Nieuws, actualiteit en politiek #4

Vals?

Ik erger me dood dat iedereen nu een plasje gaat doen in simplistische termen over een enorm complexe situatie.

Al jouw vragen over “waarom zijn de Arabische landen” kan je invullen als je kennis hebt van geopolitiek in het midden-oosten. Het feit dat jij deze vragen stelt vertelt me dat je die kennis dus niet bezit. En dat is prima maar kom dan ook niet met statements die je niet kan onderbouwen zoals over “onze president”.

Ik erger me dat je nu in discussie moet gaan met onderbuiken ipv met mensen die zich daadwerkelijk goed hebben ingelezen in het onderwerp (voor zover dat überhaupt mogelijk is). Je plasje ergens over doen terwijl je er te weinig vanaf weet heeft echt niemand iets aan, helemaal niet in deze gespannen situatie.

44 likes

Moet je dan gepromoveerd zijn op het onderwerp om hier mee te posten? Of moet je een instapkennis toets doen? Het is maar een forum. Je berichten komen heel erg denigrerend over en ik vind je heel erg uit de hoogte doen met de zogenaamde kennis die jij bezit.

1 like

Ik beweer toch geen kennis te hebben? Waar zie jij mij wilde statements maken over de geopolitieke houding van landen in de regio?
Jij komt met inside kennis over de koning van Jordanië, het hele land Egypte en de band tussen Saudi Arabië en de VS in 3 zinnen.

17 likes

Ik ben allerlei explainers aan het kijken want ik volg het niet meer. Ook op dit forum niet. Misschien heeft iemand anders wat aan de video’s. Naar mijn idee belichten deze video’s beide kanten wel redelijk.

16 likes

Of hot take misschien moet jij niet zulke oliedomme statements hier neerzetten en een keer een krant lezen?

11 likes

het valt me (algemeen daarom geen reply) sowieso op dat mensen vaak/snel bang zijn voor een wereldoorlog als er dingen waar dan ook gebeuren. misschien is dat wel logisch omdat dat er toch voor zorgt dat het dichterbij komt, maar zelf zie ik dat niet zo snel gebeuren

Dat gebeurt toch van twee kanten, tis ook wat makkelijk om meermaals te vallen over het missende woord minister voor president, terwijl iedereen weet dat dat bedoeld wordt

8 likes

Het is sowieso een enorm goed idee om journalisten te volgen op Twitter/x. In plaats van filmpjes kijken van influencers die zich ook baseren op berichten op social media.

Besef je dat dit een oorlog is en bronnen vanuit beiden zijden onbetrouwbaar zijn. Journalisten met boots on the ground in Gaza, Libanon en Israel brengen het echte verhaal zo goed mogelijk. Er gaat ontzettend veel nepnieuws rond over elk detail van dit conflict. En wat dat vooral als doel heeft is afleiden van de echte feiten en het feit dat dit een verschrikkelijke situatie is aan beide zijden.

Twee dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn:

• Wat er afgelopen zaterdag in Israël is gebeurd is verschrikkelijk en onverdedigbaar. Er zijn lukraak burgerslachtoffers gemaakt, mensen zijn afgeslacht, gevangen genomen, ontvoerd en beroofd. Onder hen kinderen, gehandicapten, bejaarde holocaustoverlevers en hele families. Dit is gedaan door een terroristische organisatie op burgerslachtoffers. Dit geweld is geen enkele vorm goed te keuren of goed te praten en moet gezien worden als een tragedie. Het is begrijpelijk dat dit enorme indruk heeft gemaakt op de Joodse gemeenschap en het feit dat Israël de enige Joodse staat ter wereld is speelt hierin een belangrijke rol. Even als de geschiedenis van het Joodse volk.

• Wat er al jarenlang gebeurd in Gaza, nu gebeurt in Gaza en zal gebeuren met Gaza is crimineel en dat is ook bewezen door het Bensouda rapport van het icc. Zowel Hamas als de Israëlische staat plegen oorlogsmisdaden tegen burgerslachtoffers. In het geval van de Israëlische staat geldt dat zowel in Gaza als ook in de westelijke Jordaanoever (kolonisten) als oost-Jeruzalem (bulldozeren). Maar Israël heeft het statuut van Rome (ICC lidmaatschap) niet geratificeerd en hoewel Palestina nu eindelijk een member is kunnen ze niet veel omdat Israël Palestina niet als staat erkend. Dat betekent dat diplomatiek en juridisch de Palestijnse missie geblokkeerd wordt en dat het lastig is om iets voor elkaar te krijgen via deze wegen. Ook dit is een voedingsbodem voor terrorisme omdat het gezag van de autoriteit wegvalt op het moment dat deze de missie (een Palestijnse staat) niet kan volbrengen. De politieke situatie in Gaza, Oost Jeruzalem en Westelijke Jordaanoever verschilt heel erg. Ja Hamas kent veel steun onder de bevolking in Gaza, maar tegelijkertijd ondermijnt Hamas de bevolking met hun terrorisme en stelen ze van de bevolking en onderdrukken oppositie.

