Ja dit stond gisteren op de voorpagina van nu. Echt walgelijk, dat jongetje is doodgestoken door hun huurbaas en zijn moeder is ook gestoken en ligt nog in het ziekenhuis. Volgens smsjes van de moeder zou die huurbaas op hen in hebben gestoken omdat ze moslim zijn
er is nog iemand neergeschoten vlakbij brussel
ohhhh wow ik lees het nu pas goed, ik dacht dat er iemand was neergeschoten en de verdachte was mogelijk dezelfde schutter
Kennelijk is het in berlijn verboden om publiekelijk te sympathiseren met palestina, is de vlag verboden en wordt er super hard ingegrepen bij pro palestina protesten. Ik vind dat wel echt shocking hoor
Kennelijk? Bedoel je daarmee van horen zeggen of is het echt zo? En Pro-Israël demos dan, zijn die ook verboden?
Mijn beste vriendin die in Neukolln (wijk met grote arabische gemeenschap) woont stuurt me allemaal instagram dingen door, beelden van demonstraties en mensen en kinderen die worden opgepakt. Er wordt natuurlijk vanalles geschreven in die posts maar de betrouwbaarheid daarvan is zeker niet waterdicht. Ik ben ook benieuwd naar het hele plaatje.
in frankrijk ook toch? maarja dat is islamofobieland dus verbaast me niet
Een serieuze vraag: alle simpele explainers zijn redelijk pro Palestina, maar ze beginnen bij WO1 toen er nog geen/weinig (?) Joden in Palestina woonden. Vervolgens wordt er gesproken over land opkopen en Palestina bezetten door Europese Joden. MĂĄĂĄr het NOS filmpje zei hierover dat de Joden vonden dat ze recht hadden op het stuk land omdat ze daar woonden voordat ze (o.a.) verjaagd waren.
Ik kom er niet helemaal achter waar deze laatste opmerking betrekking op heeft en hoe het vroeger dan in Palestina was. Zover ik kan terugvinden was er wel een periode waarin Palestina een soort van Joods grondgebied was (verjaagd door de Romeinen) maar dan hebben we het over uiterlijk 100 na Christus.
Is dit dan de periode waarover het gaat als ze het hebben over dat zij er oorspronkelijk wonen of gaat dit nog verder?
Zou kunnen, weet ik niet!
Dit vind ik zo snel, vorige week is er kennelijk een vreedzaam pro Israel protest geweest. Ik ga morgen naar Neukölln, ben benieuwd naar de sfeer daar.
Kleine demonstraties worden dus al verboden, vlaggen weggehaald⊠Ik kan er niet bij hoor.
Het slaat ook helemaal nergens op, maar dat geldt meestal met âhistorischâ land dat wordt geclaimed door een staat. ServiĂ« is nog altijd bezig over de slag bij het merelveldâŠâŠ die plaatsvond in 1389.
Ik vind persoonlijk grond eisen op basis van geschiedenis die zo ver terug gaat kansloos. Welk volk woont er nou nog precies binnen de grenzen waar ze honderden/duizenden jaren geleden woonden en in hoeverre is dat ĂŒberhaupt âjouw volkâ dan?
Dit is dus precies mijn punt! Daarom was ik benieuwd hoe dat in elkaar steekt en hoe lang daar tussen zat, maar ca 1.500 jaar vind ik nogal lang om te zeggen âhet was eigenlijk al van ons, jullie hebben ons verjaagdâ. Ik ga er even verder over lezen maar begin het al meer te begrijpen.
Ik vind trouwens land claimen door wie en waar dan ook sowieso echt heel triest dacht dat we de middeleeuwen wel al uit waren maar kennelijk niet
Eens in Europa, maar ben er niet geheel tegen als bijvoorbeeld Afrikaanse landen, met Europese lineaalgrenzen, opsplitsen of annexeren als de meerderheid van de burgers dat wil en het kan. Zoals zuid-Soedan bijvoorbeeld.
Dus als ik het goed begrijp zou je hier wel problemen bij hebben in bijvoorbeeld Catalonië of Vlaanderen?
Ik weet te weinig van de situatie daar om er iets van te vinden maar in zoân situatie is het dan misschien ook niet echt âclaimenâ (dwz land innemen) maar meer uitruilen?
Pfff mijn moeder en stiefvader hebben Palestijnen ontmoet een paar weken geleden in Jeruzalem en Hebron en hebben daar nog contact mee.
Diegene in Jeruzalem zegt dat alles gecontroleerd wordt door de Israëlische overheid en dat ze gearresteerd worden wanneer ze zich uitspreken. En heeft het idd over het bombardement op het ziekenhuis waarbij veel kinderen zijn overleden.
Die in Hebron zegt dat water etc daar nu ook afgesloten wordt.
Wanneer gaat de wereld de Palestijnen helpen? Dit kan toch niet een ziekenhuis aanvallen met zo veel doden. We kijken toe terwijl er een genocide plaatsvindt.
Hoe kunnen die Israëlische ministers en president zichzelf nog in de spiegel aankijken, eten en lekker savonds in hun bed stappen om te slapen? Ik ben er zo ontzettend naar van allemaal