Nieuws, actualiteit en politiek #4

Dit is ook echt zo een Thierry Baudet uitspraak geweest. Vooral Jordanië heeft echt een enorm hoog aantal vluchtelingen per hoofd van de bevolking opgenomen. Is ook een probleem daar in de regio, maar ze laf noemen en dat ze niemand opnemen? Hoe dan haha.

Rusland en Iran staan er wel om bekend.

Alleen de golfstaten gaan wisselende verhalen over rond. Die doneren vooral veel geld en beweren wel zelf veel vluchtelingen op te nemen (onder een andere noemer), maar daar zijn nog niet echt concrete bewijzen voor volgens mij. En als ze al deels mensen hebben opgevangen is het bijna onmogelijk om daar genaturaliseerd te worden. Dat is zeker kritiekwaardig overigens, maar dat is mijns inziens meer een rijke mensen probleem dan een moslims helpen elkaar niet probleem.

Vind ook de situatie met Egypte genuanceerder liggen. Ze weigeren geen hulp, alleen kan ik ergens ook wel de gedachte begrijpen dat ze geen permanent vluchtelingenkamp willen. Ze geven dan ook toe aan iets wat de Israëlische regering het liefste wil. Met extra risico om zelf Hamas toelaten en druk op een land waar het economisch nu ook niet bepaald denderend gaat.

4 likes

https://www.instagram.com/p/CyZNZKrIS0Z/?igshid=M2MyMzgzODVlNw==

Haar statement staat volledig op haar eigen Insta. Ik ben benieuwd wat ze nu gaat doen. Bouchallikht zegt trouwens dat ze wel blijft stemmen op GL/PVDA.

3 likes

Gaat iemand naar de Palestina-mars?

1 like

Over protesten bijwonen gesproken. Wat kan je nou eigenlijk echt doen in deze situatie? Van de week werd er gevraagd waar je geld kon doneren. Ik heb zelf een rondje gedaan en het is inderdaad niet zo eenvoudig om goede doelen te vinden. UNRWA komt het meeste voorbij. Maar zelfs al doneer je geld. Zolang Israël een volledige blokkade heeft op de Gazastrook kan niemand of niks erin of eruit. Wat kan je dan doen? Ik vraag me echt af wat op dit moment werkelijk een verschil zou kunnen maken.

Edit:

Deze is al van drie dagen geleden maar ik kom hem net tegen. Daarnaast zijn enkele Palestijnse Instagrammers die verslag doen van hun situatie al een paar dagen niet meer online (via bovenstaand account kom je bij veel andere accounts uit). Wat een bizar idee dat die hele regio pikzwart, zonder water, elektriciteit, internet, e.d. zit en wij hier feitelijk niks kunnen doen? Als iemand daar andere ideeën over heeft laten we die dan delen met elkaar.

1 like

Ik vond dit ook duidelijk uitgelegd:

14 likes

Je kunt ook doneren aan Artsen zonder Grenzen.

Wie was er vanmiddag bij op de Dam? (anoniem)
Met ‘ik ben bewust niet gegaan’ bedoel ik niet gaan omdat je het protest niet steunt, eventuele veiligheidsredenen achterwege gelaten dus.

• Ik was erbij aanwezig
  • Ik ben bewust niet gegaan
  • Ik kon niet, maar anders zou ik zijn gegaan

0 stemmers

1 like

Ik lees bij meerdere journalisten dat ze een shadowban kregen na het posten van insta stories over de situatie in Gaza. Heel eng

2 likes

Ik ben wel benieuwd naar redenen om wel en niet te gaan naar die demo. De afgelopen uren heb ik er veel over gepraat, omdat mijn eerste gedachte was “waarom zou je niet willen gaan” en ik het niet meteen kon maar wel wilde begrijpen. In dit artikel lees ik vooral steunbetuigingen aan de Palestijnen, maar ik heb begrepen dat de term pro-Palestina veel meer lading heeft dan dat en de mars droeg wel die naam. Wil iemand vertellen wat diens overwegingen waren?

