Nieuws, actualiteit en politiek #4

Dit gebeurde al voor de tweede wereldoorlog:

Daarnaast vergeten veel mensen die Israel helemaal het liefst zien verdwijnen of zeggen dat de joden terug “moeten” naar Europa dat vele joden Sefardisch of Mizrachi joden zijn oorspronkelijk uit het midden-oosten en Turkije. Alsof die ooit nog terug kunnen gaan.

Ben overigens wel mee eens dat er echt heel veel verkeerd is gedaan door Israel.

4 likes

Thanks voor de link.

Dit is dus hoe de verdeling eruit zag in 1945 qua hoeveel land er gekocht is

En dit is de verdeling Israëlisch gebied en Palestijns gebied nu.

Hm.

11 likes
Zijpad

Ik denk dat hier meer gelaagdheid in zit en Nederland op beide fronten een land is waarin het behoorlijk salonfähig is om te zwijgen wat sterk verbonden is aan een algemeen gebrek aan historisch bewustzijn en een deccenialange verkeerde lezing van de eigen rol. Performatief anti-zwart racisme activisme na 2020 was in specifieke kringen hip en wordt aangezien voor een anti-racistische houding, terwijl die tweede in Nederlands dagelijks leven nog altijd slecht ontvangen wordt en institutioneel verre van geland is. Ik zou zaken als islamofobie, anti-zwart racisme, antisemitisme niet tegenover elkaar zetten of het een gebruiken om de staat van het ander te lezen. Het onderzoek wat hierboven wordt aangehaald toont de complexiteit daarvan aan. De staat van antisemitisme onderzoeken met specifieke focus op mensen die binnen een beleidsconstruct (tweede generatie) vallen, terwijl dat construct wetenschappelijk als racistisch en nietsbetekenend gezien wordt.

16 likes

Ja, eens

De Afrikaanse kolonies zijn ook gekocht en verkocht voor een symbolische euro.

6 likes

Klopt, het begon al na de eerste wereldoorlog. Nadat Engeland het Ottomaanse rijk had verslagen, want ze zouden het land daarvan verdelen (ook niet goed, want kolonisatie vanuit Engeland samen met Frankrijk. Ze wilden ze verslaan omdat het Ottomaanse rijk Duitsland steunde). Maar het ging nog niet, want in 1940 was er door het Zionisme een landaankoop verbod op de Joden.

Israel heeft zeker een hoop verkeerd gedaan en nog steeds. Maar we moeten niet vergeten dat sinds ze land gekocht hebben, er 2 oorlogen tegen ze geweest zijn en daarna ook nog Jom Kipoer in de jaren '70.
De Joden zijn sinds ze bestaan altijd beschuldigd van dingen die ze niet gedaan hebben, opgejaagd en vermoord. Ze hadden nooit een plek gehad om naar terug te gaan, totdat Israël gesticht werd. Het is alleen extreem treurig en afschuwelijk dat ze daar nooit in vrede hebben kunnen leven met de landen eromheen (vanuit beide kanten).

@Nysmn
Het begon met dat Joden grond kochten van groot grondbezitters. Ik kan er online vrij weinig over vinden, maar ik heb er in geschiedenisboeken over gelezen. Zal is kijken of ik ze bij m’n vader thuis weer kan vinden.

En je kan idd je afvragen of het ethisch is. Maar als ze geld boden aan gezinnen die zo arm waren en ver ver ver boven de marktwaarde, waren de gezinnen daarna nog zo arm dan?
En wie gaf de doodstraf erop dan? Want op dat moment lag de macht nog in de handen van de Engelsen. Maar als dat de Palestijnse overheid was, dan kan je de schuld niet in schoenen schuiven van de Joden. Dat deden ze dan tegen hun eigen volk, door antisemitische en zionisme.

Zoals ik zei, ik sta echt echt echt niet achter hoe Israël gehandeld heeft met een hele hoop dingen en hoe ze het nu doen met Gaza. Ik vind het afschuwelijk en dit veroorzaakt nog meer trauma en haat. Al snap ik dat er iets moet gebeuren tegen Hamas, want dit was de grootste moordpartij op het Joodse volk sinds de holocaust. Maar wat dat iets dan is, ik heb werkelijk waar geen idee…

6 likes

@Shaaar bedankt voor je input in je post hierboven.
Ik vind dat je het heel mooi verwoord hebt en duidelijk omschreven hebt.

De Engelsen hebben geloof ik destijds ook tegen de Joodse gemeenschap in Engeland gezegd dat ze richting dat gebied van Palestina konden gaan.
Naast dus dat ze de Ottomanen weg wilden hebben leek het mij ook als;
We willen de Joodse mensen in Engeland weg dus ga maar daarheen.

En dan vervolgens iedereen in dat gebied tot hun lot overlaten. Waarna de VN uiteindelijk ook het e.e.a verpest heeft en vertrok.

6 likes

Ja ik vind dat je dat heel goed gezegd hebt. En ik vind helemaal niet dat iedereen zich over alles moet uitspreken alleen het verschil valt mij wel op dat als het over antisemitisme gaat mensen in het algemeen het moeilijk vinden zich daarover uit te spreken en ik denk dat antisemitisme net zoals racisme in onze samenleving verweven zit in een manier die de gemiddelde Nederlander ook makkelijk kan wil en zal ontkennen.

