Heb je ook een betrouwbare bron?
Betrouwbaar of niet, ik vind het ziek dat een staatshoofd via zijn officiĆ«le Twitter account een post durft te maken met beelden die hier het bewijs van zijn. En dan kan het mij niets schelen dat je de fotoās blurred.
Walgelijk.
Ik kan mij gewoon echt niet voorstellen, dat er voor zulke strijdkrachten geen enkele andere mogelijkheid is om de gijzelaars terug te krijgen dan de gewone bevolking af te sluiten van water en medicatie. Dat moet toch wel een oorlogsmisdaad zijn om dat soort primaire behoeftes te ontzeggen?
Toch bijzonder hoe dit in de publieke opinie gewoon niet uitgesproken durft te worden hier (waarschijnlijk puur uit angst om als een anti-semiet te worden gezien). Houd mijn hart vast voor dat grondoffensief.
naar mijn idee is dit een soort zionistenwapen ook. alles wat anti israelische overheid of pro palestina is wordt als antisemitisme bestempeld, terwijl er een enorme groep joodse mensen (misschien wel het merendeel?) achter palestina staat.
ik heb beelden gezien dat de israelische politie een anti-zionistische synagoge aanvalt en zelfs een krantenartikel waarin netanyahu zegt dat āhitler nooit joden wilde uitroeienā. je weet nooit of zulke dingen echt zijn natuurlijk maar de israelische overheid is echt een soort terroristische organisatie die zich verschuilt achter antisemitisme, het jodendom en onschuldige mensen.
Inderdaad, ook met het afsluiten van elektriciteit kunnen de inwoners hun telefoons/cameras/laptops niet meer opladen (duh) en dat daarmee zij op den duur niks kunnen vastleggen/communiceren met de buitenwereld en wij niet zullen weten wat er precies gebeurtā¦
Ja dit vroeg ik me ook af⦠en de gijzelaars worden natuurlijk ook getroffen door de enorme (komende) schaarste aan water en voedsel en medicatie. Het is ook gewoon manier om een groot deel van het volk/de wereld achter je te krijgen, als legitimatie voor wat je doet.
Maar dit gaat alle perken te buiten natuurlijkā¦
Volgens de volkskrant (wat mijn enige bron van informatie is samen met de nos) is men er behoorlijk verdeeld over
En ik kan nu geen links meer kopiƫren uit de app maar de hoogste legercommandant is een van de grootste bekritiseerders van netanyahu, hiervoor ook al dus Israƫl is ook nu echt geen eenheid en de oorlogsregering ook niet.
En ik zou bij alles wat je leest op Twitter en tiktok en insta zeker afvragen of het waar is want beide kanten zetten echt ongelofelijk veel nepnieuws in.
Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen toch wel bang zijn dat er vandaag aanslagen of dergelijke gaan komen door alle dreigingen. Ik kan mij alleen haast niet voorstellen dat dat werkelijk gaat gebeuren.
Edit: ik lees net het volgende bericht. Op twitter staan uiteraard alweer allemaal berichten dat hij allahu akbar geschreeuwd zou hebben.
Ik hoop echt zo erg dat er niet heel veel meer gaat gebeuren. Dit gaat anders nog zoveel meer verdeeldheid veroorzaken.
in de nos liveblog staat nu dat er gegijzelden (van israel door hamas dus) zijn omgekomen bij luchtaanvallen op de gazastrook
Wow, ik studeerde daar toen het open ging en toen kon je gewoon zo naar binnen
heb echt een haat ontwikkeld voor internationale school kindjes daar (ja ja uitzonderingen natuurlijk)
Als ik dit stuk lees hebben er heel veel mensen geen probleem mee om als antisemiet gezien te worden.
En zijn ze ook keihard en onmiskenbaar antisemitisch. In het algemeen is het ook veel salonfƤhiger om niks te zeggen over antisemitisme en vinden mensen (influencers bijvoorbeeld) het heel moeilijk (als in ze doen het niet) om iets te delen wat antisemitisme veroordeeld als ze bijvoorbeeld wel allemaal Black Lives Matter zaken delen.
