Nieuws, actualiteit en politiek #4

en ook al eerder, langer, op andere plekken

het is geen nu

30 likes

goede vraag? lijkt erop deels met dezelfde redenen als NL (stom), maar zal straks even aandachtig naar hun verklaring luisteren

1 like

En heel veel hulporganisaties verliezen contact daar, hebben geen contact meer of heel sporadisch. Rode Kruis, Save the children, Wereldvoedselprogramma, WHO, Artsen zonder grenzen.
Grote hulporganisaties, echt ontzettend triest en ontzettend zorgelijk.

4 likes

Ik hoorde dit ook op de radio, de oproep van Het Rode Kruis.
En toen kwam ik deze tweet tegen van over Starlink.

Hoop dat het snel gaat werken of inmiddels al werkt, de tweet is van enkele uren geleden dus vond het toch apart te horen dat er nog geen internet is voor hulporganisaties.

3 likes

Ik vind Eline Leijten overigens ook goed om te volgen op Instagram, veel inhoudelijke input ook. Wat ik ook bizar vind is dat posts op Instagram die de Palestijnse kant belichten worden geshadowbanned. Benadrukt maar weer eens hoeveel invloed media hebben op wat iedereen te zien krijgt.

Gaan er mensen nog naar de Vredeswandeling morgen? Om 16.00 op de Dam.

• Ja
  • Nee
  • Misschien

0 stemmers

1 like

ik gebruikte die term ook, sommige mensen daar zijn wel echt gedrild met een bepaald idee. maar deze vrouw kwam uit frankrijk dus zij is niet eens binnen die propagandamuren opgegroeid

Ja dit vind ik zo wonderlijk. Dit levert veel internationale aandacht op, maar er is stelselmatig sprake van genocide. Welk voorbeeld ook oppopt voor mij is de Oeigoeren in China. Daar was en is beduidend minder aandacht voor.

4 likes

Ik ben geen kenner hoor maar ik zie op Instagram de afgelopen dagen twee grote ceasefire protesten vanuit de Joodse community langskomen. Heb ik iets gemist of wordt dat nauwelijks belicht in de NL media? Ik vind het juist heel mooi dat dit vanuit de Joodse gemeenschap komt.

Geen idee of het zin heeft maar hier ook de petitie van Amnesty

9 likes

Dit is inderdaad heel eng. Ik zie dit sinds vorig jaar ook bij Oekraïense accounts en accounts met goede info over oorlogen en politiegeweld (ook bij content zonder “schokkende beelden”).

Tegelijkertijd wordt door Meta vaak niet ingegrepen bij propaganda van onderdrukkende regimes en bij racistische en seksistische content ondanks veelvuldig rapporteren :rage:

1 like

Ik weet niet zo goed hoe ik onder woorden moet brengen wat ik hiervan vind. Het schiet bij mij in het verkeerde keelgat dat de holocaust gebruikt wordt als propaganda middel. Zeker omdat ook Palestijnse kinderen worden vermoord.

28 likes

lol is dit zn halloween kostuum ofzo want ze zijn eerder de dader op dit moment

idk of mensen hierover vallen maar ik vind het echt belachelijk dat ze (israelische staat en de supporters daarvan) de holocaust blijven gebruiken als schild waardoor ze alles zouden kunnen maken. ‘never again’ dus plegen we zelf lekker een potje genocide :clown_face: terwijl er talloze joodse mensen protesteren voor palestina júist omdat het hen ook is aangedaan

18 likes

Yad Vashem is er ook niet bepaald blij mee.

7 likes

Zag ‘t net. Ik ben blij dat zij erover uitspreken.

Edit een artikeltje erbij:

5 likes

Ik vind het ook echt belachelijk om deze kaart te spelen. Doe normaal zeg. Hoe kun je dit bedenken terwijl jouw regering de Palestijnse bevolking compleet ten gronde richt :roll_eyes:

5 likes

Jabalia refugee camp is gebombardeerd… tot nu toe 400 doden wordt er gezegd.

Pff

Oh en in de West Bank gaat het er ook heftig aan toe. Daar worden Palestijnen ook ontvoerd en gemarteld en vermoord.
Al meer dan 150 doden bevestigd daar en veel meer gewonden en 1500+ mensen gearresteerd waarvan velen in de gevangenis gegooid zonder proces of iets.

10 likes

Ongelofelijk, maar hey misschien was er 1 Hamaspersoon daar. Dan mag het natuurlijk, het is Israel. Ze doen wat hun eigen volk is aangedaan.

6 likes

Ik stuitte net op deze video, wat een zeldzame boodschap. Heeft iemand dat boek van Joris gelezen?

2 likes

Ja, is wel een “oud” boek en zijn ervaring is uit 2000-2003, tijdens de 2e intifada. Dus historisch gezien is er sindsdien nog zoveel gebeurd. Maar hij schrijft wel goed.

Ik herinner me nog zijn afscheidsartikel in NRC waarin hij beschrijft dat 10% van de ene groep de voltallige andere groep de zee in wil duwen en 10% van de andere groep de voltallige ene groep zover mogelijk de woestijn in wil duwen. Maar dat 80% gewoon vredig wil samenleven en dat vaak in de praktijk ook doet. Maar dat de uitersten steeds voorkomen dat er een stabiele situatie ontstaat. Dat hij het een onmogelijke en uitzichtloze situatie vond. Dit was 2003. En het is alleen nog maar erger geworden.

9 likes

Het was er inderdaad 1, en natuurlijk een groot aantal terroristen (volgens israel). 🫠

Ja ik heb het heel lang geleden (10 jaar ofzo denk ik) gelezen. Ik vond het toen erg goed en interessant! Maar het is inderdaad wel echt 20 jaar geleden geschreven dus niet helemaal actueel meer.

4 likes