Klopt, het begon al na de eerste wereldoorlog. Nadat Engeland het Ottomaanse rijk had verslagen, want ze zouden het land daarvan verdelen (ook niet goed, want kolonisatie vanuit Engeland samen met Frankrijk. Ze wilden ze verslaan omdat het Ottomaanse rijk Duitsland steunde). Maar het ging nog niet, want in 1940 was er door het Zionisme een landaankoop verbod op de Joden.
Israel heeft zeker een hoop verkeerd gedaan en nog steeds. Maar we moeten niet vergeten dat sinds ze land gekocht hebben, er 2 oorlogen tegen ze geweest zijn en daarna ook nog Jom Kipoer in de jaren '70.
De Joden zijn sinds ze bestaan altijd beschuldigd van dingen die ze niet gedaan hebben, opgejaagd en vermoord. Ze hadden nooit een plek gehad om naar terug te gaan, totdat Israël gesticht werd. Het is alleen extreem treurig en afschuwelijk dat ze daar nooit in vrede hebben kunnen leven met de landen eromheen (vanuit beide kanten).
@Nysmn
Het begon met dat Joden grond kochten van groot grondbezitters. Ik kan er online vrij weinig over vinden, maar ik heb er in geschiedenisboeken over gelezen. Zal is kijken of ik ze bij m’n vader thuis weer kan vinden.
En je kan idd je afvragen of het ethisch is. Maar als ze geld boden aan gezinnen die zo arm waren en ver ver ver boven de marktwaarde, waren de gezinnen daarna nog zo arm dan?
En wie gaf de doodstraf erop dan? Want op dat moment lag de macht nog in de handen van de Engelsen. Maar als dat de Palestijnse overheid was, dan kan je de schuld niet in schoenen schuiven van de Joden. Dat deden ze dan tegen hun eigen volk, door antisemitische en zionisme.
Zoals ik zei, ik sta echt echt echt niet achter hoe Israël gehandeld heeft met een hele hoop dingen en hoe ze het nu doen met Gaza. Ik vind het afschuwelijk en dit veroorzaakt nog meer trauma en haat. Al snap ik dat er iets moet gebeuren tegen Hamas, want dit was de grootste moordpartij op het Joodse volk sinds de holocaust. Maar wat dat iets dan is, ik heb werkelijk waar geen idee…