Nieuws, actualiteit en politiek #4

Vreselijk eigenlijk wat zij allemaal kapot maken van het werk van Sylvana Simons

2 likes

ik denk dat je de filmpjes beter moet beluisteren.
Het is meer dit:

Een video die ik postte zei een vrouw als jij 75 jaar lang elke dag shit over je heen krijgt, en je slaat terug, is het dan jouw schuld? En in een andere video zegt een vrouw dat je de situatie niet moet analyseren allƩen op basis van wat vandaag gebeurde maar ook de context van afgelopen decennia moet meenemen.

Palestijnse kinderen worden al decennia mishandeld en vermoord. Palestina is een openluchtgevangenis waar Palestijnen in Hebron gewoon met een AI controlled gun geschoten worden als ze zich misdragen.

Dit is gewoon kenmerkend voor hoe fockedup hun situatie is.

Dus het is wel begrijpelijk wat er nu gebeurt, het is een consequentie. Betekent niet dat ik voor burgerdoden ben he? Tuurlijk niet.

Maar wees allemaal maar shocked dat ik pro Palestina ben joh :rofl:

6 likes

Een consequentie of een keuze?

2 likes

Maar je vindt het wel begrijpelijk dat het gebeurt? Een terreurorganisatie die geen kut geeft om de burgers aan hun kant hebben we het over he? Dit is geen terugslaan. Dit is terreur. En hoe Israƫl reageert is ook buitenproportioneel, dat staat buiten kijf. Maar hoe kan je in godsnaam het begrijpelijk vinden wat Hamas doet?

15 likes

Oh dat ben ik niet. Alle moslims zijn pro palestina. Alleen vind ik het in deze situatie nogal ongepast om dat soort dingen te plaatsen en te roepen.

En nee ik beluister je videos niet anders.

Je zegt ik ben tegen wat hamas doet. Maar met dit soort filmpjes zeg je eigenlijk wat anders.

3 likes

Als Hamas, de partij die ā€œterugslaatā€ namens Palestina, elke burger=kolonist=vijand ziet, en jij wil dat die mensen terugslaan dan ben je voor burgerdoden

2 likes

Nee daar ben ik niet blij mee en dat vind ik niet begrijpelijk. Maar dat ze iets tegen het Israƫlische leger doen wel.

Ja als Hamas nu honderden burgerdoden maakt is dat hun fout. Dat is gewoon een misdaad. En al zouden het soldaten zijn dan zou het alsnog een oorlogsmisdaad zijn om een naakt lichaam rond te paraderen, te bespugen en te verminken.

Dat staat los van het feit dat Israƫl ook misdaden begaat. Je kan wat Hamas nu doet niet goed praten. Hun slachtoffers hebben dit niet verdiend. De Palestijnse slachtoffers ook niet, maar twee kwaden maakt niet ƩƩn goed.

30 likes

Denk je echt dat Hamas ook maar iets geeft om de burgers die zo lijden in Palestina? Dit gaat hun problemen toch nooit oplossen, zeker niet met de manier waarop Israel hierop gaat reageren.

4 likes

Kijk; dit is dus bijvoorbeeld een enorme misvatting.

De Turken bijvoorbeeld staan grotendeels aan de Israƫlische kant, net als de Azerbeidzjanen. En er zijn een aantal golfstaten die een ambigue positie aanhouden.

11 likes

Wil het ook niet goed praten en ze hebben het ook niet verdiend maar ik vind het ook deels de verantwoordelijkheid van Israƫl dat dit gebeurt. Dit is wel waar er risico op is als jij zolang een volk onderdrukt.

2 likes

Nou thank god dat de meeste Moslims ook wel wat genuanceerder in dat conflict staan zeg. Als ik de mening van Nysm voorleg aan mijn Islamitische schoonfamilie zullen ze dat afkeuren. Natuurlijk zijn ze tegen de onderdrukking van de Palestijnen, maar het geweld dat Hamas nu toepast ā€œbegrijpenā€ is echt niet iets wat geldt voor alle moslims

15 likes

Sorry ik heb dat ook iets te lomp verwoord. Bedankt dat jullie me er op wijzen en me ook nieuwe inzichten geven.

6 likes

Dit ben ik wel met jou eens, het leven biedt nagenoeg geen perspectief als je als Palestijn in Gaza woont. Dan barst de bom in dit geval letterlijk een keer. Maar zoals velen hier jou duidelijk proberen te maken:

1. De uitzichtloosheid van het leven in Gaza krijgt ook veel kritiek in Israƫl zelf. Maar Hamas is niet de oplossing.
  2. Zet je voelsprieten aan: mensen hun huizen ingaan en doodschieten, festivalgangers vermoorden etc: dat is niet het Israƫlische leger en wees dan niet verbaasd als elk westers land aangeeft dat Israƫl het volste recht heeft zich te verdedigen. En keur dat zelf ook af door even te kappen met free Palestine thank you :pray:
26 likes

Nee niet van de burgers obviously
Maar de staat kon dit wel verwachten ooit toch?

1 like

Niet?
En gebedshuizen ook niet? En op straat ook niet?

1 like

Ze hadden het beter moeten verwachten, ze werden totaal overvallen. Uit de beelden blijkt dat de barakken bij de grens overlopen werden, veel soldaten lagen nog in bed of waren half aangekleed. Totaal overvallen, ook omdat het voorafgaand aan een feestdag was (net als de Yom Kippur oorlog dus).

Maar ā€˜we’ weten ook nog niet wat we allemaal zien, bepaalde drones zouden uit Iran kunnen komen, Hezbollah is natuurlijk gelieerd aan Iran. Maar ook Rusland heeft er banden mee, dus het is ook nog helemaal niet duidelijk hoe georganiseerd het is. Maar het is op onverwachte schaal en met onverwachte organisatie.

7 likes

Die eeuwige discussies tussen mensen die iets vinden en mensen die iets weten zijn echt hoofdpijngevend hoor.

14 likes

Ga eens naar palestina.

2 likes

Wat een volslagen kut argument.
Mijn fucking hemel.

10 likes