Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ja dit illustreert trouwens ook wat veel fout gaat op bijvoorbeeld Twitter. Dat mensen dan zeggen “zij was soldaat” (aka verdiende het?) terwijl er een dienstplicht is en het dus idd in de meeste gevallen een “meisje/jongen die als 18-23 jarige als soldaat diende” was ipv een beroepsmilitair.

8 likes

Maar hoe werkt dit in jouw hoofd dan? Moeten wij daarheen, registreren hoe veel misdaden daar worden begaan en dan zeggen “nou oké Israël heeft 67 burgers gedood dus nu mag Hamas met vrijbrief 67 burgers op gruwelijke wijze doden, dan staan ze gelijk”

Het begrijpen dat er een voedingsbodem voor dit soort vergeldingsterrorisme is, is iets anders dan willen invullen dat dit terrorisme rechtvaardig is.

24 likes

Ik las even terug of ik het goed had geschreven :sweat_smile: maar dat was idd wat ik bedoelde en ook waarom ik meisje schreef omdat ze dienstplicht uitdiende (zeg je dat zo?) en dus ook gewoon 18 is ofzo.

Ik las een paar maanden geleden over een Nederlandse jongen die nu vrijwillig in Israël dienstplicht dient. Ik vraag me af hoe het met hem gaat (en natuurlijk met de andere jongens en meiden die nu niet 3x per nacht een hek moeten bekijken maar daadwerkelijk een oorlogssituatie in moeten)

2 likes

Ik snap je niet helemaal maar denk ook dat we verzand zijn in een vruchteloze discussie. Ik hoop dat je in ieder geval gevoelsmatig wel mededogen kan opbrengen met zowel Palestijnse (dat gaat jou lukken) als Israëlische burgerslachtoffers. Daarvoor hoef je niet naar Palestina af te reizen.

7 likes

Ik vroeg me al af wat Dotan vond

Kan ik nu rustig gaan slapen.

23 likes

Jeetje ik was hem vergeten.

4 likes

Beelden uit Gaza, wat een nachtmerrie. Vind het echt niet kunnen dat de vlag van Israel op het binnenhof gehesen zal worden

LET OP DIT IS FAKE NEWS.
-aangepast door moderator-

1 like

Staat eronder dat het filmpje niet klopt?

1 like

Nah nu ben je aan het trollen toch?

Paul Golding is trouwens de Thierry Baudet van het VK :clown_face:

4 likes

The video is not from Gaza, it shows fireworks from football club CR Belouizdad celebrating their title win in 2020.

6 likes

Oh sorry wist niet dat het nep was, sorry sorry

2 likes
3 likes

Vreselijk, nu al meer dan 2400 doden :frowning: en ik neem aan dat internationale hulp daar amper zal geraken nu Taliban aan de macht is?

Sinds enkele weken worden Afghaanse vluchtelingen in buurlanden Pakistan en Iran ook verschrikkelijk behandeld en verjaagd zodat naar daar vluchten ook geen optie is

9 likes

https://www.ad.nl/buitenland/live-raketalarm-in-tel-aviv-hamas-iran-hielp-bij-plannen-aanval-meer-dan-250-lichamen-gevonden-bij-aangevallen-festival~abf6b9cb/

“Raketalarm in Tel Aviv, Hamas: Iran hielp bij plannen aanval, meer dan 250 lichamen gevonden bij aangevallen festival”

Vreselijk :disappointed:

En zo eng dit:
“Eerder al liet een cel van de Islamitische Jihad weten dat de gegijzelden niet naar huis mogen ,totdat al onze gevangenen zijn vrijgelaten”. Daarmee werd verwezen naar de duizenden Palestijnen die in Israëlische gevangenissen zitten."

1 like

Ik heb het idee dat de reactie op Oekraïne-Rusland sneller was vanuit het westen dan voor dit conflict?
Daarmee bedoel ik de wereldleiders, VN etc om te bemiddelen?

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua info, daarbij zoveel fake news en propaganda. Wellicht heb ik het gemist.
Kom vooral reacties tegen die dan een van beide landen ‘steunen’.

Maargoed, het is ook wel een ingewikkeld en langdurend conflict, wellicht ligt het daaraan.
Beiden zijn totaal niet te vergelijken anders dan zoals gewoonlijk; burgers die de dupe zijn :frowning:

1 like

Dat vluchten naar Iran was sowieso al heel lastig, want ze zijn daar niet echt welkom.

1 like

Ik herken wat je zegt. Dit conflict is zo mateloos complex. Vroeger dacht ik dat het “niet zo ingewikkeld was, want Israël heeft helemaal geen recht op die grond”, en ik begreep mijn overwegend pro-Israëlomgeving dus ook niet helemaal. Nu heb ik intussen een volledige studie in de richting van Internationale Betrekkingen gedaan, zelf in Israël en in Palestina geweest en veel hierover gevolgd/gesproken. En alsnog, ik zie niet in hoe dit ooit gefixt kan worden. Maakt me helemaal moedeloos.

15 likes

Oh interessant! Ik ben benieuwd hoe jij nu denkt over de pro-Israël personen? Als je er niet op wil reageren is ook prima.

Ja het wordt wel tijd dat Palestina bevrijd wordt.

1 like

Wat ik heb gemerkt is dat er ook binnen de groep pro-Israël heel verschillende meningen spelen(Zionisten, pro-overheid, religieus conservatieven, noem maar op). Dus kan en wil ze ook zeker niet over één kam scheren, net als de groep pro-Palestina. Dat is ook een beetje het frustrerende geweest van mijn studie, het blijven conflicten die supercomplex zijn die worden uitgevochten over de ruggen van mensen.

6 likes