Vind dit enorm ongepast omdat er ook meer dan 1000 Israëlische burgers zijn omgekomen de afgelopen twee weken. Het is niet vergelijkbaar met BLM waar het heel duidelijk was waarom ze black specificeerden ipv all.
Ja je hebt ook gelijk, is inderdaad anders. Probeer een beetje de vinger te leggen op de weerstand die ik krijg, maar merk dat ik het ook moeilijk vind om de juiste woorden te vinden. Had dit er niet bij moeten halen!
Misschien voel je wat Ramsey Nasr bij Khalid en Sophie zei, dat de Israëlische slachtoffers (internationaal) met volledige naam, leeftijd, foto’s, dromen/wensen/schoolrapporten besproken worden in de media. Je herkent ze als individuen. Terwijl de Palestijnen per nummer besproken worden “48 dode Palestijnen, 1200 gewonde Palestijnen”. We weten niks van de namen van de doden, niks van hun levens, niets van hun dromen.
(Hij heeft het wel over Israël die het ziekenhuis gebombardeerd heeft, wat nog steeds niet vaststaat, maar los daarvan wel herkenbaar misschien?)
Ik ben nu in Londen en er is echt een mega grote (100.000 mensen) protestmars voor de Palestijnen gaande. Heel indrukwekkend
Ik kan er de vinger niet op leggen, maar ik vind het raar of onnatuurlijk? wat hier nu gebeurd, maar misschien ligt het aan mij. Volgens mij heerst er nu een soort sfeer dat je niets mag delen over wat er nu actueel allemaal aan de hand is, door allerlei reacties afgelopen dagen waarbij werd gezegd dat je beter niks kunt zeggen. Gechargeerd, maar laten we eerlijk zijn: daar komt het nu in praktijk wel op neer. Drie dagen stilte hier terwijl iedereen zeker heel erg bezig is met dit actuele thema, er zijn inmiddels duizenden onschuldige mensen gestorven en nog sterven nog steeds, door bombardementen op Gaza waarbij ook wederom weer heel veel kinderen zijn gedood. Dodenaantal: duizenden Palestijnen en meer dan een miljoen zijn daar ontheemd geraakt. Onder de slachtoffers meer dan 1000 kinderen, ik las zojuist meer dan 2000 inmiddels na afgelopen dagen. Meer dan 1000 Israëlische mensen zijn gedood door Hamas.
Aanrader om Buitenhof van afgelopen zondag terug te kijken, waar een interessant gesprek is geweest over dit onderwerp. Israël, onwettige aanvallen in Gaza op huizen en een markt
Laat je niet tegenhouden om er over te spreken en te delen. Het voelt alsof mensen zich tegengehouden voelen, maar misschien vul ik het in. Het voelt echt juist voor mij persoonlijk heel verkeerd, om nu juist weer in stilte te vallen. Ik heb wel vaker over gepost in t verleden over Palestina, ik zie een bericht terug hier op dit forum van mei ‘21 waarin ik precies iets soortgelijks zeg, wat ik toch weer wil benoemen.
Het is een constatering vanuit mijn kant. Ik heb bewust niet actief meegedaan met het gesprek hierboven, ik heb afgelopen jaren veel gesprekken gevoerd en heb me erg beziggehouden met het onrecht in Palestina. Dit is een pijnlijk onderwerp waar ik denk ik niet goed meer aan kan meedoen zonder emotie, en daarom ook dat het mij denk ik extra “raakt” dat het nu weer stil valt, alweer.
Het gesprek startte hier in t topic met de verschrikkelijke aanval vanuit Hamas en is gestopt nu, terwijl er nog steeds vreselijk veel onschuldige doden vallen onder de Palestijnen waar humanitaire hulp haast niet eens kan komen, ze houden de grenzen dicht en dat is in strijd met het oorlogsrecht.
Nou ja ik denk dat het hier ook rustig is, omdat je gewoonweg niet veel meer kunt zeggen dan ‘O wat erg’ en ‘Israël handelt in strijd met het oorlogsrecht’. Ik heb in ieder geval zelf totaal niet het idee dat als je je medeleven hier toont richting de slachtoffers in Gaza dat je dat niet mag uitspreken. Ik heb er alleen geen behoefte aan want het is heel loos. Een inhoudelijke discussie is hier wellicht beter op zijn plek, maar zoals ookal hierboven in de discussie gezegd is dat ook lastig, want enorm complexe situatie en weinig mensen kennen de geschiedenis goed genoeg.
Neemt niet weg dat het heel erg is wat er op dit moment in Gaza speelt, maar veel meer dan dat constateren kan je ook niet.
Ik zoek vooral inhoudelijke verdieping die ik hier niet vind (in 95% van de posts dan). Elkaar vertellen hoe erg het is voelt wat nutteloos
Ik ben een hele reactie aan het schrijven maar merk dat ik het niet goed kan verwoorden. En dat het me eerlijk ook raakt wat je allemaal richting mij noemt, je weet niet hoe actief ik met dit onderwerp bezig ben en dat alles wat je zegt ik ook 100% zeg, doe en vind en meer. Zou het zo ook kunnen typen; bij wijze van.
