Nieuws, actualiteit en politiek #4

Als ze echt geloven dat ze aan zelfverdediging doen dan zullen ze vast heerlijk slapen.

3 likes

Bizar, zoveel dode kindjes ook. Hoe kan Israƫl dit voor zichzelf goedpraten dat dit een proportionele reactie is op de aanval van Hamas?

Het lijkt ook (hier op dit forum maar ook in mijn omgeving en in de politiek) dat er relatief gezien - tegenover het aantal gebruikers op dit forum - weinig tegen dit disproportionele geweld wordt uitgesproken.

Dat je als land reageert op de aanval van Hamas, dat is logisch (idealiter oppakken en berechten, maar dat is in dit geval vast niet zo simpel). Maar wat er nu gebeurt? Wanneer gaat de internationale gemeenschap ingrijpen?

8 likes

Ik snap echt niet waar de statements van de Nederlandse maar ook buitenlandse politiek blijven. Ik word daar zo verdrietig van, het zal vast allemaalcwel weer met geld en handelsverdragen te maken hebben.

7 likes

Dit nieuws is echt te bizar voor woorden inderdaad. Er is al genoeg bewijs dat de Israƫlische regering veel te ver ging, maar deze actie moet nu echt wereldwijd verontwaardiging oproepen! Ik verwacht het ook van ons land. Dit kƔn niet.

De beelden die voorbij komen op Instagram spreken boekdelen. Het is verschrikkelijk dat de wereldwijde verontwaardiging zo lang uitblijft. We staan erbij en kijken ernaar! Ik heb al langere tijd gemengde gevoelens over de herdenking op 4 mei en dit bewijst voor mij maar weer waarom.

Volgen:
@eid_yara
@eye.on.palestine
@ahmedhijazee
@wizard_bisan1
@byplestia
@sbeih.jpg

Het spreekt voor zich dat de gedeelde beelden echt heel heel heftig zijn.

8 likes

Het is nog niet duidelijk wie het ziekenhuis gebombardeerd heeft. Het kan ook een raket van Hamas zijn.

2 likes

Wat maakt dat je dat denkt??

Deze actie kan niemand ooit goedpraten, er zijn artsen, kinderen, zieken gestorven in een ziekenhuis!!! Ik heb zoveel spijt dat ik niet mee heb gedemonstreerd afgelopen weekend

2 likes

Hoe groot acht je de kans?

2 likes

Ik zit misschien wel fout door zo snel conclusies te trekken en het is goed om elkaar daarin scherp te houden zodat hier geen nepnieuws de rondte gaat, maar ik zie dan ook echt nergens een betrouwbare bron aangeven dat het mogelijk Hamas is. Ik heb zojuist gelezen dat het Israƫlische leger het onderzoekt en dat door hen wordt gedacht dat Hamas verkeerd een raket heeft gelanceerd maar 1) ik vind het Israƫlische leger bij voorbaat onbetrouwbaar (evenzo zou ik Hamas als onbetrouwbaar beschouwen als het ging om een aanval op Israƫlisch grondgebied) en 2) hoe groot is inderdaad de kans dat een mislukte raketlancering precies bovenop een ziekenhuis landt?

@Maurice Helaas heeft niemand meer uitgelegd welke redenen er zijn om niet naar die demo te gaan. Deze aanval zou denk ik geen reden moeten zijn om naar die demo te gaan. Als ik het in mijn eigen woorden zou moeten uitleggen dan gaat Pro-Palestina om bevrijding van het grondgebied ā€œfrom the river to the seaā€. Daarmee zou IsraĆ«l geen bestaansrecht meer hebben. Veel tegenstanders zeggen dat Pro-Palestina antisemitisch is. Ik googelde net even de quote hierboven om te checken of ik het goed had geschreven en toen vond ik nog deze link. Als je denkt naar die demo te gaan om daarmee enkel je steun uit te spreken voor wat er nu (en sinds tientallen jaren) gebeurt in de Gazastrook, weet dan dat dat gevoeliger ligt.

1 like

We kunnen geen conclusies trekken want het is oorlog en dan is het supermoeilijk te bepalen wie er achter wat zit.

Dus beter gewoon afwachten.

20 likes

Afwachten waarop precies? Waarom zou Hamas een eigen ziekenhuis bombarderen? Hoezo is er opeens heel veel twijfel bij deze gruweldaad en niet bij de gruweldaden van Hamas. Echt ik ben zo kwaad en boos nu, wat leven we toch in een kutwereld.

https://www.instagram.com/p/CygjcqooOCV/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

2 likes

Hoezo wil het niet tot je doordringen dat Hamas een terroristische organisatie is die niet boven geweld tegen eigen volk staat?

