Nieuws, actualiteit en politiek #4

Wat mij betreft is hier posten over het conflict en hoe erg het allemaal is niet heel verschillend van de rest van de shit die op dit forum gepost wordt :stuck_out_tongue:

Ik vind alleen die teksten die ignorant aanschuiven tegen antisemitisme en racisme heel ergerlijk en kan daar dan wel eens op reageren. Weet niet of dat dan het type discussie is waar jij naar verlangt @Enthusiasm

6 likes

Ik heb idd liever een leeg topic dan dat er weer direct gedeeld wordt dat Israël 1000% zeker achter de aanslag op het ziekenhuis zat en er bevestigd 500+ mensen daar zijn gestorven.

En dat die mensen daar vervolgens nooit meer op terugkomen als de vork toch anders in de steel zit.

19 likes

Haha ja dit ik dacht op een gegeven moment dat cestmocro de enige informatiebron was

9 likes
2 likes

“Preliminary” en “casts doubt” aka het is nog steeds niet duidelijk aka precies mijn punt.

3 likes

Ik vind nochtans dat ze meer dan genoeg duidelijke argumenten aanhalen in het draadje, dit is ook geen willekeurige groep.

Ze trekken nochtans zelf nog geen eindconclusie, dus vreemd als jij dat wel doet aan de hand van hun werk.

3 likes

ik snap opzich wat je bedoelt maar alsnog post ik hier ook weinig. ik heb vrienden in de regio (niet in gaza maar grensgebieden in libanon) waar ik me zorgen om maak en ik ben sowieso wel redelijk met palestina bezig ook hiervoor.

maar ik check het nieuws bijna ieder uur, praat dagelijks met mijn vrienden, volg mensen uit de regio en ik check hun socials vaak, ik ga (deels voor mijn werk ook) naar protesten, ik praat er veel over met vrienden. dus ik volg dit topic ook niet altijd omdat het forum een soort van de enige space is waar ik kom voor iets luchtigere onderwerpen. en ik weet dat het een privilege is want mensen in gaza kunnen niet even wegkijken van de bommen maar persoonlijk probeer ik echt te doen wat ik kan. en hier heb ik toch weinig toe te voegen. dus misschien geldt dat voor heel veel mensen wel.

10 likes

Ik heb meer vertrouwen in zo een groep, die hun eerste hypotheses duidelijk proberen te onderbouwen in tegenstelling tot een miltaire instatutie dat al langer bekend staat om hu leugens (Shireen Abu Akleh, gebruik fosforgas, aanvallen op burgerdoelwitten, …).

4 likes

Ik geloof nog steeds dat Israel achter de aanslag zit op het ziekenhuis in Gaza. Ik vind dat men te gemakkelijk van bepaalde media aanneemt dat dit niet het geval is. Naast de doden in het ziekenhuis zijn er ook nog veel meer mensen in Gaza vermoord door Israel.

En ik vind ook dat we hier moeten blijven posten. Dat hele argument dat je niet mag posten als bepaalde forum mensen vinden dat je niet slim genoeg bent vind ik zoooo arrogant.

2 likes

Jawel dat meen ik wel. Maar als jij het leuk vindt om sarcastische opmerkingen te maken over Gaza dan moet je dat doen, ik vind het onderwerp er te serieus voor.

3 likes

@Enthusiasm bedankt hè :joy::ok_hand:t2:

4 likes

Ik volg het zelf op de voet, via verschillende nieuwskanalen die allemaal een andere tone of voice hebben. Het is toch best lastig om je bewust te blijven van de achtergrond van een nieuwszender (CNN overwegend pro-Israël bijvoorbeeld) en het nieuws soort van objectief te beoordelen, maar toch ook kennis op te doen over de situatie? Geen idee of het logisch klinkt, maar merk dat ik het in deze situatie toch best ingewikkeld vind.

