Nieuws, actualiteit en politiek #4

Beetje off-topic misschien, maar misschien ook weer niet: ik hekel zelf soms de term hersenspoelen/brainwashing. Iemand die ‘gehersenspoeld’ is bestaat niet. Ik snap wat je wilt zeggen, maar het impliceert dat de personen die ‘gehersenspoeld’ zijn een soort van passieve rol hierin spelen (ze ‘ondergaan’ de hersenspoeling). Betekent niet dat er geen sprake kan zijn van beïnvloeding/dwang door de omgeving, maar er is altijd nog sprake van een vrije wil.

2 likes

Ik ben er helemaal stil van… Ze zijn gewoon nu volop aan het bombarderen en alle landen kijken gewoon toe. Hoe kan dit gebeuren in 2023 :disappointed::broken_heart:

11 likes

Als hun wraak nu pas begint, wat waren de afgelopen 3 weken dan? Er zijn in deze 3 weken al meer Palestijnen door israel vermoord dan dat ze in de afgelopen 10+ jaar hebben gedaan. :pensive:

6 likes

Zag de livestream voorbijkomen van de VN. Dit is de hele lijst met voor/tegen/onthouden van stemming

Omdat het een livestream is kan ik geen timestamp geven maar na de stemming doen de landen uitleg voor hun beslissing

4 likes

En dan Joe Biden die nu een keer komt van jongens dit gaat misschien wel een beetje heel erg ver en er zijn ook andere manieren om Hamas te pakken.
Kom op zeg, dit zagen we toch al van mijlenver aankomen dat Israël dit zou gaan doen?!

En dat NL niet stemt vind ik erg laf. Ik zie meerdere Europese landen zoals Duitsland en Griekenland en Zweden hetzelfde gedaan hebben. Maar een Frankrijk en een Portugal hebben bijvoorbeeld wel voor gestemd. Ben zeer benieuwd naar de uitleg, vooralsnog het erg laf.

12 likes

Ja ook dit inderdaad. Daarom ben ik ook heel benieuwd naar de reden van niet stemmen.

1 like

Triest. Echt zo benieuwd naar de motivatie hierachter. Van de de tegen stemmers en de niet stemmers.

2 likes

ik vind het zo gek dat een hoop landen in oceanië tegen hebben gestemd. maar zij hebben vaak militaire ‘banden’ met de vs of zijn lid van het gemenebest dus vast daarom

6 likes

Ik vind de reden “Hamas wordt niet genoemd” bijna een excuus geworden van de Nederlandse regering om er niet voor uit te komen dat ze de regering van Israël - wat ze ook doen - steunen.
Alsof de terreur van Hamas in iedere resolutie eerst veroordeeld moet worden om een resolutie aan te kunnen nemen voor een wapenstilstand en humanitaire hulp.

Ik las dat Kati Piri in ieder geval kamervragen gaat stellen, ben benieuwd naar de reactie.

17 likes

De roep om humanitaire hulp en tegelijkertijd niet daadwerkelijk actie ondernemen om dit te stoppen is echt dweilen met de kraan open.

Tuurlijk moet er hulp gaan, maar wat voor nut heeft het om alleen voor deze hulp te pleiten terwijl de aanvallen doorgaan?

5 likes

Zolang Amerika vierkant achter Israël blijft staan, gaat er niets veranderen. Want geen enkel (Europees) land zal tegen Amerika ingaan

En Biden heeft in eerdere speeches aangegeven dat hij trots zionist is. Daarnaast is Israël een goede militaire basis voor Amerika om ‘controle’ te hebben over het midden oosten

14 likes

mijn hart breekt echt ze worden gewoon afgeslacht en we kunnen niks doen en alle wereldleiders staan erbij en kijken ernaar. echt hartverscheurend. ik snap echt niet hoe mensen die israel steunen zichzelf nog in de spiegel aan kunnen kijken

16 likes

Ik heb me bewust weggehouden van de discussie hier omdat ik mezelf niet wil verliezen in allerlei details die (voor mij) de aanracht weghalen van waar het om draait. Maar wtf gebeurd er en waarom word hier niet keihard op gereageerd? Er worden onschuldige mensen afgeslacht en de wereld staat toe te kijken?

3 likes

Israel heeft het recht zich te verdedigen dat is het argument dat ze gebruiken.
Nou wat er in de West bank gebeurt kan ik niet verdedigen noemen. Dat is ordinaire landjepik.
En wat er in Gaza gebeurt kan ik ook niet normaal noemen op z’n zachtst gezegd.

Daarnaast, stel dat Hamas vernietigd wordt. Je krijgt er een nieuwe groepering voor in de plaats. Die nog gemotiveerder is, want Israël is niet bang de onschuldigen Palestijnen te vermoorden. Waarom zouden ze dan rekening houden met Israëlische burgers.

Het is een neerwaartse spiraal en ik kan niet zo snel een oplossing hiervoor bedenken

7 likes

TikTok-videotrend van Israëliërs die Palestijnen belachelijk maken

Op TikTok is een trend ontstaan van dansende Israëliërs en andere video’s waarin Israëlische gebruikers de draak steken met het uiterlijk en het leed van de Palestijnen. Zo worden veel video’s gedeeld waarin Israëliërs het licht aan en uit doen, en uit de kraan drinken terwijl ze dansen op een liedje met teksten als: “Geen elektriciteit, geen gas, met Ahmed en Fatma”. De Gazastrook is sinds de oorlog afgesloten van water, elektriciteit en sinds gisteravond ook van internet.

Ook heeft een Israëlische komiek TikTok-video’s geplaatst waarin ze een Palestijnse vrouw nadoet die haar kinderen verloren heeft, gebaseerd op beelden uit Gaza van vrouwen die huilen om de dood van hun kinderen door Israëlische luchtaanvallen.

Op de provocerende video’s klinkt veel kritiek, niet alleen vanuit de Palestijnse hoek. Veel gebruikers van het platform vinden de video’s te ver gaan en noemen ze “harteloos”.

What the fuck is er mis met de mensheid. Dit stond trouwens in de nos live-blog

15 likes

Dit is wel bullshit, ook als je kijkt naar het verleden

6 likes

Maar er zijn toch wel (ook West) Europese landen die voor hebben gestemd, dus anders dan Amerika?

2 likes

die hele stemlijst is sowieso amper logisch te verklaren als je naar (historische) banden kijkt

bijvoorbeeld ijsland, ik vermoed het meest uitgesproken pro-Palestijnse land van europa heeft zich ook onthouden

5 likes

Hoe kan dat dan komen dat zij zich hebben onthouden van stemmen?

3 likes

Ik ben gewoon misselijk van dat we gewoon ons ding aan het doen zijn terwijl er NU allemaal onschuldige mensen worden afgeslacht, een genocide plaats vindt, en een machtig deel van de superieure westerse wereld dit support

5 likes