Het was een retorische vraag hoor. Ik weet prima wat het antwoord is. Denk daarnaast dat links het best weer kan winnen als links weer echt bezig gaat zijn met linkse kernwaarden.
Oh bedoelde het ook niet perse als antwoord of iets haha, maar gewoon wat ik mezelf soms afvraag van jeetje als je al dit soort dingen weet en nog steeds denkt prima partij, prima man.
Je moet als links ook niet willen winnen omdat de rest verderfelijk is, maar omdat je ergens voor staat en dan idd terug naar linkse idealen.
En hij eet zo lekker normaal zn appeltje op de fiets!!
Zijn er hier ook mensen die de Vlaamse politiek volgen?
Echt ik ben zo gefrustreerd. Er is net de septemberverklaring geweest, waarin de regering hun nieuwe begrotingsplan voorstelt. Er is hier momenteel veel te doen rond de kinderopvang die het gewoon niet meer redt. Er wil niemand meer in werken en het is heel moeilijk om een plaats te vinden ( herkenbaar voor jullie waarschijnlijk). Er waren verschillende acties die opriepen om een deftige investering te doen in de kinderopvang, een marshallplan. Uiteindelijk is er een som geld toegekend maar veel te weinig om het deftig aan te pakken.
Heeft er een politica tijdens het parlement commentaar op. Ze duidt dat de uiteindelijke kost hiervan zal komen op de kinderen en in het meeste geval op de moeders ( ja er zijn ook vaders maar in de realiteit zijn het meestal de moeders)die dan moeten thuisblijven om voor de kinderen te zorgen.
Is er massas hoongelach in het parlement en zegt de parlementsvoorzitter: Ja er is ook zoiets als een vader he. Mijn kinderen zitten bij hun vader.
En de helft van dat parlement aplauddiseert !!??? Echt wtf. Zo ver van de gewone mens. Wij moeten met 2 werken om rond te komen.
Zij verdienen *10 van een gewone mens.
Echt ik kan wenen van frustratie dat de politiek zo krom draait en voor niets zorgt. Zowel op kinderopvang ( en de rest van de zorg) als voor klimaatmaatregelen.
Ze denken enkel en alleen om hun eigen zakken te vullen en die van hun vriendjes.
Maar echt zo frustrerend.
Sorry ik moest ergens even ranten en koos ervoor om dat hier te doen
Echt triest, heb ook al mijn vertrouwen verloren in de Belgische politiek. En zeker in de Vlaamse regeringâŠ
Nou, de sage continuesâŠConclusie van dit artikel: Arib heeft het met haar feilloze politieke gevoel zo gespeeld dat 1) ze er een persoonlijke afrekening door Bergkamp van maakt wat het niet was 2) ze ervoor heeft gezorgd dat er in deze zoveelste politieke rel zeer veel aandaccht was voor eventuele procesmatige fouten van of de minder sjieke route die het presidium heeft genomen en 0.0 aandacht voor de context/aanleiding van de uiteindelijke klachten, die substantieel en ernstig en Arib aan te rekenen zijn en 3) ze zich uit de voeten maakt voordat het onderzoek daadwerkelijk kan plaatsvindenâŠ
Ps: ik parafraseer hier het artikel, niet mijn persoonlijke mening. Persoonlijk treur ik nog steeds dat ook deze inspirerende persoon niet onfeilbaar blijkt te zijn
Er is ondertussen ook alweer een artikel waarin de grifier van de coronacommissie met naam en toenaam aangeeft zich niet te herkennen in het geschetste beeld en dat nog voor dat de kamercommissie stemde over het onderzoek naar Arib bij Bergkamp heeft neergelegd.
Weet niet was ze er aan het doen zijn, maar het is vies. Waarmee ik niet zeg dat Arib een heilige is. Dat een goede strenge en rechtvaardige politicus geen goede leidinggevende voor personeel blijkt (want om hele andere vaardigheden vraagt) kan mij namelijk echt niet verbazen. Maar ik blijf het raar vinden om dit nu te gaan en blijven onderzoeken. Ze was geen goede leider, is nu geen Kamerlid meer, iedereen wist dat er problemen waren en nu onderzoeken de mensen die toen iets hadden kunnen veranderen, maar afwachten tot de volgende verkiezingen zeiden de kwestie? Klinkt vrij opportuun.
Ik weet verder niet hoe het zit maar qua timing zeide ze bij de stemming dat Arib voorzitter zou zijn bij parlementaire enquĂȘte corona en dat ambtenaren dan weer onder haar moesten werken en dat het daarom nu kwam.
