Nieuws, actualiteit en politiek #4

Het is een forum, je kunt mij niet vertellen dat je dit topic in komt zonder reactie of gesprek te verwachten. Als je stelling neemt kan je ervan uitgaan dat er ook mensen het NIET met je eens gaan zijn.

Ik bepaal zelf wat ik wél en niet laat. Daar ga jij niet over. Tolerantie is overigens iets anders dan geduld. Vragen stellen en kritisch blijven kunnen we overlaten aan mensen die kennis hebben van het thema of er zelf mee te maken hebben. Daar hebben ze ons écht niet voor nodig. Er is niks legitiems aan deze vraag vanaf de bank stellen. Er wordt gister en vandaag een wet in de kamer behandeld die het mogelijk niet gaat halen om dit soort vragen ondanks dat die vragen allang beantwoord zijn, de zorgen allang ontkracht zijn. Er beweegt momenteel een zeer conservatieve lobby rondom transitie met succes het politiek veld in bij de gratie van mensen die uit onwetendheid meevaren in dit verhaal (het wordt te makkelijk, kinderen twijfelen massaal, mannen willen onze kleedkamers in verkleed als vrouw, er zijn veel mensen met spijt) en het is allemaal allang ontkracht. Maar laten we allemaal zeer lief tegen elkaar blijven. Dat gaat ons ergens brengen.

17 likes

Ik doe juist nergens een constatering, ik zeg letterlijk meermaals dat het me alleen dingen doet afvragen. Juist omdat het zo precair is. En ik dus vind dat je gerust mag nadenken erover nav de verhalen van mensen die het zelf ondergaan hebben nota bene, die mensen moeten ook gehoord worden, juist omdat het zo’n precaire kwestie betreft. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat er automatisch ook echt iets mis is met het systeem. Laat staan dat ik er een tegenstander van ben ofzo.

2 likes

Dit zijn prima constateringen.

3 likes

Ja verdraai de boel nu lekker joh. Soms heb ik echt het idee alsof je al in de startblokken staat om ergens tegenin te gaan (en dan op zo’n manier) voordat je uberhaupt normaal mensen hun posts leest. Lekker bevorderlijk voor een gesprek.

13 likes

Soms het ik het idee dat mensen hier niet inzien hoe serieus sommige kwesties momenteel aan het worden zijn omdat ze aardig zijn, niet gecorrigeerd worden en aardig gevonden te belangrijk vinden. Je kunt mij echt van veel hier betichten, dat ik niet lees waarop ik reageer of zomaar wat de wereld in smijt om ergens tegen te zijn is daar niet een van. Ik heb precies uitgelegd waarom ik denk dat het inhoudelijke gesprek hierover gevaarlijk is, je hebt je bronnen en cijfers allang gevonden. Blijf lekker geloven dat je over bepaalde thema’s een bericht kan typen met hier en daar wat linkjes, zorgen en een n=2 voorbeeld en dat volledig onschuldig gedrag is. Ik denk daar anders over.

26 likes

Nou om eerlijk te zijn snap ik wel dat men op een gegeven moment klaar is met mensen die dit soort google-bare vragen de wereld in slingeren. Die ‘alleen maar kritisch zijn’, of ‘een tegengeluid willen laten horen’. En daarmee alles wat reeds bekend is een soort van willen ondermijnen onder het mom van ‘ik stel alleen maar vragen hoor’ of idd ‘ik maak me zorgen’.

35 likes

:heart:

8 likes

Shaar zit hier niet om ons aan te vallen hoor haha. Zij heeft alleen over sommige onderwerpen wat meer verstand dan andere. En ik vind persoonlijk dat we bij die onderwerpen we in deze tijd niet meer super lief hoeven te zijn.
Heb je enig idee hoe transgenders behandelt worden en hoe veel er mishandeld en vermoord worden. Ga je daar druk om maken ipv die paar die " Spijt" hebben.

13 likes

Ik denk helemaal niet dat dit het probleem is maar dat notoire tegenstanders vandaag de dag veel beter zijn geworden in het contradicties en misinformatie geloofwaardig over te laten komen. In dat opzicht is de covid-19 pandemie een heel goede leermeester geweest. Je moet ook niet onderschatten hoe snel mensen hun eigen interpretatievermogen durven overschatten, ik vermoed ten gevolge van de steeds hogere studiegraad van de westerse wereld.

Al de voorbeelden die je aanhaalt hebben bijvoorbeeld al veel controlemechanismen ingebouwd die er misschien zelfs niet moeten zijn zoals bedenktijd bij abortus en de goedkeuring van euthanasie door drie verschillende dokters (in België toch).

14 likes

Ja want alleen omdat een artikel (vd meerdere in korte tijd) van iemand die het ondergaan heeft me aan het denken zet hoe groot de aantallen eigenlijk zijn die spijt hebben en twijfels hebben bij de screeningbetekent het natuurlijk dat ik niks van transgender/transities/processen snap en dat het me niets interesseert hoe er in de maatschappij nog steeds met hen wordt omgegaan :roll_eyes:

En @eddie natuurlijk zul je altijd uitzonderingen blijven houden en zal 100% niet haalbaar zijn. Nogmaals, ik vroeg me door de meerdere verhalen in korte tijd van mensen die het ondergaan hebben af wat de percentages waren en of die alleen naar schatting heel klein waren of dat daar ook uittgebreid onderzoek naar gedaan was.

4 likes

Ik denk dat je die artikelen juist andersom moet bekijken, waarom worden er plots ‘zoveel’ getuigenissen en cijfers hierover gepost maar nooit over mensen die wel blij zijn met hun transitie? Het niét posten van nieuws is net zo belangrijk om het geplaatste nieuws te kunnen interpreteren.

