Nieuws, actualiteit en politiek #4

@Shaaar bedankt voor je input in je post hierboven.
Ik vind dat je het heel mooi verwoord hebt en duidelijk omschreven hebt.

De Engelsen hebben geloof ik destijds ook tegen de Joodse gemeenschap in Engeland gezegd dat ze richting dat gebied van Palestina konden gaan.
Naast dus dat ze de Ottomanen weg wilden hebben leek het mij ook als;
We willen de Joodse mensen in Engeland weg dus ga maar daarheen.

En dan vervolgens iedereen in dat gebied tot hun lot overlaten. Waarna de VN uiteindelijk ook het e.e.a verpest heeft en vertrok.

6 likes

Ja ik vind dat je dat heel goed gezegd hebt. En ik vind helemaal niet dat iedereen zich over alles moet uitspreken alleen het verschil valt mij wel op dat als het over antisemitisme gaat mensen in het algemeen het moeilijk vinden zich daarover uit te spreken en ik denk dat antisemitisme net zoals racisme in onze samenleving verweven zit in een manier die de gemiddelde Nederlander ook makkelijk kan wil en zal ontkennen.

En je edit herken ik ook heel erg, vanuit mijn gezin. (Ik heb eigenlijk de rest van de alinea weggehaald want het voelt niet goed om een trauma wat niet echt het mijne is hier neer te zetten).

En Israƫl verdient kritiek, zeker nu maar hiervoor ook al. Alleen ik vind het echt schokkend (of eigenlijk niet) met de hoeveelheid antisemitisme dat gepaard gaat en ik ben ook echt teleurgesteld in @Ainu en iedereen die die post geliked heeft.

6 likes

Ik zie echt niet waar ik iets antisemitisch zeg in mijn posts, enkel anti-zionistisch/kolonisme

3 likes

Duidelijk niet nee.

2 likes

Ongelofelijk dat we nu een genocide van de Palestijnen aan het meemaken zijn. Ze krijgen een bericht om te vluchten maar waar naartoe? Er is geen elektriciteit en water dus hoe blijven de mensen in leven. Hoe kunnen de Israelis met hun geschiedenis dit een ander volk aandoen. En hoe kan het dat onze president de vlag van Israel heeft gehesen.

30 likes

ik twijfel al de hele tijd of ik hier moet posten of reageren maar jij hebt precies verwoord wat ik denk. natuurlijk heeft iedereen het recht om zich te verdedigen, zeker na aanvallen op burgers. maar israel is nu gewoon willens en wetens een genocide aan het plegen en de hele wereld staat erbij en kijkt ernaar. echt hartverscheurend.

15 likes

Dat kan ook niet, we hebben helemaal geen president.

22 likes

Dat er tot nu toe NIETS gedaan is door westerse landen kan ik nog plaatsen (en nee, niet positief).
Hoe kan het dat er geen enkel Islamitsch land, iets doet om te helpen?

Ik kan maar niet met een rationeel, feitelijk of emotionele beredenering komen. Ik snap het niet.
Iemand die hier iets van kan maken zodat ik het begrijp?

En oh die Ursula von der Leyen is gewoon naar IsraĆ«l gegaan? Dezelfde persoon die nog over Rusland-OekraĆÆne zei dat het absoluut niet kon dat Rusland stroom/watervoorzieningen afsloot want dat zijn ā€˜war crimes’?

Make it make sense?

10 likes

"EU verdriedubbelt hulpgelden voor Gaza

De Europese Unie gaat de humanitaire hulp voor Gaza verdriedubbelen van 25 miljoen euro naar 75 miljoen euro. Commissievoorzitter Von der Leyen zegt dat de EU nauw samenwerkt met de Verenigde Naties om ervoor te zorgen dat het geld op de juist plek in Gaza komt. ā€œWe werken hard aan om ervoor te zorgen dat onschuldige burgers in Gaza steun krijgen.ā€
En dit komt nu voorbij in de liveblog.

Soms heb ik het idee dat door de continue stroom van verschillende informatie, dat we ook wel heel snel over alles een mening willen hebben.

2 likes

De Islamitische landen zijn laf en altijd geweest. Saudie Arabie is vriendjes met Amerika die gaat ze echt niet helpen. Dat hele verhaal van moslims horen elkaar te helpen is zo nep blijkt maar weer. Ook de koning van Jordanie is een laffe man en Egypte ook.

