Het is niet meer dan een poging tot vertraging, omdat visies opstellen in DH nu eenmaal jaren duren. En al zou een clubje landbouw ambtenaren een mooi verhaal schrijven over de ruimtelijke inrichting van het land, dan blijven de cijfers en doelen staan, en gaan de boeren heus niet opeens zeggen oh oké nu er een visie ligt gaan we in de meewerkstand.
Volgens mij wijst alle informatie die we hebben er wel degelijk op dat een groot deel van de weerstand onder boeren terug te leiden is op gebrekkige visies en/of besluitvaardigheid bij de overheid en het daaruitvolgende zigzag beleid en gebrek aan toekomstperspectief.
Vanuit indivudueel perspectief helpt het natuurlijk wel degelijk als er toekomstperspectief is voor jou. En dan zou een visie uiteraard inhoud moeten kennen en meer zijn dan een ‘verzameling mooie woorden’. Ik denk dat de behoefte aan een visie oprecht is en niet alleen een poging tot vertraging.
De boeren die zich laten uitkopen / uitgekocht moeten worden zullen opnieuw moeten beginnen elders of een ander beroep moeten kiezen. Ook voor die eerste groep is een visie belangrijk, dus alleen voor die laatste groep is een visie niet meer(!) belangrijk.
Als een visie iets wijzigt aan de cijfers en doelen, is het geen visie meer waar men om vraagt, maar simpelweg een aanpassing van de plannen. Verder zit er natuurlijk altijd ruimte tussen wat mensen zeggen en wat ze daadwerkelijk wensen. Daar is deze groep geen uitzondering op. En wat betreft van werk naar werk beleid, ik denk dat er groepen zijn in het land die dit soort steun beter kunnen gebruiken, dan een stel ondernemers die uitgekocht worden voor riante bedragen, nadat ze al jaren een bedrijf hebben gerund in een zwaar gesubsidieerde sector.
Hier ben ik het roerend mee eens maar de regering heeft JUIST ook een integrale aanpak voorgesteld: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D24183. Dus weet niet waar je vandaan haalt dat er alleen een visie is op stikstof. Het is wel zo dat in de media daar de focus op ligt maar er is wel degelijk een bredere visie op de toekomst van de landbouw.
Natuurlijk is er weerstand, maar we kunnen niet ontkennen dat het wispelturige beleid van de overheid een van de redenen is dat we achter de feiten aanlopen. En dat deze transitie dus ook met de hoogste prioriteit nu verwezenlijkt moet worden, want we merken de gevolgen hiervan in andere delen van de maatschappij.
Een deel van de boeren die ik heb gesproken geven aan best mee te willen in de transitie, de gesprekken hebben natuurlijk de focus van mijn onderzoek en gaan over een vorm van strokenteelt/tuinbouw met een biologische aard. Maar daar is nog een hoop voor nodig om een vergelijkbaar verdienmodel uit te krijgen (denk aan vraag/aanbod sturing supermarkt, regulering overheid etc.) Een ander deel is wat terughoudender, maar niet onwillig.
Wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben @Freya, boeren hebben jaren lang (gesubsidieerd) goed kunnen boeren, waarbij ze een goed bestaan hebben kunnen opbouwen. De uitkoopregeling is ook meer dan redelijk. Er ligt een taak voor de overheid (en alle ondersteundende instanties) om aan de slag te gaan met een andere inrichting van onze landbouw, met de juiste innovaties en aandacht voor bodemkwaliteit. Hoe de inrichting eruit moet zien zijn geloof mij, heel veel kennis instanties al mee bezig. Er gebeurt meer dan dat er in de media terecht komt.
Het document in de link waar je naar verwijst is een procesbrief. Het is een startbrief waarmee wordt aangekondigd dát er een Nationaal Programma Landelijk Gebied komt (te verwachten: voorjaar 2023) en wat er met dit programma wordt beoogd.
Deze procesbrief (van v/d Wal) ging gepaard met een Perspectiefbrief (van Staghouwer) voor de boeren/agrarische ondernemers. Daar zou de lange termijn visie in zijn uitgewerkt. Die perspectiefbrief is van zwaar onvoldoende kwaliteit bevonden (door de Tweede Kamer, juni/juli 2022) en Staghouwer is teruggestuurd om zijn klus over/beter te doen. Inmiddels is Staghouwer opgestapt, aan de nieuwe brief wordt hard gewerkt maar die is nog niet aan de Kamer verzonden op dit moment.
