Nieuws, actualiteit en politiek #4

Wat ik dus vooral dacht: ze zeiden eerder vanavond op het nieuws dat die jongen zich dan mogelijk bij de gijzelnemers kon “melden” als dubbele nationaliteit-hebbende, maar: weet hij dit überhaupt zelf dan, mocht dat moment er komen?!

9 likes

Ik las op AD dat hij afgelopen zondag jarig was en de procedure al voor de gijzeling (dus voor zijn verjaardag) in gang was gezet. Dus hij zou het paspoort dan sowieso krijgen en het is nu alleen sneller gegaan dan?

Oh, dat verklaart wel, dat het sneller kon. In de berichten die ik las, leek het of het iets is van de laatste 24 uur.

edit: ik heb even het AD gelezen, en daar is vooral verbazing en een topdiplomaat begrijpt niet hoe het kan. Je hebt voor een paspoort een handtekening voor nodig, en die kan er nooit zijn, en hij weet zelf niet dat hij inmiddels ook Nederlander is. AD schijnt morgen met een uitgebreid artikel te komen over hoe deze naturalisatie is gegaan.

4 likes

Z’n tante zei net bij OP1 dat ze de aanvraag altijd al hadden willen doen (ook zijzelf) maar dat ze dat voor 7 oktober nooit in werking hebben gezet. Er liep geen procedure.

1 like

echt een raar verhaal. sowieso erg voor zo’n jonge jongen maar los daarvan, de eerste berichtgeving liet het echt lijken alsof gewoon een random nederlander die daar even op vakantie was oid was gegijzeld. ik snap ook niet waarom je een nederlandse nationaliteit hebt als je hier nooit hebt gewoond, de taal niet kent en maar 25% nederlands bent, ik wist niet dat dat kon

6 likes

Ja dat kan, een extra nationaliteit is ook best gebruikelijk in Israël omdat mensen in het geval van een oorlog snel ergens naartoe uit kunnen willen wijken. Joodse vriend van me heeft zo de Roemeense nationaliteit gekregen, ook via opa en oma die na wo2 naar Israël waren gevlucht.

4 likes

ah dat wist ik niet! maar ik had dus ook geen idee dat dat gewoon kon vanuit nederland

Waarschijnlijk hebben zijn ouders (of een ouder) gewoon de Nederlandse nationaliteit door geboorte.
Er staat dat zijn opa naar Israël is vetrokken, dus als hij de Nederlandse nationaliteit heeft dan zijn zijn (erkende) kinderen vanzelf ook Nederlands en die kinderen dan ook weer.

Volgens mij kan dit allemaal voor je 18e dus waarschijnlijk zullen ze het daarom nog snel in gang gezet.

4 likes

Veel migratie-arbeiders vanuit de mijnwerkers periode hebben zo ook nog vaak een dubbele nationaliteit hier terwijl het derder generatie Belgden zijn dus opzich komt het wel vaker voor.
@TanteBetje ben wel benieuwd naar dat uitgebreid artikel dat vandaag zou verschijnen aangezien de nieuwsvorming hierrond zo rommelig gebeurt lijkt te zijn, ik zie ook niet echt in waarom dit zo snel snel zou moeten gebracht worden zonder verder te onderzoeken en iets volledig te brengen.

3 likes

Ik quote even de tante bij OP1. Ze sprak in het Engels en in een opgenomen gesprek met de presentatoren. Niet live dus er kan geknipt zijn.

ik weet dat mijn familie in de 16e eeuw naar Amsterdam is gekomen, vanaf 1567 woont de familie in Amsterdam en ze hebben nog steeds veel familie in Amsterdam. Haar vader, dus de opa, sprak Nederlands dat hij had geleerd van zijn moeder, de overgrootmoeder, en die sprak ook Nederlands met de tante en de vader.

Ze, de tante, is een paar jaar geleden begonnen met de procedure van staatsburgerschap toen de wet op dubbele nationaliteit in Nederland werd gewijzigd en het mogelijk werd. Maar om eerlijk te zijn hebben ze daar nooit verder aan gewerkt, want het was gewoon voor ze om Nederlands te praten, om veel in Amsterdam te zijn en als kind hebben zij en haar broer, de vader, 3 jaar in Amsterdam gewoond. Ze wisten jaren van de mogelijkheid tot staatsburgerschap en dat ze dat ooit wilden maar ze hebben het nooit ingediend. Toen de situatie 7 oktober veranderde riep een noodsituatie om noodmaatregelen en hebben ze gesmeekt en gevraagd om het sneller te regelen dan normaal. Ze wil toevoegen dat ze weet dat de Nederlandse media heel erg bezig is met de tijdlijn van de hele situatie maar dat dat nu niet belangrijk is want de focus moet de jongen zijn. En ook de andere ontvoerde onschuldige israeliers.

