Nou de dode Israëlische babies hebben allemaal een romper aan met de Israëlische vlag en de dode Palestijnse een met de Palestijnse vlag. Dat houdt het simpel en overzichtelijk.
Die pagina heeft ook een verantwoordelijkheid om reacties te modereren. Aanzetten tot haat en antisemitisme is nog altijd bij wet verboden.
Je hoeft geen duimpjes op mij te gooien want ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe dat in elkaar steekt. Als je eenzijdig nieuws post waarvan dingen dus soms niet kloppen is dat genoeg om je aan te klagen voor antisemitisme?
Haha denkt niet iedereen dit dan?
Dus de reacties te verwijderen waarin zulke uitspraken worden gedaan? Ja mee eens.
En dat niet doen is dus strafbaar als daar antisemitische uitspraken worden gedaan door mensen, begrijp ik.
@Crusti_Croc ik zou dat eerder onvoorzichtig en niet genoeg fact-checken noemen want heel veel mensen dachten en deelden dat. Kan me niet voorstellen dat de intentie daarachter was om aan te zetten tot antisemitisme. Weet ik natuurlijk niet zeker. Maar ik ben dus oprecht benieuwd wat zij doen dat precies strafbaar is en onder antisemitisme valt. Als dat nepnieuws delen is oké, maar de intentie daarachter kan toch nooit vastgesteld worden als antisemitisme?
Weet niet of er een precedent is met Instagram maar er zijn soortgelijk zaken omtrent Facebookgroepen waar de beheerder verantwoordelijk gesteld wordt voor het modereren van de posts. Ik kan me wel voorstellen dat het account waar jij het over hebt ook wel heel suggestief nieuws brengt om een bepaalde sfeer uit te lokken, ik ken het account ook enkel van fact checks over desinformatie dat het posstte.
Dat weet ik niet. Dat is aan de rechter om te beoordelen. Aangifte doen is ook gewoon een signaal afgeven en vragen om jurisprudentie.
dat staat toch volledig los van een aanklacht rondom antisemitisme
Ah interessant! Dankjewel.
Ja dat kan ik me ook wel echt voorstellen. Mensen in de comments plaatsen soms zulke belachelijke dingen, van beide kanten natuurlijk he maar nu heb ik het dan even over de haat jegens joodse mensen en Israëliers. Zo stom, als je als pagina niet antisemitisch wil overkomen moet je die gewoon verwijderen. Dus als ze daarvoor schuldig bevonden worden snap ik dat ook wel inderdaad.
Oh maar van mij mogen ze ook eerlijk ruilen hoor. Dan krijgt Israël een paar treurige stukjes land die door geen enkel westers land als staat erkend worden, en mogen de Palestijnen steeds verder stukjes daarvan afsnoepen vanuit hun comfortabele positie. Tis toch een level playing field daar in die regio?
Zo onredelijk om wel de “oplossing” zoals die nu is te accepteren, namelijk Israël als erkende staat en Palestina niet, en dat tegenover de twee Staten oplossing te zetten. Terwijl de echte tegenstelling is de winner takes all situatie waarin Israël nu zit, tegenover een Palestijnse staat die het overgrote deel van het gebied beslaat. En de Israëliërs in dezelfde shitzooi laten zitten. Wat is daar antisemitisch aan? Het is krijgen wat je een ander aandoet.
Ik kwam erop door de Bonte Was podcast, maar ik vind het ook interessant om Mounir Samuel te volgen over dit onderwerp. Hij post voornamelijk over de situatie in Gaza, maar ook over de positie van Egypte en de Arabische landen in dit conflict.
Er zijn aan beide kanten onschuldige mensen dood door aanvallen/bombardementen/moord, zeker. En een onschuldig slachtoffer aan de ene kant is niet erger of minder erg dan een onschuldig slachtoffer aan de andere kant.
Maar Israël heeft water en elektriciteit en voedsel? De mensen in Gaza sterven van de dorst als ze niet eerst doodgaan door een bom. Ze hebben geen drinkwater meer. Geen medische hulp, geen pijnstillers. Bijna 50% van hun huizen in Gaza zijn er niet meer… meer dan een miljoen Palestijnen hebben geen huis meer, er zijn dúizenden doden gevallen de afgelopen week. Het ís geen gelijke strijd. De mensen in Gaza hebben geen water meer geen medisch personeel meer niks meer.
Kun je mij wat accounts toesturen die de Israëlische kant goed belichten?
Want die zie ik een stuk minder dan de andere kant inderdaad.
ik vond dat ook zo met die gijzelaar. bron 1: ze werd geslagen maar gaf hem toch een hand want ze wil vrede. bron 2: ze zegt dat ze goed behandeld werd en dat de gijzelnemers zeiden dat ze moslim zijn en niemand pijn willen doen en gaf hen een hand om die reden
Zat even te twijfelen waar ik dit moest posten, maar past misschien toch beter in dit topic (maar @Lula zal me vast corrigeren als dit niet het geval is).
Ik ben dinsdag naar de film Golda geweest. Een biopic over Golda Meir gezet in de Jom Kipoer oorlog in oktober 1973.
Zat nog te twijfelen of ik wel moest gaan, want deze film heeft nu in oktober een extra bijsmaak met bepaalde gelijkenissen met de huidige oorlog vergeleken met de release date op 21 september 2023.
Het was ook met vlagen zeer ongemakkelijk(nog los van de andere kritieken), maar vond de review van CNN nog best spot on. Vond het ook bizar in hoeverre die review op bepaalde delen ook van toepassing is op het nieuws/ huidige gebeurtenissen. Of nou ja bizar niet helemaal natuurlijk gezien de geschiedenis.
Maar tegelijkertijd ook de drang en begrijpelijke behoefte naar erkenning van Israël en haar rechten.
Ook hoe het narratief zó verschilt tussen de verschillende kanten wordt nog eens extra benadrukt en of dat iets gaat zijn waar je überhaupt ooit een compromis over gaat bereiken.
Nou ja, weet niet precies wat ik hiermee wil, maar mochten anderen nog geïnteresseerd zijn in de film mss interessant.
Ik kan je aanraden om deze artikelen te lezen in de Volkskrant
En in dit stuk gaat het dieper in op de vrijgelaten gijzelaars, twee bejaarden vrouwen
Mijn partner zegt ook nu net dat ie van hunted heeft geleerd dat Amsterdam de slechtste stad is om te zijn dus hij is vooral verbaasd hoe lang het nog heeft geduurd voordat ze m hadden opgepakt
Klopt, maar als je gewoon vrijuit het ov kan pakken is het een eitje kennelijk.
Ik vind dit ook heel raar sorry. Maar je hoeft echt niet naar kinderlijken te kijken om te kunnen zeggen dat het daar een heftige situatie is.
En ja de “westerse media” is facking racistisch en zal vast niet alles laten zien. Maar om al je info dan maar van tiktok te halen ala “eigen onderzoek” is ook een beetje wazig.