Proberen te reageren op je posts. Geen idee, ik zeg niet dat dat niet zo kan zijn, mede denk ik doordat er wél werd gepost en er reacties kwamen dat het soms beter is om niks te zeggen? En dat het nu ineens stil lijkt te zijn gevallen. En dus op je edit: omdat dit topic wel actief was, dus hier werd gesproken en daarna ineens stilte valt.
Ik zeg al in mijn post misschien vul ik dat in, maar voor mij lijkt het in praktijk hier wel zo te gebeuren nu. Heel veel gesprek vorige week en ineens nu dagen niets meer, na een aantal keer te lezen dat het soms beter is om maar niks te zeggen, een constatering die mogelijk voor velen niet geldt, maar anderen misschien wel voelen of herkennen. Mede dankzij die reacties voel ik niet meer de urgentie om hier erover te posten, er leek zeker een bepaalde sfeer te ontstaan waarin er werd gesproken over 2 kanten waar ik niet aan wilde meedoen, of niet de veilige ruimte heb gevoeld om er aan mee te doen.
En oh ja dat is ook een van mijn forumergernissen, maar zo bedoel ik mijn post ook niet: dat er gepraat moet worden. Ik benoem mijn constatering over het verloop van het gesprek in dit topic. Een verloop dat voor mij persoonlijk in mijn ervaring altijd hetzelfde gaat. Ik noem niks over dat mensen hier perse moeten praten. En dus Over je volgende Edit: ik heb het niet over uitspreken. Ik weet ook niet wat dat precies inhoudt voor jou en voor mij en voor een ander en hoe jij of ik dat zie, ik heb het over erover blijven spreken. Laat je niet tegenhouden om er over te spreken en te delen, na een aantal reacties ik het voorgaand gesprek. Daarmee zeg ik niets over überhaupt uitspreken over dit thema, maar doordat ik het gevoel heb gekregen dat er in dit topic dus werd gesproken en nu niet meer. Terwijl er nog steeds zoveel gebeurd daar. Ik ben het helemaal niet oneens met wat je allemaal zegt in je laatste posts, sterker nog helemaal eens. Het zit m in het verloop van gesprek en voor mij persoonlijke ervaringen, altijd hetzelfde gaat.
Wat mij betreft is hier posten over het conflict en hoe erg het allemaal is niet heel verschillend van de rest van de shit die op dit forum gepost wordt
Ik vind alleen die teksten die ignorant aanschuiven tegen antisemitisme en racisme heel ergerlijk en kan daar dan wel eens op reageren. Weet niet of dat dan het type discussie is waar jij naar verlangt @Enthusiasm
Ik heb idd liever een leeg topic dan dat er weer direct gedeeld wordt dat Israël 1000% zeker achter de aanslag op het ziekenhuis zat en er bevestigd 500+ mensen daar zijn gestorven.
En dat die mensen daar vervolgens nooit meer op terugkomen als de vork toch anders in de steel zit.
Haha ja dit ik dacht op een gegeven moment dat cestmocro de enige informatiebron was
“Preliminary” en “casts doubt” aka het is nog steeds niet duidelijk aka precies mijn punt.
Ik vind nochtans dat ze meer dan genoeg duidelijke argumenten aanhalen in het draadje, dit is ook geen willekeurige groep.
Ze trekken nochtans zelf nog geen eindconclusie, dus vreemd als jij dat wel doet aan de hand van hun werk.
ik snap opzich wat je bedoelt maar alsnog post ik hier ook weinig. ik heb vrienden in de regio (niet in gaza maar grensgebieden in libanon) waar ik me zorgen om maak en ik ben sowieso wel redelijk met palestina bezig ook hiervoor.
maar ik check het nieuws bijna ieder uur, praat dagelijks met mijn vrienden, volg mensen uit de regio en ik check hun socials vaak, ik ga (deels voor mijn werk ook) naar protesten, ik praat er veel over met vrienden. dus ik volg dit topic ook niet altijd omdat het forum een soort van de enige space is waar ik kom voor iets luchtigere onderwerpen. en ik weet dat het een privilege is want mensen in gaza kunnen niet even wegkijken van de bommen maar persoonlijk probeer ik echt te doen wat ik kan. en hier heb ik toch weinig toe te voegen. dus misschien geldt dat voor heel veel mensen wel.
Ik heb meer vertrouwen in zo een groep, die hun eerste hypotheses duidelijk proberen te onderbouwen in tegenstelling tot een miltaire instatutie dat al langer bekend staat om hu leugens (Shireen Abu Akleh, gebruik fosforgas, aanvallen op burgerdoelwitten, …).
Ik geloof nog steeds dat Israel achter de aanslag zit op het ziekenhuis in Gaza. Ik vind dat men te gemakkelijk van bepaalde media aanneemt dat dit niet het geval is. Naast de doden in het ziekenhuis zijn er ook nog veel meer mensen in Gaza vermoord door Israel.
En ik vind ook dat we hier moeten blijven posten. Dat hele argument dat je niet mag posten als bepaalde forum mensen vinden dat je niet slim genoeg bent vind ik zoooo arrogant.
Jawel dat meen ik wel. Maar als jij het leuk vindt om sarcastische opmerkingen te maken over Gaza dan moet je dat doen, ik vind het onderwerp er te serieus voor.