Nieuws, actualiteit en politiek #4

Toch maar gedwongen OP1 kijken dan :weary::pinched_fingers:t3:

Want misschien is onze media gewoon kut en is het eigenlijk een heel normaal en begrijpelijk verhaal.

3 likes

Ik ben wel benieuwd hoe vaak de naam Engel voorkomt op het namenmonument in Amsterdam. Zijn opa zal als overlevende van WOII niet voor niks naar Israƫl zijn verhuisd.
En in dat licht begrijp ik deze inspanning van de Nederlandse overheid heel goed eigenlijk.

3 likes

Ik vond dit ook vreemd en ik vraag me af of dit later is aangepast?

Want ik kreeg vanmiddag een melding met ā€˜ambassade IsraĆ«l: 18-jarige Nederlander onder gegijzelden Hamas’

En volgens mij was dit ook het ā€˜hele’ verhaal op dat moment toen ik het artikel las. Maar toen ik het nieuws toevallig hoorde op tv, hoorde ik dat hij de nationaliteit heeft gekregen. Dus ik dacht al van hĆØ dat heb ik niet gelezen?

Als ik er nu op klik staat er ā€˜ NOS Nieuws • vandaag, 15:06 • aangepast: 2 uur geleden

Gegijzelde Ofir (18) versneld tot Nederlander gemaakt in hoop op vrijlating’

Misschien dat ze eerste ā€˜halve’ informatie hadden en het daarna hebben bijgewerkt.

6 likes

Nou, sterker nog, voor je 18e kun je een Nederlandse nationaliteit aanvragen als je een ouder hebt die Nederlands is en die krijg je dan gewoon. Na je 18e verjaardag, wordt het op dezelfde manier beoordeeld als een buitenlander die een aanvraag doet. Dus moet je inburgeringscursus doen, etc. Dus hier zijn volgens mij regels aan de kant gezet.

Maar ik heb een vermoeden dat dit mogelijk de VS/diplomatie is, die dit aan Nederland heeft gevraagd, om beter te staan in de onderhandelingen. Met goedkeuring van de ouders natuurlijk. Israel weet wie er is ontvoerd en zoekt uit hoe ze extra druk kunnen uitvoeren of extra redenen kunnen aanvoeren om mensen vrij te krijgen. Zoiets. Speculatie van mijn kant, maar hierover staat niets in de media, er wordt geen enkele waarom-vraag gesteld of beantwoord in die stukken.

3 likes

Wat ik dus vooral dacht: ze zeiden eerder vanavond op het nieuws dat die jongen zich dan mogelijk bij de gijzelnemers kon ā€œmeldenā€ als dubbele nationaliteit-hebbende, maar: weet hij dit überhaupt zelf dan, mocht dat moment er komen?!

9 likes

Ik las op AD dat hij afgelopen zondag jarig was en de procedure al voor de gijzeling (dus voor zijn verjaardag) in gang was gezet. Dus hij zou het paspoort dan sowieso krijgen en het is nu alleen sneller gegaan dan?

Oh, dat verklaart wel, dat het sneller kon. In de berichten die ik las, leek het of het iets is van de laatste 24 uur.

edit: ik heb even het AD gelezen, en daar is vooral verbazing en een topdiplomaat begrijpt niet hoe het kan. Je hebt voor een paspoort een handtekening voor nodig, en die kan er nooit zijn, en hij weet zelf niet dat hij inmiddels ook Nederlander is. AD schijnt morgen met een uitgebreid artikel te komen over hoe deze naturalisatie is gegaan.

4 likes

Z’n tante zei net bij OP1 dat ze de aanvraag altijd al hadden willen doen (ook zijzelf) maar dat ze dat voor 7 oktober nooit in werking hebben gezet. Er liep geen procedure.

1 like

echt een raar verhaal. sowieso erg voor zo’n jonge jongen maar los daarvan, de eerste berichtgeving liet het echt lijken alsof gewoon een random nederlander die daar even op vakantie was oid was gegijzeld. ik snap ook niet waarom je een nederlandse nationaliteit hebt als je hier nooit hebt gewoond, de taal niet kent en maar 25% nederlands bent, ik wist niet dat dat kon

6 likes

Ja dat kan, een extra nationaliteit is ook best gebruikelijk in Israƫl omdat mensen in het geval van een oorlog snel ergens naartoe uit kunnen willen wijken. Joodse vriend van me heeft zo de Roemeense nationaliteit gekregen, ook via opa en oma die na wo2 naar Israƫl waren gevlucht.

4 likes

ah dat wist ik niet! maar ik had dus ook geen idee dat dat gewoon kon vanuit nederland

Waarschijnlijk hebben zijn ouders (of een ouder) gewoon de Nederlandse nationaliteit door geboorte.
Er staat dat zijn opa naar Israƫl is vetrokken, dus als hij de Nederlandse nationaliteit heeft dan zijn zijn (erkende) kinderen vanzelf ook Nederlands en die kinderen dan ook weer.

Volgens mij kan dit allemaal voor je 18e dus waarschijnlijk zullen ze het daarom nog snel in gang gezet.

4 likes

Veel migratie-arbeiders vanuit de mijnwerkers periode hebben zo ook nog vaak een dubbele nationaliteit hier terwijl het derder generatie Belgden zijn dus opzich komt het wel vaker voor.
@TanteBetje ben wel benieuwd naar dat uitgebreid artikel dat vandaag zou verschijnen aangezien de nieuwsvorming hierrond zo rommelig gebeurt lijkt te zijn, ik zie ook niet echt in waarom dit zo snel snel zou moeten gebracht worden zonder verder te onderzoeken en iets volledig te brengen.

