Volgens mij wel in Hilversum? Is ook ‘t Gooi (hmm maar wel een eigen gemeente bedenk ik nu ) Dit doet overigens niks af aan je terechte opmerking
Ja zou best kunnen, wat ik zei was niet helemaal correct. Ik bedoelde de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en daar valt Hilversum niet onder denk ik. Hier het plaatje:
Is ook zo, in Knack stond onlangs hoeveel welke partij uitgeeft aan sociale media en vooral VB was daar sterk in. Of als ik die advertenties zie op facebook van mijn lokale NVA-afdeling: wij zijn tegen dierenmishandeling. Ja no shit Sherlock, zo kan ik ook stemmen ronselen.
Ja die uitgaven zijn echt hallucinant, het probleem is ook dat geen enkele partij dit oprecht gaat proberen aan te pakken want dan zijn ze gewoon hun eigen geld aan het afpakken. Maar ondertussen zijn er meerdere partijbureaus die eigenlijk gewoon werken als vermogensbeheerders omdat ze zoveel oppotten (NVA is door bijvoorbeeld heel fel mee bezig). Op zich vind ik het dotatie-systeem wel goed hoor maar de hele omkadering is volledig scheefgetrokken omdat er een duidelijke media-verschuiving is gebeurd het laatste decennium.
Ik krijg momenteel gelukkig wel niet meer veel advertenties van partijen, maar dat loops echt alle kanten op tussen pvda, spa, vld en vb :’)
Wat wel weer leuk is, is dat klimaatactivisten de gaten (?) op die golfbaan gevuld hebben met cement als protest Love it, simpel maar effectief.
Wow dit reminds me dat ik vroeger een buurman had die cement gooide in onze knikkertegel op straat En elke keer dat er een nieuwe tegel kwam of een van onze ouders ons knikkerpotje had uitgebikt deed ie het opnieuw. Stomme kinderhater. Had een bonk door zijn ruit moeten gooien
Die golfers gun ik het dan weer wel
Ik heb jaren lang bijna naast een asielzoekerscentrum gewoon en het enige dat ik er ooit van gemerkt heb is dat de fietspaden/stoepen in de buurt ineens opgeknapt werden. Snap echt niet dat mensen het zo erg vinden als er een asielzoekerscentrum in de buurt komt.
dit is statistisch wel echt een immens baggere figuur zeg
Ik denk dat de weerstand vaak ontstaat doordat azc vaak worden geplaatst in kleine gemeenschappen waar heel weinig voorzieningen zijn maar ook dat de media vooral bericht over de negatieve dingen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de plaats waar nu dat hotel is gekocht dan heb je het over een dorp van zo’n 3500 mensen met een supermarkt en verder niets. Als er dan ‘opeens’ 200/300 mensen bij geplaatst worden heeft dat best impact op zo’n gemeenschap. En daar komt nog boven op dat de media vooral de excessen laat zien rondom de azc en aanmeldcentra. Als je kijkt naar de berichtgeving rondom Ter Apel de afgelopen jaren (dus niet alleen nu het daar uit de hand loopt) gaat het vooral over de vechtpartijen en het zwartrijden in het ov, de toename van diefstallen in de winkels etc. Een tegengeluid hoor je bijna niet. Dus als je een kleine gemeenschap bent en dan hoort dat er een azc komt dan is het eerste waar je aan denkt de berichten uit de media. Hiermee zeg ik trouwens niet dat ik tegen azc ben of wat dan ook maar ik begrijp wel waar de onrust vandaan komt.
De inhoud van de figuur of de presentatie van de data? Ik ben nogal een snob op het gebied van de tweede maar zie weinig grote problemen met de figuur an sich.
Inhoudelijk. Feitelijk/Qua data klopt het best, maar het is een vrij bijzondere figuur bij een verhaal over oneerlijke verdeling. Veiligheidsregio’s verschillen best veel in inwonersaantal, aantal gemeenten en landoppervlak. Het is in mijn ogen een beetje appels en peren. Kan er ook naast zitten hoor.
Dit is een mooie documentaire over het dorp Oranje in Drenthe. Opeens kregen zij er ook 1400 asielzoekers bij in het dorp. Op een bewoners aantal van 200 mensen geloof ik.
Heel veel drama in het begin en de dikke bmw mevrouw.