Dus bij mijn weten is er nog geen brede visie op de toekomst van de landbouw inderdaad. Om in de woorden van @Freya te spreken: op dit moment is er alleen nog een verzameling mooie woorden.
Ik begrijp wat dit voor documenten zijn hoor. Je zegt nu dat er nog geen concrete uitwerking van de plannen is en dat klopt. Maar waar ik op reageerde was dat je volgens mij zei dat er alleen beleidsplannen waren over stikstof en niet over andere onderwerpen rond verduurzaming van de landbouw. En dat is toch echt te kort door de bocht.
Ok, ik reageerde op dat je aangaf dat er wel degelijk een bredere visie op de toekomst vd landbouw ligt met verwijzing naar betreffende brief:
Ik zei dat er nog geen brede visie op de toekomst vd landbouw in Nederland ligt.
Eens verder hoor, er ligt niet niets, maar om er een bedrijfskoers op te kunnen baseren moet er echt nog heel veel nader uitgewerkt worden, en bovenal eerst een duidelijke visie uitgewerkt worden, dat is wmb de kern van wat ik wil zeggen.
Maar halen we nu niet twee dingen door elkaar. Ik bedoel: voor de 500-600 boeren van Remkes valt er weinig aan te pasen. Uitgekocht is uitgekocht. Wat die groep boeren van de lange termijn visie vinden is niet heel relevant of ben ik dan overdreven hard.
Volgens mij niet? Dit concludeerde ik ook al, zie bovenstaand.
Ik ben bang dat dit weer voor zoveel chaos gaat zorgen. Het verbaasde me al dat iedereen redelijk positief over het rapport was, terwijl er amper wat anders op tafel ligt dan eerder werd geschetst. De reactie van Klaver bevestigt dit alleen maar voor mij.
En één blik op Twitter laat duidelijk blijken dat hier het laatste nog niet over gezegd is (waar wel over op dat platform, maar je snapt me), wat een ongelukkige opname van Jesse.
Geen idee eigenlijk, al vermoed ik eerder omdat ik meer familiair met beide vrouwen ben. Ik heb in het verleden ook over Homans en Demir gesproken ipv. Liesbeth en Zuhal.
De brug tussen Rusland en de Krim is door een explosie geraakt, precieze oorzaak nog onduidelijk, en hoewel de Russen zeggen dat het meevalt, lijkt zowel het spoor als de weg niet bepaald bruikbaar atm
Oekraïne heeft aangekondigd postzegels te gaan uitgeven om het te herdenken, net als met de Moskva
Je weet niet wat er nog gaat komen natuurlijk, maar Oekraïne lijkt de oorlog te gaan winnen……? Dat is mega knap en had ik zelf niet gedacht eerder dit jaar.
Ik denk dat niemand had verwacht dat het Russische leger er zó slecht aan toe was. Oud wapentuig en ander materiaal, laag moraal, slecht opgeleid en zonder bedden of voedsel op pad gestuurd. Dat in combinatie met een Oekraïens leger dat weet waar het voor vecht met wapens uit het westen.
Ik hoop dat het niet nog jaren gaat slepen in ieder geval.
Ja ik heb echt geen idee? Ik weet sowieso heel weinig/niks over militaire strategie. Ik heb geen idee waar Rusland nog over beschikt en of de (gedeeltelijke) mobilisatie nog verandering brengt in de verhoudingen. Maar de laatste weken is Oekraïne goed op weg, hoewel ze echt nog wel heel erg veel terrein terug te winnen hebben, zelfs als je de gebieden van 2014 niet meetelt. Maar sowieso megaknap hoe ze stand hebben gehouden idd
Ben heel benieuwd of en wanneer Mariupol bereikt kan worden, dat lijkt alsnog erg ver weg van de Oekraïense troepen.
Elke keer denk ik weer ‘we’ hadden dit kunnen verwachten, want Rusland heeft dit ook in Syrië gedaan. Ongestraft.
Ja en in Syrië hebben ze ook chemische wapens kunnen gebruiken toch ongestraft?