Je gaat hier zo kort door de bocht. Alsof er één westerse media bestaat of Nederland als staat en Nederlandse media één zijn.
Precies. Ik zeg free palestina. Ik bedoel hier niet mee; go Hamas.
En ik vind dat ten alle tijde passend want naast beelden van geweld jegens Israëliers is er al decennia lang elke dag geweld jegens Palestijnen waar ook genoeg beeldmateriaal van is.
Helemaal mee eens dit, ik ben tegen Hamas. Ik ben tegen alle vormen van geweld, tegen de mensen die wat er nu gebeurt aan het vieren zijn. Ik heb vandaag zo een slechte dag nadat ik beelden had gezien van de Israelis die zijn vermoord.
Staat allemaal gewoon in mainstream nieuws hoor.
Waar heb jij het in godsnaam over? Ik zit hier live op de BBC naar een interview te kijken waarin de journalist aan de VN-ambassadeur Israël vraagt of lukraak burgerdoelen in Gaza bestoken met raketten niet een disproportionele respons is? Hoezo niet kritisch op Israël?
Als je nu begint over ‘Free Palestina’ begrijp je er gewoon niks van. Dit gaat niet over Palestina of de Palestijnen, dit is Hamas die onschuldige Israelische burgers afslacht, en daarmee ook het doodvonnis tekent van weer heel veel onschuldige Palestijnen. Wat hier aan het gebeuren is, is een strijd tussen twee agressors (Hamas en het Israelische regime) waarvan je allebei kan verwachten dat ze hun voeten vegen aan het belang en de veiligheid van burgers.
Ja, Palestijnen worden al decennia lang onderdrukt en onderworpen aan allerlei misdaden, dat is afschuwelijk, maar dat doet geen afbreuk aan de ernst van wat er nu ook gebeurt met Israelische burgers
Het hele “het is ingewikkeld” narratief is al problematisch en laf voor veel mensen die het helemaal niet zo ingewikkeld vinden met Israël als bezetter. De situatie neerzetten als waar twee partijen vechten hebben twee partijen schuld doet geen recht aan de werkelijkheid voor veel mensen die pro Palestina zijn. We accepteren met allen dat Israël dagelijks mensenrechten schendt en eerlijk gezegd snap ik wel waarom mensen blij kunnen zijn met wat er nu gebeurt. Als ik mij hele leven in ellende zou leven, zonder effectieve mensenrechten en geen uitzicht had op verbetering, zou ik het waarschijnlijk ook zo zien.
Nou ik vond bijvoorbeeld het achtuurjournaal van de NOS vandaag echt wel aan achtergrond missen en totaal niet kritisch op de reactie van Israël.
Wil niet zeggen dat die kritische houding helemaal nergens te vinden is natuurlijk maar hoe ik dat beleef is dat totaal niet de default van de Nederlandse media.
Ja maar waarom in godsnaam denk je nu dat het relevant/passend is om te zeggen ‘Free Palestina’. Read the fucking room
“Erg wat er gebeurt hoor, maar ja wil toch even zeggen Free Palestina want ja dat vind ik nou eenmaal”
???
Zo bedoelde ik het totaal niet, ik kreeg het idee dat als je free Palestina zegt of Pro-Palestina bent het ook betekent dat je de ernst van de acties nu afzwakt. Dat is totaal niet het geval.
Hoe ik het heb opgeschreven is slecht, zo bedoel ik het totaal niet.
Als wij het met onze geprivilegieerde konten op de bank al niet eens eens kunnen worden over wat “erger” is, hoe kunnen we dan verwachten dat dit conflict ooit opgelost wordt??
Noem mij maar een pessimistische doos, maar ik zie geen enkele oplossing. Nooit niet.
Ik vind deze hele post te simpel.
Ja pls tenzij je weet:
- hoe de politieke situatie binnen Israël zelf is (regering vs oppositie, kolonisten, hardliners)
- hoe de politieke structuur binnen Gaza is verus hoe die in de westelijke Jordaanoever is, (hoe de demografie daar is)
- welke (lokale) geopolitieke actoren er invloed hebben en in hoe die zich onderling verhouden
kan je beter niks zeggen over hoe dit op te lossen is.
Waarom post je dan videos enzo van mensen die zeggen “Jaa de palesteinen zijn zo lang onderdrukt ze vechten nu eindelijk terug”
Dat is niet wat er nu aan de hand is.
Horen jullie ook straaljagers?
Omg er staat nu een reporter naast mn bank om te vragen wat de oplossing is voor dit conflict!!
Trouwens BIJ1 is voor mij echt wel af hoor, hoe zij reageren hierop, de lijstduwer ging gisteren op Twitter tegen Gert Jan Segers zeggen dat hij bloed aan zijn handen had
Ze willen echt die ene zetel inleveren he?