Nieuws, actualiteit en politiek #4

ik zie hier een post en vraag me af ‘hoe bedoel je dat’ en typ dat. dat is alles bij elkaar 3 seconden tijd he geen heel onderzoek van 3 uur. ik ben ook ziek dus mijn hersenen werken maar half haha.

en downplayen zeker niet maar ik vind het wel jammer dat dit wereldwijd wordt opgepakt als terreur en de acties van israel en de dagelijkse burgerdoden in palestina, bombardementen in libanon etc allemaal niet. het is altijd ‘twee kanten’ maar het ene land heeft nucleaire wapens en het andere niets. dus ik heb wel een beetje het gevoel van ‘het is nu 1 keer andersom’ dus dat raakt mij persoonlijk eerlijk gezegd wel minder dan wanneer het keer op keer gebeurt.

maarja burgerdoden zijn sowieso nooit iets om te vieren uiteraard, dus hoewel ik het goed vind dat palestina gebied herovert ben ik hier ook niet blij mee. maar ik vroeg me gewoon af hoe ze het bedoelde in de paar seconden waarin ik die post las.

4 likes

dan moet je beter lezen want ik zeg niet dat het niet erg is, ik zeg dat ik het jammer vind dat het andersom keer 10 gebeurt en dat minder wordt gecoverd

Hamas =/= Palestina
En gebieden heroveren is geen sprake van, het is niet of ze de capaciteit hebben om daadwerkelijk controle over die gebieden uit te oefenen.

Maar ik dacht al dat dit je inborst was en zoals @grace snap ik heus wel waarom mensen zich gefrustreerd voelen maar het is echt nooit een good look om blasé te doen over burgerdoden.

4 likes

Inmiddels ook al 160 Palestijnse burgerdoden, waarvan Hamas ook wel wist dat die zouden vallen door hun acties vandaag. Dubbel triest.

4 likes

ja snap ik maar ik vind dus niet dat ik dat doe. ik vind het gewoon jammer om te zien dat dit (overal) zo belicht wordt en terreur vanuit israel niet, want in de media enz wordt israel vaak neergezet als het slachtoffer in de hele situatie. maar burgerdoden = altijd slecht en inmiddels heb ik die beelden ook gezien en ik snap dat iemand daar misselijk van wordt

@Zemraluani mijn reply werkte niet

3 likes

Maar dan lees je wel echt heel beperkt nieuws over dit onderwerp. Er is heel veel kritiek, zelfs binnen Israël, op de huidige en afgelopen regeringen.

15 likes

Als we een definitie moeten creëeren voor de grootste haat ter wereld zou het de namen van deze landen zijn, jegens elkaar.
De haat is en zal altijd blijven. De issues zullen altijd doorgaan. Alle andere landen zullen altijd op afstand blijven, er zal altijd vanuit diverse belangen omgekeken of gesteund worden.

1 ding is zeker, er zijn alleen maar verliezers; de burgers en nooit maar dan ook nooit van 1 kant.
Terwijl de mannen in pak denken te winnen, voedt hun ego lekker.

Afschuwelijk.

4 likes

Ah toch wel. Ik baal van mijn puberzelf die toen heel makkelijk dacht ik heb seks gehad laat maar zitten. Was ook niet echt een onderwerp om rustig te bespreken met je ouders. :joy: had ‘m nu erg graag gehad helaas. Misschien toch tegen betaling overwegen.

4 likes

Ik kreeg al een knoop in mijn maag toen ik Ankie Rechess zag. Echt een vreselijk verleden heeft zij met haar man en wat er in München is gebeurd, maakt het lastig onpartijdig te blijven. Dus beter niet op tv svp.

3 likes

Haar man was André Spitzer. Worstelcoach van het nationale team van Israël en omgebracht tijdens de Spelen in München.

2 likes

Ik vind het zo eng wat er nu in Israel en Palestina gebeurt. Ik ben bang dat er veel veel burgerdoden gaan vallen aan beide kanten

2 likes

Pff ja ik vrees er ook voor :disappointed_relieved: verschrikkelijk voor beide kanten, uiteraard met name de onschuldige burgers.
Ongeverifieerd maar ik las op Instagram bij iemand die al lang volg en in Tel Aviv woont dat de Hamas ook is binnen gevallen bij een of ander muziek festival en dat daar ook veel doden bij zijn gevallen naar alle waarschijnlijkheid; kennelijk heel veel oproepen van vermiste mensen op social media die daar waren. Nogmaals niet geverifieerd maar als je dit soort dingen lees draait je maag toch echt om :worried:

De neef van mijn vriend zit overigens momenteel in Jeruzalem en ik vraag me ook echt af hoe dat verder gaat lopen. Volgens mij zijn ze nog vrij blasé onder maar ik zou doodsbang zijn…

1 like

Het dodelijke vrouwelijke slachtoffer in de jeep is geïdentificeerd als een Duitse vrouw die dat festival bijwoonde. Verschrikkelijk.

4 likes

Mijn moeder is eergisteren teruggekomen uit Israël/Palestina. Door het hele land getrokken. Ben blij dat ze nu hier is.

Zo heftig weer wat er allemaal gebeurt. Echt free palestina maar alle onschuldige burgers die aan beide kanten doodgaan is hartverscheurend.

14 likes

Wat fijn dat ze terug is. Ik ben ook helemaal free palestina maar ik werd vandaag echt zo treurig van de beelden van de festivalgangers die ontvoerd werden. En een jonge vrouw van 30 die vermoord is en haar lichaam werd rondgereden om te laten zien dat ze vermoord is. Ongelofelijk ook dat het zo georganiseerd en onverwacht was, ik zie gewoon niet hoe dit ooit goed gaat komen.

Heb het idee dat Hamas wilt dat de andere arabische landen kleur bekennen over wie ze nou steunen. Israel gaat sowieso Palestijnse burgers aanvallen en dan moeten landen wel reageren. Dit wordt echt een bloedbad ben ik bang.

1 like

Ze was 22, geboren in 2001.

3 likes

Shani Louk is 30, daar doelt ze op.

Nee die was dus 22, haar moeder heeft haar paspoort getoond.

4 likes

Oh dan staat het nog verkeerd in de media.

Ik vind de beelden van haar en de andere slachtoffers zo vreselijk choquerend. Ik hoop dat ze nog leeft.

Ze heeft een kogelwond door haar achterhoofd, haar benen zijn beide gebroken. Dus nee, die leeft niet meer.

4 likes