36 likes

Hmm dan heb ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd, excuses.

1 like

De voornaamste redenen dat dit soort artikelen de laatste tijd steeds meer naar voren komen is echt niet onschuldig, en daarover vragen ook niet. Deze wet zit er al een tijdje aan te komen, en het enige wat kranten en nieuwsites kunnen delen is transfobe bullshit.

Door over dit soort dingen te vragen, terwijl het algemeen bekend is dat de wachtlijsten in Nederland te lang is, de zorg in Nederland overloopt, en te binair is ingericht, zorg je alleen maar voor meer desinformatie.

Deze wet gaat helemaal niet over mensen die een detransitie hebben doorgemaakt, of over 1 van de andere vragen die hier gesteld worden, de wet gaat over een geslachtsregistratie, waar normaal niemand ook maar een seconde over nadenkt, maar zodra het trans personen is het maar de vraag of het kan?

Voor mensen in de community is het echt al lange tijd duidelijk dat de media maar ook andere partijen steeds meer transfobe desinformatie verspreiden, en de angst is heel groot dat als deze wet er niet doorkomt we dezelfde kant opgaan als the UK, waar het echt dieptriest is. Het feit dat er steeds meer getwijfeld wordt aan het bestaan van trans personen is het zorgwekkende hieraan, en niets anders.

32 likes

Ik wil wel even uit de wereld helpen dat ik daadwerkelijk (veel) verstand heb van transitie. Dat is ook waar mijn irritatie vandaan komt: je hoeft in dit geval geen verstand te hebben van de kwestie om in enkele clicks te ontdekken wat hier daadwerkelijk aan de hand is. Dat is al meermaals benoemt: er is een duidelijke zeer conservatieve hetze gaande tegen het niet ‘klassieke’ gezinsmodel, lhbti emancipatie, transitie en meer precies tegen een wetsvoorstel wat al tijden geleden zonder enige ruis is ingediend. In die hetze worden steeds thema’s die prima wetenschappelijke aandacht krijgen zoals spijt actueel gemaakt om verdere emancipatie de kop in te drukken. Het werd in een van de eerste berichten in dit gesprek gedeeld. De reactie daarop was niet: oh, dat wist ik niet. Maar verdediging en benoemen dat het legitiem is om vragen te stellen. En zo krijg je dus onderbuikgesprekken over thema’s waar deelnemers in die discussies allemaal geen verstand van hebben gevoed door een groep werkelijk kwaadaardige types. En wat mij betreft mag je die prima houden over vanalles en nogwat maar niet over onderwerpen die al gemarginaliseerde groepen serieus kunnen schaden.

@buffel je reageert nu op iets wat ik niet eens zelf gezegd heb he.

14 likes

Dit zegt letterlijk niemand. Mevrouw “Je mag tegenwoordig niks meer zeggen.”
Ik doelde ook meer op t feit dat shaar weet hoe het is om een minderheid te zijn en hoe minderheden in de media niet gehoord worden. En hoe alleen maar de negatieve kanten worden belicht zoals @andreya goed verwoord.

1 like

Ik waardeer dat je het voor me opneemt he, maar dat ik tot een minderheid ‘behoor’ (ik hoorde laatst iemand zeggen; we are the global majority, die houd ik nu aan😂) heeft verder niks te maken met waar ik sta in deze discussie.

4 likes

Je hebt gelijk sorry haha. Ik werd gek van die " Jij valt altijd iedereen aan!". Die word altijd gebruikt als iemand zn zin niet krijgt haha.

4 likes

Lekker hypocriet ook weer van de Christenunie met hun “We moeten jongeren niet te snel in een bepaald hokje duwen”.

Een bak water over een baby - die niet eens kan praten en laat staan keuzes kan maken - gooien en deze baby dan de rest van het leven laten achtervolgen door kerken via de SILA is natuurlijk wel weer helemaal ok zeker

28 likes

Ik zeg nergens dat er niks meer gezegd mag worden, heel irritant dus dat die woorden me in m’n mond gelegd worden. Daarbij zeg ik ook niet dat dit dus automatisch een probleem is. En wordt er ook nu weer aangehaald dat columnisten betaald worden voor opinie etc, terwijl ik al meermaals heb aangegeven en überhaupt het gesprek begon dat m’n gedachtenspinsels voortkwamen uit verhalen van mensen die zelf in transitie gezeten hebben.

En uiteraard mogen daar allerlei reacties op komen (eens/niet eens is niet eens aan de orde gezien ik geen stelling in nam), maar er worden me dingen toegeschreven en woorden in de mond gelegd die niet kloppen en wat men prima had kunnen weten als men daadwerkelijk goed gelezen had wat ik zei.

Ik laat het voor mezelf hier dus ook bij, want dit beschiet zo niet. We zijn het er namelijk denk ik allemaal wel over eens dat het kwalijk is dat er een groep is die transgender (zijn) / transities uberhaupt aan de kaak stelt en doet alsof het iets verkeerds is, waar ik het dus absoluut niet mee eens ben.

3 likes

Waarom blijf je op mij doorgaan in reactie op anderen. Ik vind dat het niet aan ons besteed is. Dat is mijn mening. Ik heb verder niet de macht om je daadwerkelijk te dwingen het er niet over te hebben. Ik licht uitgebreid toe waarom (ongeïnformeerd, ingegeven door lobby, mogelijk schadelijk voor transpersonen) en wat het gevolg van dat type discussies is. Jij vindt blijkbaar dat je het hierover moet kunnen hebben, dan DOE je dat toch gewoon en dan reageren mensen gewoon op je.

7 likes