Er zit toch ook nog heel veel tussen ‘ik was er’ ‘ik kon niet en anders was ik gegaan’ en ‘ik steun het niet’?

15 likes

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt

4 likes

Dit is wel vrij verbazingwekkend, ik had begrepen dat de oppositie eigenlijk niet zo goed stond in de peilingen. Als het volgend jaar ook zo is op Europees niveau voor Polen gaat dit wel een gigantisch verschil maken met het vermoedelijk verdwijnen van een grote stoorzender en bondgenoot van Hongarije.

17 likes

Ikzelf en wat mensen om mij heen ook! Ik had precies 1 story over Palestina geplaatst. Pas nadat ik ook een foto van m’n kat had gepost zagen mensen mij weer in hun feed. Bizar.

3 likes

ja ik ook, mijn stories komen vgm helemaal achteraan te staan. ik heb 300 nogwat volgers en ik had na 10u 13 kijkers. en een vriendin van me ook zoiets.

2 likes

Ja de titel was wel misleidend maar zo werd het wel uitgelegd inderdaad. Tusk’s partij zou samen met twee oppositiepartijen hoogstwaarschijnlijk wel de meerderheid in zetels hebben waardoor ze zullen gaan regeren. Ik had wel de indruk van de artikels die ik voorafgaande had gelezen dat het toch echt een twijfelgeval zou zijn, er was blijkbaar ook wat te doen met een schandaal van PiS wat helemaal geen verschil leek te maken in peilingen.voorspellingen. Vandaar mijn verbazing. Maar het laatste artikel dat ik er van had gezien was ook al bijna twee weken geleden denk ik?

Dit is een beter artikel zie ik nu, uiteindelijk zla het afwachten zijn om te zien of er toch niet nog iemand met PiS in zee zou gaan desondanks wat eerder werd gezegd. Het valt wle op dat ze ook een referendum hielden en daar gewoon niet genoeg mensen voor hebben gestemd terwijl de verkiezingen zelf wel een recordopkomst hadden.

2 likes

https://www.hln.be/brussel/live-doden-bij-schietpartij-in-brussel-vermoedelijke-dader-zegt-in-videoboodschap-dat-hij-lid-is-van-is-premier-vraagt-inwoners-waakzaam-te-zijn~a6922587/

Het is weer Brussel

1 like

Pfff de dader is ook nog eens op de vlucht.
Hoop dat de leegloop van het stadion (van de wedstrijd be-zweden) vredig verloopt…. De mensen worden nu in het stadion gehouden, dus hopelijk heen paniek daar!

2 likes

https://www.gelderlander.nl/buitenland/ik-heb-drie-zweden-vermoord-riep-hij-dit-weten-we-al-over-de-vermoedelijke-dader-in-brussel~a7f0db31/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2Fno9YXznPNU

Hier staat inderdaad wel dat er een verband zou zijn en hij op tiktok een pagina volgde met complotten over Zweden.

3 likes

Echt vreselijk erg en wat moeten alle mensen in die omgeving doodsangsten hebben uitgestaan.

Ik lees ook dit. Ik wist helemaal niet dat er een 6-jarig kindje was doodgestoken, ook door het conflict. Maar dan post ie zo’n reactie onder het nieuwsbericht hierover en dan denkt ie goh laat ik mijn standpunt even bewijzen? :sob::sob: idioot

3 likes

Ik zie net een video waar de dader rustig op straat zijn geweer in elkaar aan het zetten is als een soort knutselpakketje. Nog even 3 schoten lost om te oefenen om vervolgens op zijn scooter weg te rijden. Heel bizar.

Volgens mij had die man die het filmde ook niet helemaal door wat er gebeurde want je hoort hem iets zeggen als dat zal toch geen wapen zijn?

4 likes

Alsof die twee onschuldige Zweedse mensen er wat aan kunnen doen dat er mensen zijn die de Koran verbranden. En dan alsnog geeft het NIEMAND recht om even rond te gaan met een geweer. Absurd, belachelijk en afschuwelijk.

1 like