Ik geloof ook echt wel dat het vreselijk kan zijn om onder haar te werken maar hetzelfde kan gezegd worden over tal van bewindspersonen. Sowieso is werken voor de kamer volgens mij vrij heftig net als werken voor fracties. Denk dat daar over het algemeen een vrij onveilige werksfeer is
Ja en juist de griffier van die commissie zegt nu: wij hebben geen klachten. Dat vind ik bijzonder.
Denk echt vaak: ze zoeken het daar maar uit met zijn allen in Den Haag. Stuk voor stuk ellende.
Ik krijg altijd de kriebels van Homans, echt een walgelijk mens. Ik vraag me wel af of de NV-A een hete adem voelt? Zowat al hun grote gezichten zijn totaal niet meer populair op Demir na, zelfs Theo houden ze nog steeds stil na Kucam/Marrakesh.
Het erge is dat het ook niet zal beteren, de sossen zijn al weer bezig met een huwelijk met NV-A voor te bereiden en Groen blijft competent om ook maar iets wat degelijk te communiceren naar het volk toe, ze zullen nooit een goed resultaat kunnen verzilveren op deze manier.
Zoals ik het NRC artikel lees lijkt het of er zaken echt niet goed zijn gegaan onder leiding van Arib. En niet goed gegaan is dan eufemistisch voor dat zij mensen persoonlijk heeft beschadigd, werkverhoudingen heeft verziekt, er verantwoordelijk voor is dat er een angstcultuur heerst daar en vooral ook dat ze politieke en ambtelijke leiding met elkaar heeft vermengd terwijl die gescheiden moeten blijven.
En dat mensen het achter zich gingen laten toen zij voorzitter af was. Maar nu het erop leek dat ze toch weer met haar moesten gaan werken, de spreekwoordelijke druppel overliep en ze alsnog die klachten hebben ingediend (waar in eerdere fases al op aangedrongen werd, maar men dit niet durfde). En pas bij formele klachten kan het presidium optreden.
Maar hoe bedoel jij je berichtje? Denk je dat dit overtrokken of eenzijdig benaderd wordt en het allemaal in de praktijk wel meeviel? Of dat dit toch een persoonlijke afrekening is, zoals Arib het ervaart? Je geeft eerder aan dat het opportuun of een vies spelletje is, maar in wiens belang dan? En wie speelt dat spelletje dan, met welk doel? Ik geloof er echt helemaal niks van dat zoân Vera Bergkamp op zoân netelige kwestie zit te wachten, eerder dat ze thuis prive die klagende ambtenaren heeft zitten vervloeken.
Van wat ik er nu van gelezen heb lijkt het mij niet ok hoe het er destijds aan toeging en reden genoeg voor zoân onderzoek. Wat ik vooral raar vindt is dat het gaat over een periode die al afgesloten is. Wat moet je nu nog met die uitkomsten en achteraf kan het iemand alleen nog maar beschadigen, er hoeft geen constructieve oplossing meer te komen ofzo. Dus ook wel een beetje richting die ambtenaren, doe het gelijk of doe het niet.
En wat ik inderdaad ook niet snap is waarom er hier wel opgetreden kan worden en tegen zoân Dion Grauss niet. Misschien heeft het ermee te maken dat zolang er geen formele klachten worden ingediend, je er als presidium niets mee kunt?
Is het niet omdat de klachten over Dion Grauss van een fractiemedewerker kwamen? Die medewerkers zijn dus in dienst van de fractie en daar kan dan weinig mee gedaan worden. Dit gaat om ambtenaren die in dienst zijn van de Tweede Kamer dus daar kan het presidium wel een onderzoek voor starten.
Hmmm ja zou kunnen. Ik weet eigk niet precies hoe dat werkt in de landelijke politiek. Ik ben zelf een hele tijd geleden fractiemedewerker in de lokale politiek geweest en toen was ik formeel in dienst van de betreffende gemeente. Elke fractie krijgt naar rato van het aantal stemmen / zetels ruimte om fractiemedewerkers aan te trekken die dan in dienst treden van de gemeente, niet van de partij. Het enige wat ik overigens met de gemeente van doen had was dat zij mn salaris verstrekten.
Ps: los daarvan zou het eigenlijk toch mogelijk moeten zijn om een verkrachter uit ons parlement te weren of in ieder geval uit te zoeken of dergelijk ernstige klachten gegrond zijn, los van of de volksvertegenwoordiger in kwestie in dienst is van de fractie of een andere instantie.