Wat blijkt achteraf? Dat het allemaal best wel mee valt. Ze vonden het zelfs jammer dat de opvang weer moest sluiten.
Ik heb hier ook geen verstand van, maar zou juist denken dat ze wel vrij goed te vergelijken zijn qua oppervlak en inwonersaantal? Groningen en Friesland zijn de grootste qua oppervlak maar ook weer de minste inwoners bijvoorbeeld. De reden dat de focus op Veiligheidsregio’s ligt is denk ik omdat zij verantwoordelijk zijn voor crisisbeheersing. Dus bij een discussie over de ‘normale’ verdeling van asielcentra zouden ze in principe geen rol spelen maar nu wel (maar ja, er zou natuurlijk helemaal geen crisis hoeven zijn als de overheid de problemen bij het COA niet al zo lang had genegeerd)
Ik zeg het niet omdat ik denk dat ze slecht vergelijkbaar zijn he. Ik zeg het omdat het zo is. Gooi en Vechtstreek (de kleinste) heeft de helft van het aantal inwoners van Groningen op 1/15 van het Groningse oppervlak. Utrecht (de grootste) huisvest bijna 3 keer zoveel inwoners op een stuk kleiner grondgebied dan Groningen. Niet alle veiligheidsregio’s zijn slecht vergelijkbaar, maar bij zo’n figuur is het wel vrij cruciaal dat je ook weergeeft wat je redelijkerwijs mag verwachten.
Edit: Het is verder ook niet zo boeiend want ik vind het te gênant voor woorden dat er überhaupt discussie is over wie meer zou moeten doen alsof we hier praten over een schoolproject, maar juist in zo’n discussie rondom een thema waarvan veel Nederlanders al denken dat het absoluut niet bij hen in de buurt moet gebeuren is zo’n grafiekje vrij kwalijk.
Wat je mag verwachten van een Veiligheidsregio is wat is afgesproken. En dat is waar de grafiek om gaat, namelijk dat alle regio’s moeten bijdragen en dat dit door sommige niet of onvoldoende gebeurt. Ja er zijn vast een heleboel Nederlanders die het verkeerd interpreteren maar is dat dan reden om niet zo’n grafiek te maken? Zo’n grafiek heeft ook een context, namelijk het artikel waarin het staat. edit: er staat trouwens ook nog een grafiek in over de opvangcapaciteit per regio.
Maar ben het met je eens dat een discussie over ‘eerlijke verdeling van asielzoekers over het land’
gek is, alsof het dus per definitie een last is en iets negtiefs. Anderzijds is het ook niet iets waar de buurt/plek/stad per se voordeel van heeft dus dan is het wel logisch dat iedere gemeente/regio iets doet.
Misschien lees ik het volledig verkeerd, maar het grootste deel van dit artikel gaat toch juist niet hierom. Het begint met de afspraken, dan blijkt dat heel veel regio’s achterlopen op de taakstelling. Vervolgens (en dat is het deel waar ik over val) gaat het om dat het ongelijk verdeeld is en het Noorden structureel meer opvangt, maar die ongelijke verdeling is juist de afspraak? Daarom vind ik de figuur daar onder (en aantal berichten hierboven gekopieerd) vrij bagger. Die maakt de ongelijkheid van de verdeling inzichtelijk, zonder daarbij zichtbaar te maken dat die ongelijke verdeling de kern van het beleid is en vrij passend is bij de indeling van de veiligheidsregio’s.
Tien maanden brommen en drie jaar je rijbewijs kwijt zijn terwijl zo veel levens zijn verwoest. Wat een strafmaat, hoe kan dat?!
gemiddeld 75 liter per persoon per jaar, da’s 100 flessen wijn of twee flessen per week?!
Dit is toch afgrijselijk. Dat je als mens besluit om andere mensen die niks hebben, niet weten wat de toekomst brengt, hun huis hebben achtergelaten en naar een vreemd land zijn gevlucht, dat je die dan zo vijandig gaat benaderen. Waarom kies je ervoor om zo iemand te zijn en waarom zou je ze niet met open armen ontvangen en ze helpen waar het kan. Ik word er echt een beetje misselijk van, zoveel haat.
Vooral die man die om 6 uur 's ochtends met de vrachtwagen bij Ter Apel reed en zich afvraagt waarom die mannen niet werken. Wauw. En over dat spandoek maar niet te spreken… Klinkt als een gezellig dorp.