Nieuws, actualiteit en politiek #4

Huh, vind je dat echt overdreven?

Ik ken meerdere mensen uit Europa hier (woon aan de andere kant v/d wereld) die voorlopig niet terug willen om deze reden. Ikzelf denk er niet zo over na om eerlijk te zijn, maar het is een feit dat Poetin in oorlog is met Oekraine/Europa, toch?

2 likes

Ik volg niet echt wat Wilders doet maar het is toch gewoon een algemeen fenomeen dat extreem-rechtse partijen in Europa nogal graag aanvrijen bij Poetin, inclusief donaties. Tijdens de franse verkiezingen het laatst was hier nog vanalles over te doen omdat Le Pen zo miljoenen zou ontvangen hebben, hier in Vlaanderen was er ook nog een klein drama omdat mensen nog eens herinnerden dat een paar politica van Vlaams Belang graag in Rusland op bezoek gingen.

4 likes

Ja dat bedoel ik met ‘daadwerkelijke oorlog’ en ‘mogelijke dreiging van’.

2 likes

Heb je reactie geliked want ben het er mee eens. Behalve “hoogstwaarschijnlijk nooit zal bereiken”, want dat kan op dit moment echt niemand zeggen.

Ik ga er inderdaad ook vanuit dat (mocht het zover komen) op deze manier vluchten alleen voor de lucky few en / of voor degenen die zeer snel die knop doorhakken gaat zijn. En dat is natuurlijk moreel verwerpelijk, dat spreekt voor zich.

Anyway het is niet dat ik een plan van aanpak in de kast heb liggen of zo. Maar het is toch niet gek dat je wel eens aan zo’n “wat als
” scenario denkt. Ik had dat ook bij andere oorlogen / dreigingen en dat heeft misschien ook met m’n eigen wat angstige persoonlijkheid te maken.

4 likes

Azarkan heeft deze meme goed begrepen

10 likes

Ik weet verder echt niks van geopolitiek en houd me daarom ook altijd uit de oorlog in Oekraïne gesprekken, maar ik weet niet waar het hem in zit. Ik vind het ergens en dat is heel gevoelsmatig heel ongepast. Voornamelijk dus omdat er mensen zijn die écht in deze situatie zitten en wij momenteel gewoon echt nog geen enkele serieuze dreiging hebben op dit gebied.

6 likes

Zou kunnen hoor, weet ik te weinig van. Er was nu in dit debat alleen niet echt aanleiding om dit te zeggen.

Ja maar daar ligt wel de grote ethische vraag, is het geoorloofd dat iemand die nauwe contacten onderhoud met het Russische politieke stelsel ĂŒberhaupt het recht heeft om in Europese parlementen te liggen debatteren?

Ja ik snap wel dat het ongepast overkomt hoor, dus sorry daarvoor. Ik had het ook best ongenuanceerd neergegooid, alsof ik lekker in Copacabana aan het strand ga liggen als hier oorlog uitbreekt of zo. Maar goed zo was m’n bericht dus niet bedoeld.
Voor mij voelt het om persoonlijke redenen wel iets dichterbij (kom uit een familie met een oorlogsverleden, vrienden wonen in buurlanden van OekraĂŻne). Ik denk dat de dreiging voor mij wel serieus voelt en ik gewoon (terecht) erg bang ben voor oorlog.

4 likes

Met deze bronnen kan ik niet zoveel. Die eerste is vanuit een Republikeins gezelschap geschreven (en dus super subjectief) en de tweede is 10 jaar oud. Ik snap echter wel wat je zegt. Zal dat boek eens opzoeken! Vind dit namelijk wel erg interessant, maar mis dus bronnen die een goede en relevante (eerlijke) vergelijking maken.

1 like

Dit is trouwens een ‘leuke’ site als je nieuwsgierig bent naar de vermoedelijke resultaten van kernwapens, ik dacht zelf dat de radius nog groter was

2 likes

Nee je hebt gelijk, zijn niet de meest betrouwbare bronnen (meer).
Dat boek bevat wel alleen maar geverifieerde bronnen in ieder geval, die deels hetzelfde zeggen als ook in de artikelen wordt beschreven.

1 like

Is dat te vergelijken? Obama krijgt 4 ton van de staat en heeft een vermogen van 70 miljoen. Natuurlijk kan hij makkelijk zonder die 4 ton leven, maar in verhouding met het koningshuis is het een deuk in een pakkie boter.
Wij geven miljoenen aan het koningshuis die een enorm vermogen hebben. Wilhelmina was vroeger al de eerste vrouwelijke miljardair. Dat geld is niet op, lijkt me. En anders zijn ze dom.

1 like

Er zijn meer kosten dan alleen de uitkering, ze krijgen ook een (eindeloos) budget om een kantoor op te zetten, hun personeel daarvoor wordt betaald, levenslang beveiliging door de secret service, reiskosten worden vergoed, gratis zorgverzekering, etc.
Ook bij een president is het denk ik enorm moeilijk om de totale kosten inzichtelijk te krijgen, omdat al die uitgaven op allerlei verschillende begrotingen terecht komen.

4 likes

Als jij 2 miljoen voor een bootje kan neerleggen, kan je ook uit eigen pot je personeel betalen.
Kijk, beveiliging heb ik nog begrip voor, maar niet iedereen van die staf is onze verantwoordelijkheid.

3 likes

Het is allemaal niet onze verantwoordelijkheid, wij zijn geen Amerikanen, toch?

2 likes

Nog niet. Als we allemaal gaan vluchten als putin dichterbij komt misschien wel.

4 likes

Ik hink altijd echt op twee gedachten mbt Koningshuis.

Aan de ene kant inderdaad de totale gedateerdheid van een Koningshuis en de hoeveelheid gemeenschapsgeld die daar dan in verdwijnt. En de enorme beperkingen die je als individu opgelegd krijgt als je de pech (?) hebt om in zo’n Koningshuis geboren te worden als troonopvolger, voelt ook outdated.

Aan de andere kant is er ook het Nederlandse onvermogen om op een betekenisvolle manier met symboliek om te gaan, en de krampachtigheid die er altijd bij ons is als het om nationale identiteit gaat (waar zo’n Koningshuis dan toch onvermijdelijk bij hoort).

Er is natuurlijk van alles aan te merken hebben op de Britse Uitvaartshow van de afgelopen weken. Maar ze pakken dit soort zaken daar wel gewoon zonder enige terughoudendheid vol serieus aan en het betekent ook echt iets voor het land. En (persoonlijke mening) het is ook bij vlagen echt heel mooi hoe ze dat dan doen met alle symboliek, en ok, hier en daar óók een op de lachspieren werkende poppenkast met marcherende mannetjes.

Ik denk dat ik een Koningshuis in Nederlandse context morgen zou kunnen afschaffen. Maar ook dat (de betekenis van) het Nederlandse Koningshuis niet te vergelijken is met (de betekenis van) het Britse Koningshuis. De betekenis van het Britse Koningshuis gaat wel echt dieper denk ik, en stijgt uit boven discussies over ‘wat moet dat kosten en wat schuift dat’.

Maar goed, het is een onderwerp waar ik elke dag van gedachten over verander :slight_smile:

4 likes

Ja en dan gaan we toch allemaal sterven omdat het ziekenhuis te duur is en we geen insuline kunnen krijgen :frowning:

1 like

Je zou bijna denken dat het komt omdat alle landen opeens koningen zonder charisma krijgen /s

5 likes