Ik meende dat toen ergens gelezen te hebben dat ze daarom niets konden doen. Maar misschien heb ik het helemaal mis. En los van dat, het is walgelijk dat zoân man er gewoon rond kan lopen. Maar zolang hij niet veroordeeld isâŠ
Ah Leonie Sazias is overleden, ben echt opgegroeid met haar Haasje en Rammelaar liedjes/videobanden, voel me gelijk helemaal nostalgisch
Ja, ik heb al de hele dag âEr gaat een treintje naar dromenlandâ in mân hoofd, ken het ook echt nog woord voor woord. Triest nieuws!
Ja, de wereldvreemdheid blijft me verbazen. Als voorzitster mag ze ook helemaal geen partij trekken in het parlement, zij zou nl net degene moeten zijn die de debatten in goede banen leidt zonder inhoudelijk in te gaan op wat er gezegd is geweest. Belachelijk dat ze toch zo goedkoop probeert te scoren met haar beperkte visie op wat volgens haar een gezin is.
Hoe ik mijn berichten bedoel:
A. Arib is een slechte leidinggevende, dat geloofde ik ook al wel voor het nrc artikel. Zoals er gewoon heel erg veel rondlopen op leidinggevende posities in Nederland. Ze is wel - en dat vind ik in dit geval ook belangrijk om te benoemen - een heel goed Kamerlid. We weten allemaal dat er wel meer in de Kamer zitten die zachtsgezegd slecht met hun personeel omgaan. Daar kunnen we zogenaamd niks tegen doen want ze zijn niet formeel in dienst, dus doen we al heel lang alsof er niks aan de hand is.
B. Het artikel noemt een aantal gedragingen die overduidelijk pestgedrag zijn. Het laat echter ook zien dat er meer aan de hand is. Bijvoorbeeld: de voorzitter aankijken op de staat van het ambtelijk apparaat, terwijl deze geen leiding geeft. Het is dus sowieso ook een machtsvraagstuk en daar wordt het dus ook direct diffuus.
C. Ze is geen voorzitter meer. Verschillende mensen waren in de positie (zoals de Kamercommissie) om er toen ze dat wel was iets aan te doen. Die hebben toen (nrc artikel) tegen de ambtenaren gezegd - ondanks dat dit dus een algemeen bekend iets was in Den Haag - dat ze moesten wachten tot de volgende verkiezingen. Ik vind dat bizar. Als je in de positie bent om te handelen moet je handelen. Als je pas handelt als jouw eigen schaapjes op het droge zijn en je dan pas gaat uitspreken ben je geen knip voor de neus waard.
D. In de coronacommissie zitten blijkbaar mensen die voor Arib willen werken. De griffier spreekt - en dat spreekt de lezing van de commissie tegen - van een goede werkverhouding met Arib. Tegelijkertijd wordt her voorzitterschap van Arib genoemd als aanleiding voor de twee anonieme brieven (nrc artikel)
E. Arib neemt vervolgens afscheid, Bergkamp kondigt aan dat het onderzoek doorgaat. Dat vind ik heel bijzonder. Iemand zit niet meer op de positie, verlaat zelfs de Kamer. Wat ga je dan nog onderzoeken?
Je kunt Arib prima veroordelen om haar gedrag, maar alles wijst erop dat hier meerdere personen gedrag vertonen dat niet bij hun positie past. Niet ingrijpen als je dat kan, maar wel ineens onderzoek doen achteraf is behoorlijk opportuun. Het roept direct de vraag op wie er wat mee te winnen hebben. Niet in de laatste plaats omdat dat vaak ook de reden is dat er bewogen wordt in Den Haag: omdat er iets te winnen valt voor een partij, politicus of bewindspersoon. Daarnaast vind ik dat Den Haag best mag waken voor persoonlijke onderzoeken zolang als het enorm arbitrair blijft wie er wel en niet aan onderzoek onderworpen wordt, op wiens gedrag we wel en niet ingrijpen, wie er bij onderzoek wel en niet mag blijven, wiens schade het wel waard is dat iemands politieke carriĂšre eindigt en wiens schade niet. Want als er iets duidelijk wordt uit al die politieke sagaâs is het dat ze wat ze elkaar daar met zijn allen aandoen belangrijker vinden dat wat hun effecten op de burgers voor wie ze er zitten. Dat bedoel ik met ze zoeken het maar uit daar.