in een monogame relatie je elkaar alsnog kan herbesmetten? Mannen worden voor zover ik weet niet getest op hpv. Dan kan het toch zijn dat als jouw lichaam hpv niet goed kan opruimen je partner je gewoon opnieuw besmet? Vanuit die redenering kan het wel de moeite waard om ook die prik te nemen.

@Okapi Volgens mij waren dat geen praatjes destijds over dat het hpv vaccin minder goed zou werken als je al seksueel actief was geweest. Ik weet dat vriendinnen van mij er destijds ook over twijfelden of ze het vaccin nog wel moesten nemen om die reden. Denk dat dat toen echt de gedachtegang was in de wetenschap. Inmiddels is dat niet meer zo. Het Erasmus MC doet een studie naar of het zin heeft om vrouwen bij wie al onrustige cellen zijn weggehaald bij de baarmoeder alsnog te vaccineren tegen hpv. https://www.erasmusmc.nl/en/research/projects/vaccin-study#caca4ce2-3fa9-47d6-b1f8-1497d1bb2f0d

2 likes

nou nee want word je misselijk van wat er gebeurt, burgerdoden, van de beelden, het was gewoon een vraag. zo diep was het niet hoor.

1 like

Je vraag is waarom iemand misselijk wordt van een terroristische aanslag? Dat is toch een aparte vraag?

Waar was je dan echt benieuwd naar als je het niet bedoelde om het te downplayen?

19 likes