Nieuws, actualiteit en politiek #4

Afwachten waarop precies? Waarom zou Hamas een eigen ziekenhuis bombarderen? Hoezo is er opeens heel veel twijfel bij deze gruweldaad en niet bij de gruweldaden van Hamas. Echt ik ben zo kwaad en boos nu, wat leven we toch in een kutwereld.

https://www.instagram.com/p/CygjcqooOCV/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

2 likes

Hoezo wil het niet tot je doordringen dat Hamas een terroristische organisatie is die niet boven geweld tegen eigen volk staat?

Het kan op dit moment nog van alles zijn. Het was irsrael. Het kan een ongeval zijn vanuit Gaza, het kan een afleiding zijn, het kan bedoeld zijn om de schuld in iemands anders schoenen te schuiven. Het punt is dat je het niet weet en je onderbuik gaat daar geen verschil in maken.

55 likes

Wanneer gaat het doordringen dat Israel verantwoordelijk is voor een genocide. En wanneer dringt het eindelijk door dat Netanyahu een oorlogsmisdadiger is??

10 likes

Opnieuw trouwens

Gaza =/= Hamas

Het ziekenhuis staat in Gaza en wordt gefinancierd door Anglicaanse (christelijke) stichtingen, dus het is geen ā€œeigen ziekenhuisā€ van Hamas.

5 likes

Meid doe eens rustig, niemand hier is ā€˜fan’ van IsraĆ«l, laat staan Netanyahu. Maar ongefundeerde claims doen helpt niemand, ook de Palestijnen niet.

17 likes

Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Niemand heeft belang bij speculeren over oorlogsmisdaden. Daarin ben ik terecht teruggefloten. Hoewel het menselijk is om aan te nemen dat Israƫl schuldig is aan het bombarderen van dit ziekenhuis, is dat nog niet meteen een feit en dat is waar Zemra het nu over heeft. Niemand is erbij gebaat als hier op basis van onderbuikgevoelens onwaarheden worden verspreid. In dat opzicht kunnen we beter afwachten totdat is bevestigd wie de dader is. Dat betekent niet hetzelfde als afwachten met het veroordelen van de genocide of oorlogsmisdaden van de Israƫlische regering. Je kunt dat alles veroordelen (en ook de acties van Hamas) en daarnaast afwachten tot er meer nieuws is over deze specifieke aanval.

9 likes

Is maar de vraag of we ooit achter bepaalde feiten gaan komen überhaupt. Nu iig niet, morgen, volgende werk/maand/jaar niet, misschien over 10-20 jaar of meer. Of Als er nog steeds spanning is tussen de twee: nooit niet.

Elk land zal altijd zichzelf verdedigen, elkaar zwart maken vingers wijzen etc. Beiden niet betrouwbaar in dit geval. Hamas absoluut niet, IDF absoluut ook niet aangezien zij filmpjes plaatsen van jaren terug als bewijs.

Daarom oh zo belangrijk om echt goede journalisten te hebben, vinden en volgen. (En daarvan zijn sommigen ook twijfelachtig ivm belangen/achtergrond)

1 like

Hier ben ik ook benieuwd naar @Twijfelaar

En @Twijfelaar is die link nou een website die zegt dat
From the river to the sea = ok
Maar
From the river to the sea, Palestine will be free = antisemitisch?

Als je niet antisemitisch wilt overkomen zou het mi logisch zijn om niet het eerste deel van een antisemitische leus te gebruiken. Ik vind dat ook het lastige aan die demo’s, het gaat daar al snel voor een deel van de mensen ook om het steunen van Hamas en daar zou ik echt niet meer geassocieerd willen worden.

3 likes

Dat onderscheid tussen de twee leuzen haal ik er niet uit. De leus ā€œfrom the river to the seaā€ wordt uitgelegd als

the catch-all phrase symbolizing Palestinian control over the entire territory of Israel’s borders, from the Jordan River to the Mediterranean Sea

Ik zou er ook niet mee geassocieerd willen worden.

Huh maar het staat daar toch letterlijk wat het verschil is tussen die twee :stuck_out_tongue:

Edit te weten dit

From the River to the Sea, Palestine Will Be Freeā€ is a common call-to-arms for pro-Palestinian activists. It calls for the establishment of a State of Palestine from the Jordan River to the Mediterranean Sea, erasing the State of Israel and its people. It is also a rallying cry for terrorist groups and their sympathizers, from the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) to Hamas, which called for Israel’s destruction in its original governing charter in 1988 and was responsible for the October 7, 2023 terror attack on Israeli civilians, murdering over 1,000 people in the single deadliest day for Jews since the Holocaust.