7 likes

Thanks voor het delen! Ik wilde het nog terugkijken (morgen weer een dag) maar dit is top.

Dit is overigens ook een totaal ander beeld dan ik op de nos lees (want volgens mij weer is aangevuld). Daar staat dat zijn opa gewoon in Nederland geboren is en na de oorlog naar Israël is vertrokken (dus logisch dat hij Nederlands sprak?):

Engel is geboren in Israël en woont met zijn familie in de kibboets Ramat Rachel, nabij Jeruzalem. Zijn opa is in Nederland geboren. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde hij naar Israël en het grootste deel van de familie woont nu daar.

En dat de procedure wel al een paar jaar was ingezet, maar misschien is dat stukje inderdaad geknipt.

De procedure om de 18-jarige tot Nederlander te maken was al ingezet voor zijn gijzelneming, zegt een familielid van hem tegen de NOS. Het lopende proces is versneld uitgevoerd op verzoek van de familie. “Het hebben van meerdere nationaliteiten is altijd een ding geweest in de familie omdat je in Israël nooit weet wat je boven het hoofd hangt”, zegt Yael Engel Lichi, een nicht van de opa van Ofir.

Al met al, vage berichtgeving.
Dat die afgevuurde raket voor vage berichten zorgde die later werden aangepast snap ik, maar zelfs dit is vaag.
Niet dat het heel veel uitmaakt in dit geval maar ik wil gewoon duidelijke info.

• NOS Nieuws, Gegijzelde Ofir (18) versneld tot Nederlander gemaakt in hoop op vrijlating’, 19 oktober 2023, https://nos.nl/l/2494641
4 likes

in frankrijk is de politie een tacozaak genaamd chamas tacos binnengevallen omdat de ledverlichting van de c kapot was en ze dachten dat het hamas tacos heette :sob::sob: lijkt wel south park

18 likes

Mooncake deelde deze petitie via Insta

3 likes

Vind dit enorm ongepast omdat er ook meer dan 1000 Israëlische burgers zijn omgekomen de afgelopen twee weken. Het is niet vergelijkbaar met BLM waar het heel duidelijk was waarom ze black specificeerden ipv all.

13 likes

Misschien voel je wat Ramsey Nasr bij Khalid en Sophie zei, dat de Israëlische slachtoffers (internationaal) met volledige naam, leeftijd, foto’s, dromen/wensen/schoolrapporten besproken worden in de media. Je herkent ze als individuen. Terwijl de Palestijnen per nummer besproken worden “48 dode Palestijnen, 1200 gewonde Palestijnen”. We weten niks van de namen van de doden, niks van hun levens, niets van hun dromen.

(Hij heeft het wel over Israël die het ziekenhuis gebombardeerd heeft, wat nog steeds niet vaststaat, maar los daarvan wel herkenbaar misschien?)

13 likes

Ik ben nu in Londen en er is echt een mega grote (100.000 mensen) protestmars voor de Palestijnen gaande. Heel indrukwekkend

18 likes

Ik kan er de vinger niet op leggen, maar ik vind het raar of onnatuurlijk? wat hier nu gebeurd, maar misschien ligt het aan mij. Volgens mij heerst er nu een soort sfeer dat je niets mag delen over wat er nu actueel allemaal aan de hand is, door allerlei reacties afgelopen dagen waarbij werd gezegd dat je beter niks kunt zeggen. Gechargeerd, maar laten we eerlijk zijn: daar komt het nu in praktijk wel op neer. Drie dagen stilte hier terwijl iedereen zeker heel erg bezig is met dit actuele thema, er zijn inmiddels duizenden onschuldige mensen gestorven en nog sterven nog steeds, door bombardementen op Gaza waarbij ook wederom weer heel veel kinderen zijn gedood. Dodenaantal: duizenden Palestijnen en meer dan een miljoen zijn daar ontheemd geraakt. Onder de slachtoffers meer dan 1000 kinderen, ik las zojuist meer dan 2000 inmiddels na afgelopen dagen. Meer dan 1000 Israëlische mensen zijn gedood door Hamas.

