Thanks voor het delen! Ik wilde het nog terugkijken (morgen weer een dag) maar dit is top.
Dit is overigens ook een totaal ander beeld dan ik op de nos lees (want volgens mij weer is aangevuld). Daar staat dat zijn opa gewoon in Nederland geboren is en na de oorlog naar Israël is vertrokken (dus logisch dat hij Nederlands sprak?):
Engel is geboren in Israël en woont met zijn familie in de kibboets Ramat Rachel, nabij Jeruzalem. Zijn opa is in Nederland geboren. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde hij naar Israël en het grootste deel van de familie woont nu daar.
En dat de procedure wel al een paar jaar was ingezet, maar misschien is dat stukje inderdaad geknipt.
De procedure om de 18-jarige tot Nederlander te maken was al ingezet voor zijn gijzelneming, zegt een familielid van hem tegen de NOS. Het lopende proces is versneld uitgevoerd op verzoek van de familie. “Het hebben van meerdere nationaliteiten is altijd een ding geweest in de familie omdat je in Israël nooit weet wat je boven het hoofd hangt”, zegt Yael Engel Lichi, een nicht van de opa van Ofir.
Al met al, vage berichtgeving.
Dat die afgevuurde raket voor vage berichten zorgde die later werden aangepast snap ik, maar zelfs dit is vaag.
Niet dat het heel veel uitmaakt in dit geval maar ik wil gewoon duidelijke info.
- NOS Nieuws, Gegijzelde Ofir (18) versneld tot Nederlander gemaakt in hoop op vrijlating’, 19 oktober 2023, https://nos.nl/l/2494641