3 likes

Ik quote even de tante bij OP1. Ze sprak in het Engels en in een opgenomen gesprek met de presentatoren. Niet live dus er kan geknipt zijn.

ik weet dat mijn familie in de 16e eeuw naar Amsterdam is gekomen, vanaf 1567 woont de familie in Amsterdam en ze hebben nog steeds veel familie in Amsterdam. Haar vader, dus de opa, sprak Nederlands dat hij had geleerd van zijn moeder, de overgrootmoeder, en die sprak ook Nederlands met de tante en de vader.

Ze, de tante, is een paar jaar geleden begonnen met de procedure van staatsburgerschap toen de wet op dubbele nationaliteit in Nederland werd gewijzigd en het mogelijk werd. Maar om eerlijk te zijn hebben ze daar nooit verder aan gewerkt, want het was gewoon voor ze om Nederlands te praten, om veel in Amsterdam te zijn en als kind hebben zij en haar broer, de vader, 3 jaar in Amsterdam gewoond. Ze wisten jaren van de mogelijkheid tot staatsburgerschap en dat ze dat ooit wilden maar ze hebben het nooit ingediend. Toen de situatie 7 oktober veranderde riep een noodsituatie om noodmaatregelen en hebben ze gesmeekt en gevraagd om het sneller te regelen dan normaal. Ze wil toevoegen dat ze weet dat de Nederlandse media heel erg bezig is met de tijdlijn van de hele situatie maar dat dat nu niet belangrijk is want de focus moet de jongen zijn. En ook de andere ontvoerde onschuldige israeliers.

7 likes

Thanks voor het delen! Ik wilde het nog terugkijken (morgen weer een dag) maar dit is top.

Dit is overigens ook een totaal ander beeld dan ik op de nos lees (want volgens mij weer is aangevuld). Daar staat dat zijn opa gewoon in Nederland geboren is en na de oorlog naar Israƫl is vertrokken (dus logisch dat hij Nederlands sprak?):

Engel is geboren in Israƫl en woont met zijn familie in de kibboets Ramat Rachel, nabij Jeruzalem. Zijn opa is in Nederland geboren. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde hij naar Israƫl en het grootste deel van de familie woont nu daar.

En dat de procedure wel al een paar jaar was ingezet, maar misschien is dat stukje inderdaad geknipt.

De procedure om de 18-jarige tot Nederlander te maken was al ingezet voor zijn gijzelneming, zegt een familielid van hem tegen de NOS. Het lopende proces is versneld uitgevoerd op verzoek van de familie. ā€œHet hebben van meerdere nationaliteiten is altijd een ding geweest in de familie omdat je in IsraĆ«l nooit weet wat je boven het hoofd hangtā€, zegt Yael Engel Lichi, een nicht van de opa van Ofir.

Al met al, vage berichtgeving.
Dat die afgevuurde raket voor vage berichten zorgde die later werden aangepast snap ik, maar zelfs dit is vaag.
Niet dat het heel veel uitmaakt in dit geval maar ik wil gewoon duidelijke info.

• NOS Nieuws, Gegijzelde Ofir (18) versneld tot Nederlander gemaakt in hoop op vrijlating’, 19 oktober 2023, https://nos.nl/l/2494641
4 likes

Maar dit vraag ik me dus wel serieus af hĆØ. In mijn beleving is het namelijk helemaal niet zo moeilijk om een ā€˜kant’ te kiezen, namelijk de meest humane kant: die van de onschuldige slachtoffers. En dan voornamelijk de mensen in Gaza die al decennialang zijn afgesloten van de rest van de wereld en die nu met zowel staat Israel als Hamas moeten dealen.

Ik verwacht echt niet van mensen dat ze de hele geschiedenis van het palestijnse gebied uit hun hoofd kennen en alle internationale verdragen en wat zionisme precies is etc etc. Maar simpelweg meer bewustzijn creƫren over hoelang dit al aan de gang is, dat Palestijnse mensen hier niet voor gekozen hebben en ze al jarenlang onderdrukt worden zou ik wel goed vinden. Ik vind het persoonlijk echt slecht van mezelf dat ik me pas nu hierin verdiep en zie hoe erg deze onderdrukking is.

9 likes

Dat doe ik dus niet, maar okƩ.

Laten we het zo zeggen: ik denk dat niet iedereen inziet welke terreur staat IsraĆ«l al 75 jaar pleegt op mensen in Gaza. Dus ik ben voor de vrijheid van de palestijnen (zowel van Israel als hamas!) omdat ik geloof dat hun vrijheid OOK de vrijheid van de IsraĆ«liĆ«rs is. De ā€˜kant’ kiezen van de onschuldige slachtoffers is mijn ogen zowel de oplossing voor gazanen als israeliers. Krijg een beetje een ā€˜all lives matter’ gevoel bij dit soort berichten.

@Evert geen idee of de eerder gevoerde discussie nieuwe inzichten oplevert, maar ik zal ā€˜m ff opzoeken.

10 likes

in frankrijk is de politie een tacozaak genaamd chamas tacos binnengevallen omdat de ledverlichting van de c kapot was en ze dachten dat het hamas tacos heette :sob::sob: lijkt wel south park

18 likes

En lees dan daarna dit nog een keer:

Misschien was mijn woordkeuze voor ā€˜voornamelijk’ niet handig gekozen. ^ dit bedoel ik dus. Ik denk dat niemand in dat gebied vrij zal zijn zolang de palestijnen onderdrukt zijn.

4 likes

Mooncake deelde deze petitie via Insta

3 likes