Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik volg het zelf op de voet, via verschillende nieuwskanalen die allemaal een andere tone of voice hebben. Het is toch best lastig om je bewust te blijven van de achtergrond van een nieuwszender (CNN overwegend pro-Israël bijvoorbeeld) en het nieuws soort van objectief te beoordelen, maar toch ook kennis op te doen over de situatie? Geen idee of het logisch klinkt, maar merk dat ik het in deze situatie toch best ingewikkeld vind.

Ik kan niet ontkennen dat het mij de afgelopen dagen verbaasd heeft dat er niks in dit topic werd gepost. Dat is meer omdat het in mijn omgeving echt heel erg leeft en ik weet zeker dat dit bij een aantal forummers ook het geval is. Tegelijkertijd doe ik het zelf ook niet omdat ik het verder totaal niet relevant vind om te posten wat ik ervan vind/hoe het mij raakt. Zoals ik hierboven lees, ben ik duidelijk niet de enige die dit zo ervaart :kissing_smiling_eyes:

9 likes

Ik vind het wel jammer dat er veel gepost werd en er toen opmerkingen kwamen die ik denigrerend vond als er een groepje hier bepaalt wat wel en niet mag en dat daardoor mensen waarschijnlijk niet zoveel posten. Het is juist belangrijk dat de onschuldige mensen niet worden vergeten.

3 likes

De Israëlische regering überhaupt, maar vooral tijdens een oorlog, geloven doe ik ook niet. Ik zeg niet dat Israël dit niet gedaan heeft, dat weet ik niet. Dat is nog niet duidelijk. Tot die tijd vind ik het totaal zinloos om onderzoeken die niet concluderen te delen. Er is ook allerlei open source beeld dat een ander punt ondersteunt. Tot het getroffen gebied onderzocht is en mensen verhoord zijn is het vooral gissen. Journalisten zijn hard aan het werk ter plekke onder levensgevaarlijke omstandigheden , en meerderen hebben hun leven al gegeven.
Om óns te laten zien wat waar is, wat er gaande is.

Ik vind het bijna spugen op hun werk en nalatenschap om nu zonder deze inzet en zonder deze mate van kennis te bezitten, te doen alsof je de waarheid bezit.

Onderzoek doen betekent niet je antwoord al klaar hebben staan en van daaruit zoeken op bronnen die je ondersteunen. Hoe geloofwaardig en betrouwbaar die ook zijn.

18 likes

Ik vind het lastig om te posten omdat ik het vooral volg via Twitter/X en ik daar zelf niet post maar lees, lees, lees, doorklik, doorklik. En dan ben ik de post die ik interessant vond al weer voorbij voor ik deze hier heb gedeeld. Ik merk ook dat ik gewoon informatie tot me neem en er over praat ik mijn omgeving maar dat ik er zelf weinig aan toe te voegen heb. Ik weet ook maar wat ik heb gelezen en niks meer.

En het hier posten voelt dan ook een beetje van, mensen die het interessant vinden zullen het al gelezen hebben en gaat iemand anders een artikel lezen van 15 minuten waarvoor je al wat kennis moet hebben?

2 likes

Als ik daar toe behoor en je voelt je aangesproken: post vooral! Alleen niet als je alleen je mening als feit komt delen, maar gewoon artikelen posten en dingen delen van journalisten over de situatie lijkt me goed.

12 likes

De discussie ging toch helemaal niet over niks mogen zeggen, maar over anderen dwingen zich uit te spreken, terwijl dat uitspreken vaak gewoon een hol ‘oh wat erg’ is.

Edit: Overigens lijkt de hoofdreden dat iedereen weer relatief stil is mij dat mensen ook bij ernstig leed in veel gevallen vrij snel weer terug gaan naar hun eigen dagelijkse realiteit.

17 likes

Deze vrouw geeft mij hoop. Ondanks alle ellende wat ze heeft meegemaakt heeft ze de kracht in haar om die man een hand te geven en vrede te wensen.

3 likes

Ik denk dat je hiermee de spijker op z’n kop slaat. Ik neem veel informatie tot mij en al die stukjes informatie laten mij een beeld vormen wat dan mijn realiteit word. Dat is niet altijd een samenhangend en nuttig verhaal om te delen in een post, vaak behoeft een post toch een inleiding of context waarbij je dan altijd weer te weinig woorden gebruikt om de situatie eer aan te doen. Of je vergeet nuance. Of het bevat te weinig medeleven voor de andere partij. Helemaal met zo’n precair thema als dit, kies ik graag zorgvuldig m’n woorden maar bij gebrek aan overzicht van kennis houd ik mij liever stil.

9 likes

Welke van de onderbouwingen die tot nu toe bekend zijn die ondersteunen dat Israël niet achter de aanslag op het ziekenhuis zit, geloof je niet?

6 likes

Welke wel? Door wie is dat onderzoek gedaan?

