Nieuws, actualiteit en politiek #4

Kloppen die 2 linker plaatjes? Ik bedoel dit niet stom dus hoop niemand voor het hoofd te stoten hiermee als dit gevoelig ligt maar zie het ook veel op social media voorbij komen.

Want het ging toen toch om de verdeling van het Brits mandaat gebied Palestina (dus in handen van VK) na de val van het Ottomaanse Rijk. Niet een staat Palestina onder eigen zelf-bestuur van Arabische bevolking. In 1947 werd voorgesteld (door Britten/VN) het land te verdelen in een Arabische staat en een Joods deel. En toen begonnen discussies over aanspraken over en weer, het is nu eenmaal vanuit historie al heel lastig gebleken om hier een stabiele staat te vestigen. Ik bedoel te zeggen lijkt er nu op dat er een vreedzame staat Palestina bestond zoals we deze vandaag de dag zouden zien maar er was toen niet een verenigde macht olv Arabische inwoners? want ook net een heftige oorlog geweest in de jaren 30.
Kortom, ik vind het vrij lastig om die situatie van voor 1948 heel goed te begrijpen.

10 likes

Same! Wikipedia gaat vrij gedetailleerd ver terug in de tijd (conclusie is dat er eigenlijk altijd wel gedoe is) ik vind Wikipedia alleen geen betrouwbare bron dus geen idee of dit allemaal klopt.

3 likes

Een mini beetje positief nieuws: Schotland heeft aangeboden om vluchtelingen uit de Gazastrook op te vangen en roept op om een internationaal vluchtelingprogramma op te zetten. Het zou mooi zijn als Nederland hier ook aan gaat meewerken!

13 likes

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Israel kan verdedigen dat het land is afgesloten van water. Als ze zeggen dat ze niets tegen het volk hebben alleen tegen Hamas, denken ze nou echt dat ze Hamas selectief hiermee pakken?

Wat houd je tegen om hier een boek over te lezen?

2 likes

Tijdgebrek, en ik lees al heel veel ā€˜moeilijke’ boeken voor werk en studie dus in mijn vrije tijd vind ik het lastig om ook nog taaie kost te lezen. Heb je aanraders? Dan kan ik eens kijken of dat te doen is

2 likes

Ik lees zelf de honderdjarige oorlog van Rashid Khalidi, maar als er andere leestips zijn hoor ik die graag! Vind deze iniedergeval best toegankelijk geschreven.

9 likes

Interessant, thanks

Ik ga eens kijken of de bieb ā€˜m heeft.

3 likes

Ik zat vanmiddag ook te zoeken naar boeken die ik zou kunnen lezen om meer te leren over het conflict. Ik kwam deze lijst tegen, misschien zit hier nog iets bij.

13 likes

Ik zag hem inderdaad eerder op de avond op CNN voorbij komen, daar werd hij geĆÆnterviewd. Kan niet zo goed meer reproduceren wat hij precies vertelde maar het heeft bij mij wel indruk gemaakt. Hij heeft zondag ook een guest essay gepubliceerd op The New York Times maar deze zit helaas achter een betaalmuur.

Edit:

5 likes

Hoe is dit goed nieuws? De Palestijnen willen hun land niet verlaten, ze willen vrijheid. Waarom zouden ze weg moeten? Zodat Israel kan uitbreiden?

2 likes

Nee goed punt, ik vond deze informatie nog, waar je kan zien dat ook de gebieden die aan Israel zijn toegewezen in 1947 grotendeels door Arab in bezit waren.

Ik kan me goed voorstellen dat de VN iets wou doen na de genocide op de Joden in WO2, en dat dit dan misschien nog de meest praktische plek was, want cultureel relevant in het Jodendom. Maar als Amerika dit zo graag wou bieden hadden ze dat misschien beter op eigen grond moeten doen.

1 like

Mwah, zoals ik het altijd begrepen heb wouden eigenlijk veel landen ā€˜van de joden af’ en kwam het dan goed uit dat ze Hunkeeden naar IsraĆ«l als eigen land. Wat Hitler en speer hebben bereikt is echt niet te zien in een vacuüm dat puur op de Duitse sfeer is gericht maar een algemene tendens in Europa.

1 like

Snappen jullie de zaak van de ā€œNederlandseā€ gegijzelde IsraĆ«liĆ«r? Ik snap er niks van.

Ineens vandaag overal in het nieuws dat er een Nederlandse jongen is ontvoerd, blijkt hij pas sinds vandaag de Nederlandse nationaliteit te hebben, maar OP1 kopt met ā€œhoe kan het dat we nu pas weten dat er een Nederlander is ontvoerd naar Gaza?ā€ Eh misschien omdat ie dat gister nog niet was haha?

En waarom is hij überhaupt een Nederlander? Zijn opa’s moeder was Nederlands, dus hij is 12% Nederlands oid dus waarom al deze moeite en spoedprocedures voor een individu die eigenlijk niet eens ƩƩn van ā€˜ons’ is?

Hoe is dit zo snel gegaan en wie lobbyt dit?

42 likes

Ja ik zat hier ook over na te denken. Vond het heel bijzonder dat dit verhaal op alle nieuwssites bovenaan staat.

Ik las wel dat de familie die naturalisatie na zijn ontvoering in gang heeft gezet in de hoop dat Hamas mensen met een dubbele nationaliteit sneller vrijlaat.

1 like

Ik heb hier zoveel moeite mee. Niet dat ie Nederlander is geworden, maar dat ie dat nu opeens is en dus vreselijk is dat ie ontvoerd is. Natuurlijk is dat vreselijk, maar dat was t ook toen hij geen Nederlander was. Snap niet dat er nu opeens zo groot in het nieuws moet dat er een Nederlander ontvoerd is en dat Rutte loopt te zeggen dat t zo erg is. Vind t zo hypocriet.

AD meldt dat zn vader uit Nederland komt.

15 likes

Ik vind het dan wel echt bijzonder dat een overheid hier zo snel en makkelijk op in gaat terwijl een gewone aanvraag waarschijnlijk het duizendvoud duurt.

20 likes

Het is een bijzondere situatie. Eerst werd bekendgemaakt dat er een Nederlander tussen de gijzelaars zat en pas later dat hij tot Nederlander is gemaakt in de hoop dat hij door internationale druk vrij kan komen.

1 like

Ja dit snap ik wel vanuit hun, maar laat de Nederlandse staat zich nu niet gebruiken? Idk het voelt vreemd en hoe het naar buiten wordt gebracht vind ik ook vreemd.

Verder niks tegen de jongen uiteraard.

14 likes

Same.

2 likes