Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik vind de reden “Hamas wordt niet genoemd” bijna een excuus geworden van de Nederlandse regering om er niet voor uit te komen dat ze de regering van Israël - wat ze ook doen - steunen.
Alsof de terreur van Hamas in iedere resolutie eerst veroordeeld moet worden om een resolutie aan te kunnen nemen voor een wapenstilstand en humanitaire hulp.

Ik las dat Kati Piri in ieder geval kamervragen gaat stellen, ben benieuwd naar de reactie.

17 likes

De roep om humanitaire hulp en tegelijkertijd niet daadwerkelijk actie ondernemen om dit te stoppen is echt dweilen met de kraan open.

Tuurlijk moet er hulp gaan, maar wat voor nut heeft het om alleen voor deze hulp te pleiten terwijl de aanvallen doorgaan?

5 likes

Zolang Amerika vierkant achter Israël blijft staan, gaat er niets veranderen. Want geen enkel (Europees) land zal tegen Amerika ingaan

En Biden heeft in eerdere speeches aangegeven dat hij trots zionist is. Daarnaast is Israël een goede militaire basis voor Amerika om ‘controle’ te hebben over het midden oosten

14 likes

mijn hart breekt echt ze worden gewoon afgeslacht en we kunnen niks doen en alle wereldleiders staan erbij en kijken ernaar. echt hartverscheurend. ik snap echt niet hoe mensen die israel steunen zichzelf nog in de spiegel aan kunnen kijken

16 likes

Ik heb me bewust weggehouden van de discussie hier omdat ik mezelf niet wil verliezen in allerlei details die (voor mij) de aanracht weghalen van waar het om draait. Maar wtf gebeurd er en waarom word hier niet keihard op gereageerd? Er worden onschuldige mensen afgeslacht en de wereld staat toe te kijken?

3 likes

Israel heeft het recht zich te verdedigen dat is het argument dat ze gebruiken.
Nou wat er in de West bank gebeurt kan ik niet verdedigen noemen. Dat is ordinaire landjepik.
En wat er in Gaza gebeurt kan ik ook niet normaal noemen op z’n zachtst gezegd.

Daarnaast, stel dat Hamas vernietigd wordt. Je krijgt er een nieuwe groepering voor in de plaats. Die nog gemotiveerder is, want Israël is niet bang de onschuldigen Palestijnen te vermoorden. Waarom zouden ze dan rekening houden met Israëlische burgers.

Het is een neerwaartse spiraal en ik kan niet zo snel een oplossing hiervoor bedenken

7 likes

TikTok-videotrend van Israëliërs die Palestijnen belachelijk maken

Op TikTok is een trend ontstaan van dansende Israëliërs en andere video’s waarin Israëlische gebruikers de draak steken met het uiterlijk en het leed van de Palestijnen. Zo worden veel video’s gedeeld waarin Israëliërs het licht aan en uit doen, en uit de kraan drinken terwijl ze dansen op een liedje met teksten als: “Geen elektriciteit, geen gas, met Ahmed en Fatma”. De Gazastrook is sinds de oorlog afgesloten van water, elektriciteit en sinds gisteravond ook van internet.

Ook heeft een Israëlische komiek TikTok-video’s geplaatst waarin ze een Palestijnse vrouw nadoet die haar kinderen verloren heeft, gebaseerd op beelden uit Gaza van vrouwen die huilen om de dood van hun kinderen door Israëlische luchtaanvallen.

Op de provocerende video’s klinkt veel kritiek, niet alleen vanuit de Palestijnse hoek. Veel gebruikers van het platform vinden de video’s te ver gaan en noemen ze “harteloos”.

What the fuck is er mis met de mensheid. Dit stond trouwens in de nos live-blog

15 likes

Dit is wel bullshit, ook als je kijkt naar het verleden

6 likes

Maar er zijn toch wel (ook West) Europese landen die voor hebben gestemd, dus anders dan Amerika?

2 likes

die hele stemlijst is sowieso amper logisch te verklaren als je naar (historische) banden kijkt

bijvoorbeeld ijsland, ik vermoed het meest uitgesproken pro-Palestijnse land van europa heeft zich ook onthouden

5 likes

Hoe kan dat dan komen dat zij zich hebben onthouden van stemmen?

3 likes

Ik ben gewoon misselijk van dat we gewoon ons ding aan het doen zijn terwijl er NU allemaal onschuldige mensen worden afgeslacht, een genocide plaats vindt, en een machtig deel van de superieure westerse wereld dit support

5 likes

en ook al eerder, langer, op andere plekken

het is geen nu

30 likes

goede vraag? lijkt erop deels met dezelfde redenen als NL (stom), maar zal straks even aandachtig naar hun verklaring luisteren

1 like

En heel veel hulporganisaties verliezen contact daar, hebben geen contact meer of heel sporadisch. Rode Kruis, Save the children, Wereldvoedselprogramma, WHO, Artsen zonder grenzen.
Grote hulporganisaties, echt ontzettend triest en ontzettend zorgelijk.

4 likes

Ik hoorde dit ook op de radio, de oproep van Het Rode Kruis.
En toen kwam ik deze tweet tegen van over Starlink.

Hoop dat het snel gaat werken of inmiddels al werkt, de tweet is van enkele uren geleden dus vond het toch apart te horen dat er nog geen internet is voor hulporganisaties.

3 likes

Ik vind Eline Leijten overigens ook goed om te volgen op Instagram, veel inhoudelijke input ook. Wat ik ook bizar vind is dat posts op Instagram die de Palestijnse kant belichten worden geshadowbanned. Benadrukt maar weer eens hoeveel invloed media hebben op wat iedereen te zien krijgt.

Gaan er mensen nog naar de Vredeswandeling morgen? Om 16.00 op de Dam.

• Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

1 like

ik gebruikte die term ook, sommige mensen daar zijn wel echt gedrild met een bepaald idee. maar deze vrouw kwam uit frankrijk dus zij is niet eens binnen die propagandamuren opgegroeid

Ja dit vind ik zo wonderlijk. Dit levert veel internationale aandacht op, maar er is stelselmatig sprake van genocide. Welk voorbeeld ook oppopt voor mij is de Oeigoeren in China. Daar was en is beduidend minder aandacht voor.

4 likes

Ik ben geen kenner hoor maar ik zie op Instagram de afgelopen dagen twee grote ceasefire protesten vanuit de Joodse community langskomen. Heb ik iets gemist of wordt dat nauwelijks belicht in de NL media? Ik vind het juist heel mooi dat dit vanuit de Joodse gemeenschap komt.

Geen idee of het zin heeft maar hier ook de petitie van Amnesty

9 likes