Dit was geen doorwrocht essay ofzo. Dat ik het ene wel en het andere niet noem, zegt niets over waar mijn loyaliteit zou liggen als deze twee groepen (koninklijke familie vs mensen die niet rondkomen) tegenover elkaar zouden staan.
Ik denk dat er heel terecht vragen gesteld kunnen worden bij de hoeveelheid belastinggeld die naar de koninklijke familie stroomt. Dat staat voor mij wel los van of een koninklijke familie bestaansrecht heeft (je zou met minder hetzelfde kunnen doen).
En dan zie ik in de Britse context zeker wel een bestaansrecht. Ik vind dat lastig te verwoorden, symboliek dekt lange na de lading niet, het Britse koningshuis stijgt uit boven het individu en boven een bepaalde historische periode. Het is nauw verweven met de Britse maatschappij en natie, op een veel betekenisvollere manier dan dat dit in Nederland het geval is.
Mbt het kolonialisme. Er waren ook democratische rechtstaten ten tijde van het kolonialisme. Ik denk dat je een eind komt met de redenering dat de democratisch gekozen volksvertegenwoordigingen in die tijd meer hebben bijgedragen aan het kolonialisme dan de Britse koninklijke familie of Queen Elizabeth in eigen persoon. Dat vinden we ook geen reden om de democratische rechtstaat af te schaffen. (En voor de goede orde: ik wil hiermee op geen enkele manier ook maar een enkel aspect van het kolonialisme verdedigen).
Verder wil ik nog even gezegd hebben dat ik nergens zeg dat mensen die sceptisch tegenover ongelijkheid staan daardoor niet in staat zijn met symboliek om te gaanâŠ