Daarom dus mijn verbazing over waarom je zou zeggen from the river to the sea, als je niet antisemitisch wil overkomen/bent

En snap ook nog niet wat er mis is met 4 mei tbh

1 like

En

From the river to the sea
the catch-all phrase symbolizing Palestinian control over the entire territory of Israel’s borders, from the Jordan River to the Mediterranean Sea

Hier staat toch twee keer hetzelfde, weliswaar in andere woorden? (Oprechte vraag) Ik zie op een afkorting van de leus na geen verschil in ieder geval. Volgens mij is er geen betekenisverschil tussen de volledige en afgekorte leus en zijn ze dus allebei even antisemitisch te noemen.

1 like

Aaah zo, ja ik las dat eerste als Palestijnse controle over het gebied zonder per se de IsraĆ«lische bevolking weg te jagen en dacht dat jij zei dat ā€œfrom the river to the seaā€ wel prima is om te zeggen, maar dat heb ik verkeerd gelezen, mea culpa :slight_smile:

2 likes

Hmm ja niemand moet gedwongen worden om iets te zeggen en het hoeft ook zeker geen inhoudelijk betoog te zijn, maar niets zeggen kan ook lijken op het niet belangrijk genoeg vinden (wat dus niet zo hoeft te zijn hĆØ).

En je erover uitspreken is ƩƩn van de weinige dingen die je kan doen nu. Of dat nu inderdaad digitaal is of in real life met vrienden of collega’s.

1 like

Om eerlijk te zijn snap ik niet dat je een leus zou gebruiken die door velen geassocieerd wordt met antisemitisme, en dat zo ter discussie stond dat er een rechter aan te pas moest komen, als je niet wil provoceren.

4 likes

er schijnt donderdagavond een protest in utrecht te zijn, mocht je dan kunnen

https://www.instagram.com/p/CydZBJyqEMF/?igshid=MmU2YjMzNjRlOQ==

1 like

Maar wat voegt het toe als er hier meer forumleden zich uitspreken tegen dit disproportionele geweld? Misschien naĆÆef maar het lijkt mij nogal evident dat (vrijwel) niemand hier dat goedkeurt of aanmoedigt. Ik heb mij hier ook niet uitgesproken maar ik heb ook niet het idee dat ik echt iets waardevols toe te voegen heb. Betekent absoluut niet dat ik het niet zo belangrijk vind (of dat ik er niet met mijn omgeving over praat, of over lees etc)

12 likes

Ik volg het nieuws hierover echt heel veel en vind het heel erg wat er allemaal gebeurd. Echter heb ik 0,0 verstand van de situatie en kan en wil ik mij hier dus ook niet over uitspreken en ik denk dat veel mensen dat hebben. Het zou precies niks toevoegen als ik mij hierover uitspreek of een oordeel over de situatie zou hebben want het is dan nergens op gebasseerd.

15 likes

Ik vind dat jezelf uitspreken echt wel meerwaarde heeft. En nogmaals dat hoeft geen inhoudelijk betoog te zijn, want dit is inderdaad een complexe situatie. Maar de meerwaarde zit 'm in dat hoe meer mensen zich uitspreken, het onderwerp hoger op de agenda van de politiek komt te staan.

De publieke opinie heeft wel degelijk invloed op de politiek en keuzes die worden gemaakt (al zal dit forum daarin geen rol spelen). Ik vind overigens (bijna) dezelfde vlieger opgaan tijdens verkiezingen wanneer mensen zeggen dat hun ene stem toch niet het verschil gaat maken en daarom niet gaan stemmen.

1 like

Maar waar moet je je dan uitspreken volgens jou? Hier op het forum? Een post op insta hoe erg je het allemaal vind? Een politieke partij mailen? Je kan toch ook, als je wil en kan, wat geld doneren naar bijvoorbeeld Rode Kruis/Rode Halve Maan of Artsen zonder Grenzen. Dan spreek je je misschien niet openlijk uit maar je draagt bij waar de mensen in Gaza echt wat aan hebben. En straks natuurlijk stemmen op een partij die bij je past en mogelijk ook via EU/VN de gesprekken met Israƫl aangaat. Of misschien met mensen die je kent die er echt door geraakt worden hen hun verhaal laten doen. Maar zomaar een beetje in het wilde weg gaan roepen hoe erg je het allemaal vindt, ik denk niet dat de politiek daar iets door veranderd. Hier niet en daar al helemaal niet.

13 likes

Het conflict is zeker complex, maar het lijkt mij niet een ingewikkelde conclusie dat wat er nu met de burgers in de Gaza-strook gebeurt grove schendingen zijn van het internationaal humanitair recht (zowel vanuit de staat IsraĆ«l die de Gaza-strook volledig afsluit en bombardeert als Hamas die Israeli’s heeft gegijzeld en bewoners van Gaza belet naar het zuiden verplaatsen om zo een menselijk schild te houden). En dit kan mi niet vaak genoeg worden herhaald op social media bijv.

Maar misschien dat dit forum daar dan niet de juiste plek voor is nee. En dat een herhaling aan dezelfde berichten niet veel toevoegt, omdat inhoudelijke analyses (die ik altijd graag lees op dit forum) in deze situatie lastig zijn.

2 likes