Nieuws, actualiteit en politiek #4

Als je de gazastrook opzoekt op maps zie je echt hoe minuscuul dat is en dan wonen er meer dan 2 miljoen mensen. En nu gaan ze worden afgesloten van water, electriciteitsnet, gas en hulpgoederen.

Wat een ramp, ongelofelijk.

26 likes

Ja vreselijk. Ik las dat het gebied 2x zo groot is als Texel
 En dan met 2 miljoen mensen.

2 likes

Ja ik weet het niet, maar dit voelt toch echt als een start van een mega oorlog waar nog meer landen aan zullen meedoen; want ja dat doen bepaalde idiote grootmachten altijd want hĂš, pissing contest.
Ja die ene in het westen en die hele grote reus die de halve wereldbol in beslag neemt.

1 like

Weg

11 likes

Ik wil je vooral een hart onder de riem steken :hugs: en vertellen dat er genoeg mensen zijn die sympathie voor Israël voelen en tegen geweld zijn tegen burgers of ze Israëlisch of Palestijns zijn

Ik vind het echt walgelijk om dingen te delen over dekolonisatie acties.

5 likes

Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn, waaronder ik, die geen (enkele) sympathie voor Israël als land voelen, maar wel tegen geweld tegen alle burgers zijn ongeacht hun nationaliteit.

25 likes

Ja het viel me nu extra op hoe kort door de bocht ik het vind om je info grotendeels daarvandaan te halen. Allemaal van die influenceners die dan van die korte Infographics delen van elf slides waarin het conflict dan wordt uitgelegd ofzo. Natuurlijk is dat al langer een trend, maar nu pas dat ik zelf denk van je hoeft niet altijd dit soort shit te delen als je er zelf ook nul verstand van hebt (om maar betrokken te lijken/sociaal geëngageerd)

17 likes

Ik weet dat de gemiddelde mens op dit forum slim genoeg is, maar ik wil ook even benadrukken hoe ongelooflijk veel “fake news” er de ronde gaat op Twitter.

Oude video’s, oude foto’s en vooral heel veel AI gegenereerde troep.
Dit was al aan de hand met de OekraĂŻense oorlog, maar het is nu nog veel meer.

Wees kritisch op wat je deelt en/of voor waarheid aanneemt. Neem echt even een moment om te checken wat je leest en ziet.

11 likes

Nog even een super domme bevinding, maar: het zijn echt ALTIJD mannen die deze troep veroorzaken.

Noem een willekeurig conflict, het zijn altijd mannen die aan de basis staan , en het volledig laten escaleren.

21 likes

Oh ja joh? Ben nu toevallig op reis in Canada voor het eerst, maar wel al vaker in de VS geweest. Het viel me juist op hoe veeel je hier ziet van de indigenous culturen. In Amerika zag ik er bijna niets van/over, alleen de “reservaten” (naar woord) waar mensen wonen en dat zag er vaak armoedig uit. Nergens uitleg of erkenning van gestolen land zeg maar.

Zegt natuurlijk niks over de politieke/economische situatie, maar ik zie hier in Canada bijna overal bordjes met namen in oorspronkelijke talen, uitleg over first nations van gebieden, in veel winkels spullen gemaakt door oorspronkelijke bewoners. Laatst ook Day of Truth en Reconciliation, overal banners, stickers en mensen met tshirts. Volgens mij ook pas zeer recent dat er veel actiever over gesproken wordt, n.a.v. al die gevonden massagraven met kinderen bij scholen. Maar het leek hier mij dus veel prominenter op de agenda dan in Amerika, waar het eigenlijk ĂŒberhaupt amper erkend wordt. Maar is het hier dus eigenlijk net zo shitty als de VS?

1 like

ik ben nooit in canada geweest dus dat weet ik niet! maar ik weet wel dat inheemse mensen momenteel protesteren omdat de overheid weigert om vuilnisbelten te doorzoeken naar de lichamen van 3 vermoorde inheemse vrouwen, het merendeel van de mensen heeft geen toegang tot schoon water, hun eten is onbetaalbaar
 er worden sowieso heel veel vrouwen vermist zonder dat er genoeg aan gedaan wordt (dat kun je vinden als je zoekt op MMIWG2S, missing and murdered indigenous women, girls and two-spirit), en er worden nog steeds massagraven met lichamen gevonden van kinderen die zijn overleden op katholieke kostscholen en dat is allemaal een beetje in de doofpot gestopt. ik weet niet alle informatie over alles maar dit is even een korte samenvatting.

maar ik denk eigenlijk dat inheemse mensen overal worden onderdrukt. vs, canada, australie, nieuw zeeland, russische republieken
 echt heel triest.

9 likes

Weg

12 likes

Vind dit soort berichten altijd zo ongepast op een of andere manier.

Snap dat het heftig is en je hoeft het dan ook echt niet allemaal te kijken. Maar om dan helemaal dingen te posten als “Het doet mij zoveel ik kan het allemaal niet meer aan.” Vind ik zo how do i make this about me.

40 likes

En vooral in dit topic. Er zijn andere plaatsen op dit topic waar dit beter past.

9 likes

ja same en ik hoor in mijn omgeving ook vaak ‘ik volg het nieuws niet voor mijn gemoedstoestand’ en dat vind ik ook zo fucking toondoof en privileged. ja ik word ook verdrietig van de situatie in gaza/afghanistan/oekraine maar wel vanuit mijn veilige warme huis met onbeperkt toegang tot water en eten enz.

26 likes

Echt mijn forumergernis haha
Ook in het Boulevard topic als er en een bekendheid is vreemdgegaan of overleden ‘Oh zo erg :wilted_flower: :disappointed:’

11 likes

Als je mentale klachten ervaart, kan het gewoon echt beter zijn om het nieuws te laten voor wat het is.

9 likes

Mentale klachten is nog wel iets anders dan ‘voor mijn gemoedstoestand’ toch?

5 likes

Voor @Frenky is de oorlog in OekraĂŻne heel dichtbij dacht ik? Als je vrienden en familie hebt die daar wonen of als je er weg komt, snap ik wel dat het je soms aanvliegt.

Edit: zie nu dat je niet op haar bericht perse had gereageerd. Mijn fout, had het ander gelezen.

3 likes

Ik denk zelf van niet, als je negatieve stemmingen of somberheidsklachten ervaart dan kan het nieuws je gemoedstoestand nog verslechteren.

Maar stel men heeft een positieve gemoedstoestand, hoezo zou zo iemand zich dan wel moeten onderdompelen in slecht nieuws als dat vervolgens negatieve gevolgen heeft voor de positieve gemoedstoestand?

Beter iedereen zelf laten bepalen in welke mate ze het nieuws tot zich willen nemen.

8 likes