Nieuws, actualiteit en politiek #4

Echt weer die verleiding om dan net zo laag te zakken. Irritant

3 likes

Toch spreekt zo’n betoog nu natuurlijk veel mensen wel aan. “Ik steun de Nederlander die geen pot pindakaas kan kopen bij de AH” is in tijden van crisis natuurlijk echt wel een aansprekende boodschap

6 likes

Ergens wel knap dat de andere fractievoorzitters nog zin en energie hebben om tegen Wilders in te gaan. Ik zou denken laat die man maar lullen, hij steekt toch elke keer het zelfde riedeltje af. Kan daarna het serieuze debat beginnen.

2 likes

Nee, ‘Elders’

7 likes

Jup en daar is ie weer hoor
. Migratie stop, asielzoekers krijgen alles etc etc

Ja niet naar het Westen dus :woman_shrugging:t2:. Ik denk naar Zuid-Amerika (heb daar eerder gewoond). Ik weet natuurlijk niet of ik het echt zou doen (want heb ouders en een huis in Nederland) maar ik zie het wel als een optie.

En er zijn op dit moment zo’n 90 miljoen mensen op de vlucht dus zulke uitspraken overdreven noemen vind ik dan weer naïef.

2 likes

Ik zeg er direct bij dat ik er onvoldoende kennis van heb, maar een republiek a la Frankrijk / Duitsland / Amerika lijkt me ook niet goedkoop. Denk aan een Obama die de rest van z’n leven een loontje krijgt vanuit de Amerikaanse staat. Datzelfde geldt voor zijn voorgangers. Dat lijkt me ook een duur grapje? Volgens mij krijgt Macron ook een mega loon. Ik snap wel dat zij gekozen zijn ipv het koningshuis, maar ik vraag me dus af of we dan zoveel goedkoper uit zijn. Online kan ik alleen vergelijkingen vinden van het koningshuis met 1 premier/president. Niet met alle kosten eromheen. Wie weet dit?

1 like

Ik denk vooral dat je uitspraak niet lekker valt omdat die mensen op de vlucht zijn voor daadwerkelijke oorlog en niet de mogelijke dreiging van een oorlog die ons hoogstwaarschijnlijk nooit zal bereiken. Nog los daarvan: als huidige vluchtelingenstromen iets illustreren is het wel dat je niet zomaar op de vlucht stapt richting een voorkeursland waar je blij en vrolijk onthaald wordt. Tenzij je wit bent natuurlijk. Even vergeten.

28 likes

DPG Media Privacy Gate.
Nederland heeft duurste koningshuis West-Europa | RTL Nieuws
^ Bijvoorbeeld

Punt is dat er veel kosten niet in de begroting van de regering terecht komen en het koningshuis kort gezegd gewoon een inhalige harkende bende is. Met ook nog eens heel veel kapitaal dat ze zich hebben toegeëigend.
Een goed boek hierover is Oranje Zwartboek.

Er wordt ook vaak gesteld dat het koningshuis geld “oplevert” door de bezoekjes die ze doen. Ook dat is niet zo. Het kost vooral handen vol klauwen. Daar heb ik geen artikel voor maar wordt ook onderbouwd in dat boek.

Los van dat het ook ter discussie kan staan hoeveel een president mag kosten trouwens.

8 likes

Huh, vind je dat echt overdreven?

Ik ken meerdere mensen uit Europa hier (woon aan de andere kant v/d wereld) die voorlopig niet terug willen om deze reden. Ikzelf denk er niet zo over na om eerlijk te zijn, maar het is een feit dat Poetin in oorlog is met Oekraine/Europa, toch?

2 likes

Ik volg niet echt wat Wilders doet maar het is toch gewoon een algemeen fenomeen dat extreem-rechtse partijen in Europa nogal graag aanvrijen bij Poetin, inclusief donaties. Tijdens de franse verkiezingen het laatst was hier nog vanalles over te doen omdat Le Pen zo miljoenen zou ontvangen hebben, hier in Vlaanderen was er ook nog een klein drama omdat mensen nog eens herinnerden dat een paar politica van Vlaams Belang graag in Rusland op bezoek gingen.

4 likes

Ja dat bedoel ik met ‘daadwerkelijke oorlog’ en ‘mogelijke dreiging van’.

2 likes

Heb je reactie geliked want ben het er mee eens. Behalve “hoogstwaarschijnlijk nooit zal bereiken”, want dat kan op dit moment echt niemand zeggen.

Ik ga er inderdaad ook vanuit dat (mocht het zover komen) op deze manier vluchten alleen voor de lucky few en / of voor degenen die zeer snel die knop doorhakken gaat zijn. En dat is natuurlijk moreel verwerpelijk, dat spreekt voor zich.

Anyway het is niet dat ik een plan van aanpak in de kast heb liggen of zo. Maar het is toch niet gek dat je wel eens aan zo’n “wat als
” scenario denkt. Ik had dat ook bij andere oorlogen / dreigingen en dat heeft misschien ook met m’n eigen wat angstige persoonlijkheid te maken.

4 likes

Azarkan heeft deze meme goed begrepen

10 likes

Ik weet verder echt niks van geopolitiek en houd me daarom ook altijd uit de oorlog in Oekraïne gesprekken, maar ik weet niet waar het hem in zit. Ik vind het ergens en dat is heel gevoelsmatig heel ongepast. Voornamelijk dus omdat er mensen zijn die écht in deze situatie zitten en wij momenteel gewoon echt nog geen enkele serieuze dreiging hebben op dit gebied.

6 likes

Zou kunnen hoor, weet ik te weinig van. Er was nu in dit debat alleen niet echt aanleiding om dit te zeggen.

Ja maar daar ligt wel de grote ethische vraag, is het geoorloofd dat iemand die nauwe contacten onderhoud met het Russische politieke stelsel ĂŒberhaupt het recht heeft om in Europese parlementen te liggen debatteren?

Ja ik snap wel dat het ongepast overkomt hoor, dus sorry daarvoor. Ik had het ook best ongenuanceerd neergegooid, alsof ik lekker in Copacabana aan het strand ga liggen als hier oorlog uitbreekt of zo. Maar goed zo was m’n bericht dus niet bedoeld.
Voor mij voelt het om persoonlijke redenen wel iets dichterbij (kom uit een familie met een oorlogsverleden, vrienden wonen in buurlanden van OekraĂŻne). Ik denk dat de dreiging voor mij wel serieus voelt en ik gewoon (terecht) erg bang ben voor oorlog.

4 likes

Met deze bronnen kan ik niet zoveel. Die eerste is vanuit een Republikeins gezelschap geschreven (en dus super subjectief) en de tweede is 10 jaar oud. Ik snap echter wel wat je zegt. Zal dat boek eens opzoeken! Vind dit namelijk wel erg interessant, maar mis dus bronnen die een goede en relevante (eerlijke) vergelijking maken.

1 like

Dit is trouwens een ‘leuke’ site als je nieuwsgierig bent naar de vermoedelijke resultaten van kernwapens, ik dacht zelf dat de radius nog groter was

2 likes