Ik kan niet ontkennen dat het mij de afgelopen dagen verbaasd heeft dat er niks in dit topic werd gepost. Dat is meer omdat het in mijn omgeving echt heel erg leeft en ik weet zeker dat dit bij een aantal forummers ook het geval is. Tegelijkertijd doe ik het zelf ook niet omdat ik het verder totaal niet relevant vind om te posten wat ik ervan vind/hoe het mij raakt. Zoals ik hierboven lees, ben ik duidelijk niet de enige die dit zo ervaart :kissing_smiling_eyes:

9 likes

Ik vind het wel jammer dat er veel gepost werd en er toen opmerkingen kwamen die ik denigrerend vond als er een groepje hier bepaalt wat wel en niet mag en dat daardoor mensen waarschijnlijk niet zoveel posten. Het is juist belangrijk dat de onschuldige mensen niet worden vergeten.

3 likes

De Israëlische regering überhaupt, maar vooral tijdens een oorlog, geloven doe ik ook niet. Ik zeg niet dat Israël dit niet gedaan heeft, dat weet ik niet. Dat is nog niet duidelijk. Tot die tijd vind ik het totaal zinloos om onderzoeken die niet concluderen te delen. Er is ook allerlei open source beeld dat een ander punt ondersteunt. Tot het getroffen gebied onderzocht is en mensen verhoord zijn is het vooral gissen. Journalisten zijn hard aan het werk ter plekke onder levensgevaarlijke omstandigheden , en meerderen hebben hun leven al gegeven.
Om óns te laten zien wat waar is, wat er gaande is.

Ik vind het bijna spugen op hun werk en nalatenschap om nu zonder deze inzet en zonder deze mate van kennis te bezitten, te doen alsof je de waarheid bezit.

Onderzoek doen betekent niet je antwoord al klaar hebben staan en van daaruit zoeken op bronnen die je ondersteunen. Hoe geloofwaardig en betrouwbaar die ook zijn.

18 likes

Ik vind het lastig om te posten omdat ik het vooral volg via Twitter/X en ik daar zelf niet post maar lees, lees, lees, doorklik, doorklik. En dan ben ik de post die ik interessant vond al weer voorbij voor ik deze hier heb gedeeld. Ik merk ook dat ik gewoon informatie tot me neem en er over praat ik mijn omgeving maar dat ik er zelf weinig aan toe te voegen heb. Ik weet ook maar wat ik heb gelezen en niks meer.

En het hier posten voelt dan ook een beetje van, mensen die het interessant vinden zullen het al gelezen hebben en gaat iemand anders een artikel lezen van 15 minuten waarvoor je al wat kennis moet hebben?

2 likes

Als ik daar toe behoor en je voelt je aangesproken: post vooral! Alleen niet als je alleen je mening als feit komt delen, maar gewoon artikelen posten en dingen delen van journalisten over de situatie lijkt me goed.

12 likes

Deze vrouw geeft mij hoop. Ondanks alle ellende wat ze heeft meegemaakt heeft ze de kracht in haar om die man een hand te geven en vrede te wensen.

3 likes

Ik denk dat je hiermee de spijker op z’n kop slaat. Ik neem veel informatie tot mij en al die stukjes informatie laten mij een beeld vormen wat dan mijn realiteit word. Dat is niet altijd een samenhangend en nuttig verhaal om te delen in een post, vaak behoeft een post toch een inleiding of context waarbij je dan altijd weer te weinig woorden gebruikt om de situatie eer aan te doen. Of je vergeet nuance. Of het bevat te weinig medeleven voor de andere partij. Helemaal met zo’n precair thema als dit, kies ik graag zorgvuldig m’n woorden maar bij gebrek aan overzicht van kennis houd ik mij liever stil.

9 likes

Welke van de onderbouwingen die tot nu toe bekend zijn die ondersteunen dat Israël niet achter de aanslag op het ziekenhuis zit, geloof je niet?

6 likes