5 likes

Ik heb verschillende beweringen gezien vooral, niet gelezen dus, waarin de een beweert dat de raket van Israël komt en de ander beweert dat de raket vanuit de Gazastrook is afgevuurd. Daarin zie je dan ook “bewijs” voor hun standpunten. Maar voor zo ver ik weet is er nog geen betrouwbare bron met conclusies gekomen. Kunnen we het voor nu niet in het midden laten en ons focussen op feitelijkheden? Met of zonder deze raketaanslag wordt het oorlogsrecht nog steeds geschonden door Israël en Hamas. Deze ene gebeurtenis waarvan we op dit moment dus nog niet werkelijk weten wie de dader is, is niet nodig om dat extra kracht bij te zetten. Het is een beetje een open deur om dit te posten trouwens maar nu gaat het er weer over en het lijkt alleen maar voor verdeeldheid en wantrouwen naar elkaar toe te zorgen om een dader aan te willen wijzen.

8 likes

Mijn punt is dat Israël de oorlogsmisdaden aan elkaar rijft en mee weg komt dus alle discussies over deze oorlog irriteren me mateloos. Je hoort ook niemand praten over de duizenden grensarbeiders die Israël direct na de aanslag van Hamas heeft opgepakt. Maar ik ga weg blijven uit dit topic vanaf nu :partying_face:

1 like

Ik vraag me echt af waar “je hoort niemand hierover” vandaan komt eigenlijk? Het nieuws staat al twee weken vol, sociale media staat vol, dagelijks onderwerp aan talkshowtafels, er zijn demonstraties, de politieke partij waarin ik zit heeft er een hoogoplopende discussie over, de uni waar ik werk ontvangt petities met dwang tot uitspreken, sommige van mijn vriendinnen zijn de hele dag aan het reposten, in de wijken waarin ik onderzoek doe zijn allerlei buurtbijeenkomsten georganiseerd en echt niks van wat ik opnoem is een geval slachtoffers zonder gezicht of onderbelichtheid van de Palestijnse kwestie. Ik zie in Nederland juist een mega verschil tussen de geluiden van mensen en de standpunten/acties van instituties en bestuurders en hoe de publieke opinie juist het handelen van hen beinvloedt.

21 likes

Om even voor mezelf te spreken, ja ik lees al die artikelen die hier gepost worden. Ik post hier zelf verder niet maar dat wil niet zeggen dat het me niet bezig houdt of me niet interesseert.

Ik vind dit topic ook erg stil, maar ik ga er niet vanuit dat dit komt omdat mensen er niet mee bezig zijn, maar meer omdat ze, net als ik, niet zoveel toe te voegen hebben. Ik ben daarom juist blij met links naar interessante artikelen, ik lees de Nederlandse kranten al maar wil ook graag andere perspectieven lezen.

8 likes

ik heb al tientallen posts gezien van palestijnen die af en toe internet nog hebben die ongeveer aan het smeken zijn of mensen alsjeblieft door kunnen gaan met content delen en verspreiden. dus ze hebben er zeker wel wat aan

8 likes

oh je bedoelt op het forum? ik dacht over palestina posten in general

5 likes

vind het wel zorgelijk hoe lang het heeft geduurd voor bretly gevonden was gezien hij op z’n gemak door nederland heeft lijken te reizen :smiling_face_with_tear:

13 likes

?

1 like

@hierboven allemaal heb net de reacties allemaal gelezen, berichten geliked die ik begrijp of mij een ander inzicht geven. Er is ook al veel gereageerd zie ik nu. Veel gesprek toen dit begon met de terreurdaden van Hamas en hoe erg dat een misdaad is en afgekeurd wordt en de stilte deze week die daarna volgde terwijl het nog steeds extreem gaande is met steeds meer en meer slachtoffers, is wat mij opviel. Misschien klopt het wel wat iemand benoemt, dat men toch snel weer tot de orde van de dag gaat, maakt niet uit met welke extreme situatie we te maken hebben. Dat zal voor een groot gedeelte zijn. Maar er zit meer onder, een andere laag en is daar publiekelijk ook meer aandacht voor. Wat Corvus ook ong. beschrijft.
Er werd ook steeds gereageerd dat mensen te veel shit uitkramen. Natuurlijk bedoel ik dat soort onzin niet, logischerwijs. Maar er zit wat mij betreft wel meer tussen onwaarheden aankondigen (+ iemand die vroeg of ik verlang naar racistische of antisemitisme teksten, serieus?) en een gesprek blijven hebben. Nu leek er een soort sfeer te hangen om beter niets te zeggen. En dat is het allerlaatste wat helpend is, lijkt me. Het creëren of ontstaan van een situatie waarin mensen niet meer met elkaar in gesprek gaan of blijven/leren etc.
Er is al genoeg gezegd lees ik, het ging mij echt om het verloop van het gesprek en de plotselinge
stilte. Niet over jezelf verplicht uitspreken, dat heb ik nooit genoemd. Ik dacht te constateren dat men niet meer doorging met het gesprek door bepaalde reacties, maar daarin vul ik zelf te veel in schijnbaar en zijn er enkelen die dat zelfde ervaren of herkennen maar het gros niet. Goed om verschillende reacties erop te lezen. Daarnaast kijk ik hier ook met emotie naar, zo’n gesprek en het verloop ervan en ben ik wellicht daarom ook niet een objectief eerlijk gesprekvoerder en heb ik een aanname. Thanks iig voor de reacties allemaal.

11 likes

Ja fucking casual op een van de drukste stations van het land rondlopend, midden in Amsterdam lopend haha wtf

7 likes