Ik hink altijd echt op twee gedachten mbt Koningshuis.
Aan de ene kant inderdaad de totale gedateerdheid van een Koningshuis en de hoeveelheid gemeenschapsgeld die daar dan in verdwijnt. En de enorme beperkingen die je als individu opgelegd krijgt als je de pech (?) hebt om in zoân Koningshuis geboren te worden als troonopvolger, voelt ook outdated.
Aan de andere kant is er ook het Nederlandse onvermogen om op een betekenisvolle manier met symboliek om te gaan, en de krampachtigheid die er altijd bij ons is als het om nationale identiteit gaat (waar zoân Koningshuis dan toch onvermijdelijk bij hoort).
Er is natuurlijk van alles aan te merken hebben op de Britse Uitvaartshow van de afgelopen weken. Maar ze pakken dit soort zaken daar wel gewoon zonder enige terughoudendheid vol serieus aan en het betekent ook echt iets voor het land. En (persoonlijke mening) het is ook bij vlagen echt heel mooi hoe ze dat dan doen met alle symboliek, en ok, hier en daar óók een op de lachspieren werkende poppenkast met marcherende mannetjes.
Ik denk dat ik een Koningshuis in Nederlandse context morgen zou kunnen afschaffen. Maar ook dat (de betekenis van) het Nederlandse Koningshuis niet te vergelijken is met (de betekenis van) het Britse Koningshuis. De betekenis van het Britse Koningshuis gaat wel echt dieper denk ik, en stijgt uit boven discussies over âwat moet dat kosten en wat schuift datâ.
Maar goed, het is een onderwerp waar ik elke dag van gedachten over verander