@Vuile_bitch er staat zeker een groot gedeelte van de Joden en de Israƫlische bevolking niet achter de huidige regering en netanyahu heeft hier zoveel schuld aan door de kolonisten te beschermen in plaats van kibboets (waar overigens voornamelijk links georiƫnteerde Israƫliƫrs wonen aka niet zijn electoraat). Kritiek op de Israƫlische regering is niet antisemitisme maar het bestaan van Israƫl veroordelen vaak wel
En ik vind pro Palestina niet per definitie antisemitisch maar Hamas steunen en dus dat Israël niet zou moeten bestaan wel. Als iemand zegt free Palestine vraag ik me ook af of ze bedoelen de bezette gebieden zoals de westelijke Jordaanoever of überhaupt het hele gebied wat wij nu Israël noemen.
Ik heb ooit onderzoek gedaan naar antisemitisme onder tweedegeneratie migranten, naar aanleiding van incidenten op scholen waarbij antisemitische leuzen en hakenkruizen gebruikt werden. Ik schrok er toen echt van hoe ānormaalā antisemitisme is binnen die groep. Antisemitisme was in die zin dan (voor zover er überhaupt echt over nagedacht werd) inderdaad dat heel IsraĆ«l geen bestaansrecht heeft en een persoonlijke haat tegen de gehele Joodse gemeenschap.
Ik zie niet in waarom dit antisemtisch zou zijn, uiteindelijk zijn ze wel een ander land binnengevallen o hun eigen te maken.
Dit is zowel een grove simplificatie (van de oorsprong van dit conflict) als een onjuiste argumentatie (zelfs al zou je simplificatie waar zijn, betekent dat niet automatisch dat antisemitisme niet in deze context meeweegt).
Niet echt. Groep A probeert land van groep B toe te eigenen gebaseerd op vage geschiedenis.
israel: roept alle mensen in noord en midden Gaza om te verplaatsen naar het zuiden van Gaza:
ook israel: bombardeert autoās en bussen vol met Palestijnen die naar het zuiden vluchten:
Verder zijn er inmiddels 600 kinderen vermoord door het israelische ālegerā, maar waarschijnlijk meer want mensen onder het puin vandaan halen met je blote handen is lastig.
Dat is niet waar. De Joodse gemeenschap heeft dmv fondsen land kunnen kopen van Palestina. Daar is ook niet alles goed meegegaan, want Palestina heeft daar fouten mee gemaakt door land met mensen die daar woonde te verkopen.
Door de jaren heen heeft Israƫl idd land afgepakt en gekoloniseerd, wat ze niet hadden moeten doen. Maar laten we niet de eeuwenlange haat en oorlog richting de Joden vergeten. Ik sta niet achter wat Israƫl doet, maar in eerste instantie hebben ze eerlijk land gekocht van Palestina na de tweede wereld oorlog
Heb je daar toevallig meer informatie over die ik even kan lezen? En wanneer dat allemaal heeft plaatsgevonden?
Want ik lees nu ook dit daarover na een beetje googelen: DPG Media Privacy Gate
Maar dit is van 1997 en kan me voorstellen dat dat al veel eerder begonnen is⦠maar hierin staat dus dat Palestijnse bestuur het niet eens was met de Palestijnen die hun huizen verkochten aan IsraĆ«l (zelfs de doodstraf ervoor gaven op een gegeven momentā¦), maar dat er Palestijnen waren die geen nee konden zeggen tegen de gigantisch hoge prijzen die ze geboden werden. Als jij aan (waarschijnlijk arme mensen) zoān hoog bedrag biedt voor hun huis, zijn er veel mensen die daarin mee gaan denk ik. Maar dan vraag ik me alsnog af hoe ethisch dat is? Want ik lees inderdaad āeerlijk land gekochtā maar ik vind dat niet zo eerlijk als jij een bedrag ver ver ver ver boven de marktwaarde biedt aan waarschijnlijk arme gezinnen die het echt nodig hebben idk.