Voornaamste is dat meer dan 2 miljoen mensen in Gaza, onder hen de helft kinderen, 2 miljoen mensen in de westelijke Jordaanoever, een half miljoen mensen in oost Jeruzalem en nog eens anderhalf miljoen mensen in vluchtelingenkampen in Jordanië/Libanon/Syrië enorm kwetsbaar zijn en de situatie alleen maar erger wordt. Dit moet de wereld niet negeren maar inzien.

58 likes

Het is wel makkelijk in te zien hoe het kan escaleren nu de geopolitieke (sorry dit is echt mn stopwoord) situatie zo gespannen is en tegelijkertijd duidelijk wordt welke kampen er samenwerken.

Neem Iran. Een land met een machtig leger. De lange arm in de vorm van de revolutionaire garde die langzaam sinds 79 steeds meer macht heeft in het midden oosten en ook daarbuiten. Betrokken bij clandestine acties diep in het westen tegen oppositie figuren in de diaspora, net als Rusland dat doet. Iran dat eerst in Irak via proxi vechtgroepen in de onrust positie nam, toen in de oorlog in Syrië, via Hezbollah in Libanon. Ze komen van elke kant richting Israël en zijn duidelijk in hun houding dat Israël niet moet bestaan.

Als Iran direct bij dit conflict betrokken raakt ipv door wapenlevering en proxies kan het echt wel escaleren. Niet alleen met Israël maar ook met Turkije. En mocht Iran betrokken raken staat ook niet vast dat Rusland zich niet gaat mengen op enige wijze.

Ik ben niet van de paniek en het is nog niet aan de hand. Maar het is ook weer geen totaal ondenkbaar scenario.

4 likes

ik denk dat rusland zich mogelijk veel eerder was gaan mengen als het nu zelf niet in oorlog was, rusland heeft (gelukkig) amper capaciteit om zich ergens anders mee te gaan moeien

11 likes

Ja exact, dat zag je ook in Nagorno-Karabach. In de afzijdigheid van Rusland kon Azerbeidzjan razendsnel winnen. Het is de vraag of Azerbeidzjan en Turkije nu gaan aandringen op de corridor tussen beide landen, dat is voor Iran ook reden tot militaire actie hebben ze gezegd.

Tegelijkertijd is Rusland nog altijd actief in Syrië, wie zegt dat ze vanuit daar niks richting Israël kunnen doen.

5 likes

En China, die heeft aangegeven achter de Palestijnen te staan. Dan heb je al Iran, Rusland, China en ergens zal Turkije erbij komen ook.
(Had trouwens een sterkere opstelling verwacht van dit laatste land gezien de buitenlandse politiek die Erdogan normaliter voert)

Ik kwam ergens een discussie tegen, waarin dit besproken werd. Wat jij nu zegt over Iran, alleen daarin waren de meningen ook dat Israël zich zou willen behoeden van een mogelijke escalatie toch wel? Omdat je dus Iran hebt, die weer gesteund wordt door en dan tja, als het balletje rolt :frowning:

1 like

ik zou denken dat iedereen zo’n escalatie zou willen voorkomen. ik weet dat mensen ook vinden dat nucleaire wapens de wereld juist veiliger maken omdat iedereen bang is voor verwoesting en dat iedereen daarom extra voorzichtig is. ik zou nucleaire wapens zelf alleen niet veilig noemen 🫠

3 likes

Nou dit dus, ze zijn niet veilig. En hoop ook echt dat nooit iemand zo’n ding inzet.
Het hebben van zorgt al voor voldoende spanning.

Ooit zei een docent, dat dat de enige bedoeling is, het hebben van die dingen. Nou, leuk.

2 likes

Vond het daarom heel jammer dat Amerika als onderdeel van de deal voor 5 Amerikanen vorige maand 6 miljard vrijgaf aan Iran, maar begreep dat het nu wordt teruggedraaid: U.S. to Hold Off on Disbursing $6 Billion in Iran Oil Revenue Unfrozen in Prisoner Deal - WSJ

3 likes

Ja ik snap er ook niks van wie wie nou weer financiert want dat lijkt soms heel onlogisch.

2 likes

Misschien een open deur voor de meesten hier, maar voor wie informatie zoekt die iets verder gaat dan korte online explainers en hap-snap duiding via social media: ik vind Nieuwsuur een sterk journalistiek programma.

Een beetje de sweet spot tussen het Journaal en de opinieprogramma’s. Ze hebben vaak goede analisten en kritische presentatoren.

6 likes

Ja en lijkt soms ook heel naïef te gaan: Iran hangt steeds een verhaal op dat ze hiermee graan/vlees, medicatie oa kan kopen van Qatar. Terwijl al vaker gebleken is dat ze deze zaken direct weer doorverkoopt aan Syrië/Irak en zo toch aan haar dollars komt.
Snap ook niet goed hoe Qatar steeds warme banden onderhoudt met Hamas (deel vd top is daar nu, lokaal kantoor opgezet) en helemaal niet door VS wordt aangesproken

2 likes

Ik vind het jammer dat ze zich terugtrekt, maar het is begrijpelijk. Als jij niet gehoord voelt binnen je partij, waarom zou je dan in hemelsnaam daar nog blijven.

18 likes

Kan me in het geval van Bouchallikht ook wel voorstellen dat dit de druppel was.

9 likes