Aanrader om Buitenhof van afgelopen zondag terug te kijken, waar een interessant gesprek is geweest over dit onderwerp. Israël, onwettige aanvallen in Gaza op huizen en een markt

Laat je niet tegenhouden om er over te spreken en te delen. Het voelt alsof mensen zich tegengehouden voelen, maar misschien vul ik het in. Het voelt echt juist voor mij persoonlijk heel verkeerd, om nu juist weer in stilte te vallen. Ik heb wel vaker over gepost in t verleden over Palestina, ik zie een bericht terug hier op dit forum van mei ‘21 waarin ik precies iets soortgelijks zeg, wat ik toch weer wil benoemen.
Het is een constatering vanuit mijn kant. Ik heb bewust niet actief meegedaan met het gesprek hierboven, ik heb afgelopen jaren veel gesprekken gevoerd en heb me erg beziggehouden met het onrecht in Palestina. Dit is een pijnlijk onderwerp waar ik denk ik niet goed meer aan kan meedoen zonder emotie, en daarom ook dat het mij denk ik extra “raakt” dat het nu weer stil valt, alweer.

Het gesprek startte hier in t topic met de verschrikkelijke aanval vanuit Hamas en is gestopt nu, terwijl er nog steeds vreselijk veel onschuldige doden vallen onder de Palestijnen waar humanitaire hulp haast niet eens kan komen, ze houden de grenzen dicht en dat is in strijd met het oorlogsrecht.

23 likes

Nou ja ik denk dat het hier ook rustig is, omdat je gewoonweg niet veel meer kunt zeggen dan ‘O wat erg’ en ‘Israël handelt in strijd met het oorlogsrecht’. Ik heb in ieder geval zelf totaal niet het idee dat als je je medeleven hier toont richting de slachtoffers in Gaza dat je dat niet mag uitspreken. Ik heb er alleen geen behoefte aan want het is heel loos. Een inhoudelijke discussie is hier wellicht beter op zijn plek, maar zoals ookal hierboven in de discussie gezegd is dat ook lastig, want enorm complexe situatie en weinig mensen kennen de geschiedenis goed genoeg.

Neemt niet weg dat het heel erg is wat er op dit moment in Gaza speelt, maar veel meer dan dat constateren kan je ook niet.

15 likes

Ik zoek vooral inhoudelijke verdieping die ik hier niet vind (in 95% van de posts dan). Elkaar vertellen hoe erg het is voelt wat nutteloos

19 likes

Ik ben een hele reactie aan het schrijven maar merk dat ik het niet goed kan verwoorden. En dat het me eerlijk ook raakt wat je allemaal richting mij noemt, je weet niet hoe actief ik met dit onderwerp bezig ben en dat alles wat je zegt ik ook 100% zeg, doe en vind en meer. Zou het zo ook kunnen typen; bij wijze van.

Proberen te reageren op je posts. Geen idee, ik zeg niet dat dat niet zo kan zijn, mede denk ik doordat er wél werd gepost en er reacties kwamen dat het soms beter is om niks te zeggen? En dat het nu ineens stil lijkt te zijn gevallen. En dus op je edit: omdat dit topic wel actief was, dus hier werd gesproken en daarna ineens stilte valt.

Ik zeg al in mijn post misschien vul ik dat in, maar voor mij lijkt het in praktijk hier wel zo te gebeuren nu. Heel veel gesprek vorige week en ineens nu dagen niets meer, na een aantal keer te lezen dat het soms beter is om maar niks te zeggen, een constatering die mogelijk voor velen niet geldt, maar anderen misschien wel voelen of herkennen. Mede dankzij die reacties voel ik niet meer de urgentie om hier erover te posten, er leek zeker een bepaalde sfeer te ontstaan waarin er werd gesproken over 2 kanten waar ik niet aan wilde meedoen, of niet de veilige ruimte heb gevoeld om er aan mee te doen.
En oh ja dat is ook een van mijn forumergernissen, maar zo bedoel ik mijn post ook niet: dat er gepraat moet worden. Ik benoem mijn constatering over het verloop van het gesprek in dit topic. Een verloop dat voor mij persoonlijk in mijn ervaring altijd hetzelfde gaat. Ik noem niks over dat mensen hier perse moeten praten. En dus Over je volgende Edit: ik heb het niet over uitspreken. Ik weet ook niet wat dat precies inhoudt voor jou en voor mij en voor een ander en hoe jij of ik dat zie, ik heb het over erover blijven spreken. Laat je niet tegenhouden om er over te spreken en te delen, na een aantal reacties ik het voorgaand gesprek. Daarmee zeg ik niets over überhaupt uitspreken over dit thema, maar doordat ik het gevoel heb gekregen dat er in dit topic dus werd gesproken en nu niet meer. Terwijl er nog steeds zoveel gebeurd daar. Ik ben het helemaal niet oneens met wat je allemaal zegt in je laatste posts, sterker nog helemaal eens. Het zit m in het verloop van gesprek en voor mij persoonlijke ervaringen, altijd hetzelfde gaat.

7 likes