En je edit herken ik ook heel erg, vanuit mijn gezin. (Ik heb eigenlijk de rest van de alinea weggehaald want het voelt niet goed om een trauma wat niet echt het mijne is hier neer te zetten).

En Israël verdient kritiek, zeker nu maar hiervoor ook al. Alleen ik vind het echt schokkend (of eigenlijk niet) met de hoeveelheid antisemitisme dat gepaard gaat en ik ben ook echt teleurgesteld in @Ainu en iedereen die die post geliked heeft.

6 likes

Ik zie echt niet waar ik iets antisemitisch zeg in mijn posts, enkel anti-zionistisch/kolonisme

3 likes

Als je de berichten hierboven leest en daarna je eigen berichten snap je dan echt niet waar het mis gaat? ‘Ze zijn binnengevallen’ ‘vage geschiedenis’

5 likes

Duidelijk niet nee.

2 likes

Ongelofelijk dat we nu een genocide van de Palestijnen aan het meemaken zijn. Ze krijgen een bericht om te vluchten maar waar naartoe? Er is geen elektriciteit en water dus hoe blijven de mensen in leven. Hoe kunnen de Israelis met hun geschiedenis dit een ander volk aandoen. En hoe kan het dat onze president de vlag van Israel heeft gehesen.

30 likes

ik twijfel al de hele tijd of ik hier moet posten of reageren maar jij hebt precies verwoord wat ik denk. natuurlijk heeft iedereen het recht om zich te verdedigen, zeker na aanvallen op burgers. maar israel is nu gewoon willens en wetens een genocide aan het plegen en de hele wereld staat erbij en kijkt ernaar. echt hartverscheurend.

15 likes

Dat kan ook niet, we hebben helemaal geen president.

22 likes

Dat er tot nu toe NIETS gedaan is door westerse landen kan ik nog plaatsen (en nee, niet positief).
Hoe kan het dat er geen enkel Islamitsch land, iets doet om te helpen?

Ik kan maar niet met een rationeel, feitelijk of emotionele beredenering komen. Ik snap het niet.
Iemand die hier iets van kan maken zodat ik het begrijp?

En oh die Ursula von der Leyen is gewoon naar Israël gegaan? Dezelfde persoon die nog over Rusland-Oekraïne zei dat het absoluut niet kon dat Rusland stroom/watervoorzieningen afsloot want dat zijn ‘war crimes’?

Make it make sense?

10 likes

"EU verdriedubbelt hulpgelden voor Gaza

De Europese Unie gaat de humanitaire hulp voor Gaza verdriedubbelen van 25 miljoen euro naar 75 miljoen euro. Commissievoorzitter Von der Leyen zegt dat de EU nauw samenwerkt met de Verenigde Naties om ervoor te zorgen dat het geld op de juist plek in Gaza komt. “We werken hard aan om ervoor te zorgen dat onschuldige burgers in Gaza steun krijgen.”
En dit komt nu voorbij in de liveblog.

Soms heb ik het idee dat door de continue stroom van verschillende informatie, dat we ook wel heel snel over alles een mening willen hebben.

2 likes

De Islamitische landen zijn laf en altijd geweest. Saudie Arabie is vriendjes met Amerika die gaat ze echt niet helpen. Dat hele verhaal van moslims horen elkaar te helpen is zo nep blijkt maar weer. Ook de koning van Jordanie is een laffe man en Egypte ook.

Waar ik bang voor ben is dat Hamas met een georganiseerde actie terug gaat slaan wat nog gruwelijker zal zijn dan we ooit hebben gezien. Hun eerste actie was zo georganiseerd dat ik mij niet kan voorstellen dat ze ingecalculeerd hebben dat Israel zal reageren. Iran is veel professioneler geworden met wapens en als zij zich ermee gaan bemoeien dan denk ik dat het een wereldoorlog wordt.

Kan iemand die er goed inzit mij uitleggen waarom Hezbollah Hamas steunt? Ik dacht namelijk dat Hezbollah sjiett is en Hamas soeniet?

1 like

Soms heb ik het idee dat door de continue stroom van verschillende informatie, dat we ook wel heel snel over alles een mening willen hebben

Ah, bedankt voor de aanvulling! Mooi om te zien dat er vanuit de EU ook dit soort informatie naar buiten komt.

Bewijst maar weet dat er door de continue stroom van verschillende informatie, het heel makkelijk is om over alles heen te lezen.
Tevens bewijs dat we elkaars informatie en kennis kunnen aanvullen als we in gesprek gaan hier op het forum.

4 likes

Waarom doe jij zulke statements maken over allerlei dingen zoals

“ De Islamitische landen zijn laf en altijd geweest. Saudie Arabie is vriendjes met Amerika die gaat ze echt niet helpen. Dat hele verhaal van moslims horen elkaar te helpen is zo nep blijkt maar weer. Ook de koning van Jordanie is een laffe man en Egypte ook.”

Als je duidelijk geen kaas hebt gegeten van de hele situatie en zo’n basisvraag als ‘waarom steunt Hezbollah Hamas’ niet eens kan googelen?

35 likes

Waarom reageer jij vaak zo vals? Ik kan alles googlen (heb dit nu ook gedaan) maar leer ook veel van discussies die hier ontstaan.

1 like