Nieuws, actualiteit en politiek #4

In Nederland wordt in principe geowon duidelijk toegegeven dat er veel christelijk onderwijs is, alleen vindt een deel van de huidige regering dat ook echt super belangrijk dus echt geen kans dat ze gaan stoppen met financieren van niet openbaar onderwijs

Ja het is wel altijd duidelijk hoor maar als ik hier in vlaanderen kijk is echt de helft van het onderwijs gestuurd vanuit katholieke instellingen. Vaak nog heel seculier maar toch met soms rare fratsen.

Wordt dat katholieke onderwijs ook door de overheid gefinancierd?

1 like

Ja, eigenlijk hebben we voornamelijk twee onderwijskoepels die de katholieke en het gemeenschappelijke zijn. Wat je dus vaak zag (uit mijn ervaring) dat er vooral voor extra curriculaire activiteiten plots heel katholieke accenten gelegd konden worden, op mijn laatste school kreeg je zelfs niet eens de keuze om levensbeschouwing ipv. (katholieke) godsdienstles Ć  twee urr per week, ook is de keuze verplicht alhoewel er in realiteit niet veel mee gedaan wordt. We moesten ook ieder jaar een keer naar een misdienst in het begin van het jaar.
Ik heb ook de indruk dat de katholieke koepel nog meer de nadruk op dit wilt kunnen leggen omdat ze recent nog nieuwe leertermen hebben laten vernietigen omdat deze te gestructureerd zijn met niet genoeg ruimte om accenten te leggen.
Ik ben er van overtuigd dat het in Nederland niet exact hetzelfde is maar ga er vanuit dat het globaal gezien wel soortgelijk is, met natuurlijk extreme uitschieters. Recent was er bijvoorbeeld nog wat te doen rond een joodse school in antwerpen waar de inspectie een zwaar rapport had gemaakt met onder andere opmerkingen dat ze creationisme en dergelijke onderwijzen in wetenschapsvakken.

1 like

Oh zeker. Ik heb niks tegen religie, maar wat mij betreft niet in de klas. Vind het ook bizar dat we dat al 100+ jaar als gevolg van een uitruil bijzonder onderwijs publiek bekostigen. Tegelijkertijd: zolang als dat we vrijheid van onderwijs een grondrecht is, betekent dat dus ook vrijheid van islamitisch onderwijs. Het gebrek aan ophef over deze zaak verbaasd me dus ook want toen het in het nieuws kwam was het een hele rel en nu blijkt het gewoon allemaal onzin, maarja die school en zijn bestuurders zijn al beschadigd.

De ultieme hypocrisie is ook dat de christelijke minister van onderwijs die zich met grote moeite uitsprak tegen homofobie in een christelijke school vervolgens sancties wilde treffen tegen een islamitische school.

25 likes

Haha Truss treedt alweer af als president van het VK, dat is wel heel kort.

9 likes

The lettuce won

29 likes
4 likes

[Aan koning Charles heeft ze laten weten]
Dit blijft toch raar

5 likes

Ik volg de Engelse politiek niet heel erg, maar hebben de Tories nog een normalo in de gelederen vraag ik me af, of gaan ze weer verder met de volgende idioot.

10 likes

Volgende idioot 100%

16 likes

Denk dat het haar vrij weinig boeit (zou boeien) met alle shit die zij heeft meegemaakt

5 likes

En veroorzaakt :full_moon_with_face: :full_moon_with_face: :full_moon_with_face:

30 likes

Het is ook niet alsof Truss voorgangers nu echt heldere lichten waren

8 likes

Dear oh dear

5 likes
10 likes

Want? Hoe kijk je nu tegen die persoon aan?

Hoop niet opeens begrip voor dit gedrag. Het is toch verschrikkelijk dat je je dochter verliest aan zelfdoding en dan op de crematie en nog lang daarna via de rechter moet laten bepalen dat iemand je met rust laat en niet allerlei complottheorieĆ«n deelt…

Huh ik snap niet wat je zegt denk ik.

Natuurlijk ā€˜geloof’ ik in de toeslagaffaire en dat daarmee mensen onrecht is aangedaan. Maar dat is toch geen excuus om iemand die daar volledig buiten staat en haar kind is verloren, op deze manier lastig te vallen? Maar begrijp niet helemaal of jij het daar nou mee eens bent en daardoor anders tegen dat slachtoffer van de toeslagenaffaire aankijkt. Of dat je begrip hebt voor het feit dat zij die vrouw bestookt met complottheorieĆ«n, omdat ze slachtoffer is van de toeslagenaffaire.

1 like

Het is nog iets gecompliceerder dan in dit bericht van RTL. In dit bericht van AD staat iets meer:
https://www.ad.nl/binnenland/moeder-is-complottheorieen-over-haar-overleden-dochter-14-zat-ze-is-niet-vermoord-door-de-staat~a70fbb75/

Kennelijk woonden de dochters van beide vrouwen in het zelfde pleeggezin/huis. Daar zit de connectie.
Ik begrijp wel een beetje dat je empathie hebt voor iemand die al jaren lang vecht tegen onrecht, maar als dat ten koste gaat van anderen die zelf al voldoende op hun bordje hebben, dan ga je nog steeds over een grens heen. Het lijkt me gruwelijk om je dochter kwijt te zijn en te moeten vechten om haar naam niet betrokken te krijgen in de complottheorieĆ«n van een ander. Er wordt ook nog gevraagd om een contactverbod, dus deze moeder moet ook nog de gedaagde uit haar buurt zien te houden. Ik ben dan wel de empathie verloren onderweg…

Edit: beide moeders zijn slachtoffers van de toeslagenaffaire. Wat een drama.

8 likes

Ah dat stond niet in het stuk van RTL. Maar dan nog kan ik in deze situatie echt heel weinig begrip (laat staan empathie)opbrengen voor iemand die een moeder in rouw zo lastig valt dat die via de rechtbank moet afdwingen om met rust gelaten te worden.

@Bill dan begrepen we volgens mij elkaars bericht niet goed en zeggen we hetzelfde!