Het kan op dit moment nog van alles zijn. Het was irsrael. Het kan een ongeval zijn vanuit Gaza, het kan een afleiding zijn, het kan bedoeld zijn om de schuld in iemands anders schoenen te schuiven. Het punt is dat je het niet weet en je onderbuik gaat daar geen verschil in maken.

55 likes

Wanneer gaat het doordringen dat Israel verantwoordelijk is voor een genocide. En wanneer dringt het eindelijk door dat Netanyahu een oorlogsmisdadiger is??

10 likes

Opnieuw trouwens

Gaza =/= Hamas

Het ziekenhuis staat in Gaza en wordt gefinancierd door Anglicaanse (christelijke) stichtingen, dus het is geen ā€œeigen ziekenhuisā€ van Hamas.

5 likes

Meid doe eens rustig, niemand hier is ā€˜fan’ van IsraĆ«l, laat staan Netanyahu. Maar ongefundeerde claims doen helpt niemand, ook de Palestijnen niet.

17 likes

Die twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Niemand heeft belang bij speculeren over oorlogsmisdaden. Daarin ben ik terecht teruggefloten. Hoewel het menselijk is om aan te nemen dat Israƫl schuldig is aan het bombarderen van dit ziekenhuis, is dat nog niet meteen een feit en dat is waar Zemra het nu over heeft. Niemand is erbij gebaat als hier op basis van onderbuikgevoelens onwaarheden worden verspreid. In dat opzicht kunnen we beter afwachten totdat is bevestigd wie de dader is. Dat betekent niet hetzelfde als afwachten met het veroordelen van de genocide of oorlogsmisdaden van de Israƫlische regering. Je kunt dat alles veroordelen (en ook de acties van Hamas) en daarnaast afwachten tot er meer nieuws is over deze specifieke aanval.

9 likes

Is maar de vraag of we ooit achter bepaalde feiten gaan komen überhaupt. Nu iig niet, morgen, volgende werk/maand/jaar niet, misschien over 10-20 jaar of meer. Of Als er nog steeds spanning is tussen de twee: nooit niet.

Elk land zal altijd zichzelf verdedigen, elkaar zwart maken vingers wijzen etc. Beiden niet betrouwbaar in dit geval. Hamas absoluut niet, IDF absoluut ook niet aangezien zij filmpjes plaatsen van jaren terug als bewijs.

Daarom oh zo belangrijk om echt goede journalisten te hebben, vinden en volgen. (En daarvan zijn sommigen ook twijfelachtig ivm belangen/achtergrond)

1 like

Hier ben ik ook benieuwd naar @Twijfelaar

En @Twijfelaar is die link nou een website die zegt dat
From the river to the sea = ok
Maar
From the river to the sea, Palestine will be free = antisemitisch?

Als je niet antisemitisch wilt overkomen zou het mi logisch zijn om niet het eerste deel van een antisemitische leus te gebruiken. Ik vind dat ook het lastige aan die demo’s, het gaat daar al snel voor een deel van de mensen ook om het steunen van Hamas en daar zou ik echt niet meer geassocieerd willen worden.

3 likes

Dat onderscheid tussen de twee leuzen haal ik er niet uit. De leus ā€œfrom the river to the seaā€ wordt uitgelegd als

the catch-all phrase symbolizing Palestinian control over the entire territory of Israel’s borders, from the Jordan River to the Mediterranean Sea

Ik zou er ook niet mee geassocieerd willen worden.

Huh maar het staat daar toch letterlijk wat het verschil is tussen die twee :stuck_out_tongue:

Edit te weten dit

From the River to the Sea, Palestine Will Be Freeā€ is a common call-to-arms for pro-Palestinian activists. It calls for the establishment of a State of Palestine from the Jordan River to the Mediterranean Sea, erasing the State of Israel and its people. It is also a rallying cry for terrorist groups and their sympathizers, from the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) to Hamas, which called for Israel’s destruction in its original governing charter in 1988 and was responsible for the October 7, 2023 terror attack on Israeli civilians, murdering over 1,000 people in the single deadliest day for Jews since the Holocaust.

Daarom dus mijn verbazing over waarom je zou zeggen from the river to the sea, als je niet antisemitisch wil overkomen/bent

En snap ook nog niet wat er mis is met 4 mei tbh

1 like

Ik denk eigenlijk dat het beter zou zijn als mensen zich juist iets minder gedwongen zouden voelen om iets te zeggen

49 likes