Waar ik bang voor ben is dat Hamas met een georganiseerde actie terug gaat slaan wat nog gruwelijker zal zijn dan we ooit hebben gezien. Hun eerste actie was zo georganiseerd dat ik mij niet kan voorstellen dat ze ingecalculeerd hebben dat Israel zal reageren. Iran is veel professioneler geworden met wapens en als zij zich ermee gaan bemoeien dan denk ik dat het een wereldoorlog wordt.

Kan iemand die er goed inzit mij uitleggen waarom Hezbollah Hamas steunt? Ik dacht namelijk dat Hezbollah sjiett is en Hamas soeniet?

1 like

Soms heb ik het idee dat door de continue stroom van verschillende informatie, dat we ook wel heel snel over alles een mening willen hebben

Ah, bedankt voor de aanvulling! Mooi om te zien dat er vanuit de EU ook dit soort informatie naar buiten komt.

Bewijst maar weet dat er door de continue stroom van verschillende informatie, het heel makkelijk is om over alles heen te lezen.
Tevens bewijs dat we elkaars informatie en kennis kunnen aanvullen als we in gesprek gaan hier op het forum.

4 likes

Waarom doe jij zulke statements maken over allerlei dingen zoals

ā€œ De Islamitische landen zijn laf en altijd geweest. Saudie Arabie is vriendjes met Amerika die gaat ze echt niet helpen. Dat hele verhaal van moslims horen elkaar te helpen is zo nep blijkt maar weer. Ook de koning van Jordanie is een laffe man en Egypte ook.ā€

Als je duidelijk geen kaas hebt gegeten van de hele situatie en zo’n basisvraag als ā€˜waarom steunt Hezbollah Hamas’ niet eens kan googelen?

35 likes

Waarom reageer jij vaak zo vals? Ik kan alles googlen (heb dit nu ook gedaan) maar leer ook veel van discussies die hier ontstaan.

1 like

Vals?

Ik erger me dood dat iedereen nu een plasje gaat doen in simplistische termen over een enorm complexe situatie.

Al jouw vragen over ā€œwaarom zijn de Arabische landenā€ kan je invullen als je kennis hebt van geopolitiek in het midden-oosten. Het feit dat jij deze vragen stelt vertelt me dat je die kennis dus niet bezit. En dat is prima maar kom dan ook niet met statements die je niet kan onderbouwen zoals over ā€œonze presidentā€.

Ik erger me dat je nu in discussie moet gaan met onderbuiken ipv met mensen die zich daadwerkelijk goed hebben ingelezen in het onderwerp (voor zover dat überhaupt mogelijk is). Je plasje ergens over doen terwijl je er te weinig vanaf weet heeft echt niemand iets aan, helemaal niet in deze gespannen situatie.

44 likes

Moet je dan gepromoveerd zijn op het onderwerp om hier mee te posten? Of moet je een instapkennis toets doen? Het is maar een forum. Je berichten komen heel erg denigrerend over en ik vind je heel erg uit de hoogte doen met de zogenaamde kennis die jij bezit.

1 like

Ik beweer toch geen kennis te hebben? Waar zie jij mij wilde statements maken over de geopolitieke houding van landen in de regio?
Jij komt met inside kennis over de koning van Jordaniƫ, het hele land Egypte en de band tussen Saudi Arabiƫ en de VS in 3 zinnen.

17 likes

Ik ben allerlei explainers aan het kijken want ik volg het niet meer. Ook op dit forum niet. Misschien heeft iemand anders wat aan de video’s. Naar mijn idee belichten deze video’s beide kanten wel redelijk.

16 likes

Of hot take misschien moet jij niet zulke oliedomme statements hier neerzetten en een keer een krant lezen?

11 likes

het valt me (algemeen daarom geen reply) sowieso op dat mensen vaak/snel bang zijn voor een wereldoorlog als er dingen waar dan ook gebeuren. misschien is dat wel logisch omdat dat er toch voor zorgt dat het dichterbij komt, maar zelf zie ik dat niet zo snel gebeuren

Dat gebeurt toch van twee kanten, tis ook wat makkelijk om meermaals te vallen over het missende woord minister voor president, terwijl iedereen weet dat dat bedoeld wordt

8 likes