Nieuws, actualiteit en politiek #4

Vandaag wordt de nieuwe premier van de UK benoemd en ik vind het toch een historische dag als Rishi straks wordt gekozen als premier. Dat er eindelijk een niet-witte persoon premier is van de UK, het voelt bijna als toen Obama premier werd.

3 likes

Nee sorry

Hij is misschien geen witte man, maar hij is wel precies dezelfde Tory als alle andere Tories aka fucking kut.

59 likes

Bedoelde zeker eliminatie.

3 likes

pfff echt wat een vent.

Ik dacht trouwens altijd dat hij één en dezelfde persoon was als Menno de Bruyne van de SGP haha
3e0d43f31emenno_de_bruyne

1 like

Nou voor jou niet misschien. Ik was het namelijk ook niet eens met het beleid wat Obama heeft gevoerd. Het ging mij bij hem om representatie. Als een niet-wit persoon vind ik het inspirerend om te zien dat een ander niet-wit persoon eindelijk aan de macht komt in een land waar zoveel mensen uit India wonen.

Het valt mij trouwens steeds meer en meer op linkse uitspraken die ik vrij extreem vind zoals alle Tories zijn fucking kut gedoogd worden. Ik denk dat het heel anders zou zijn als ik zou opschrijven: alle groenlinkers zijn fucking kut.

4 likes

Ik was in de war want in de veronderstelling dat FvD bij de Europese Conservatieven en Hervormers zat (waarin de SGP ook zit trouwens dus ik snap die link met Menno de Bruyne wel!) Nou, daar zaten ze ook bij maar iedereen is inmiddels overgelopen naar JA21. En deze De Graaff zat dus eerst bij PVV, die in de fractie Identiteit en Democratie zit. Dus daar zit FvD nu ook, met 1 persoon. Ja en nu niet meer dus. Bye :wave:t2: Vraag me af waar hij zijn medestanders nu nog moet zoeken nu hij de meest extreme fractie verlaten heeft. OrbĂ n misschien.

1 like

Gedoogd
 wat mag hier eigenlijk niet aan dan?

4 likes

Rishi’s ouders zijn Hindoes die uit Oost-Afrika zijn geĂ«migreerd naar het Verenigd koninkrijk. Onder beleid dat Rishi steunt zouden zijn ouders nu naar Rwanda worden gestuurd lol. Dat lijkt me genoeg zeggen over zijn persoon.

Hij ging als kind naar een prep school, als tiener naar een boarding school (40.000 pond per jaar!), toen naar Oxford universiteit. Zijn vrouw is letterlijk de dochter van een miljardair. Hij kreeg zijn eerste ‘investment’ in de vorm van een huis op z’n 21e omdat zijn ouders “gewoon hard werkten” en nu zijn hij en zijn vrouw top 250 rijkste mensen van het VK. Hij is mogelijk de rijkste MP in het hele parlement.

Deze man heeft misschien een kleurtje, maar hij begeeft zich in exact dezelfde kringen als alle rijke witte mannen, ik weet niet welke representatie we hier moeten vieren? Als je tering privileged en rijk bent kun je er ook komen als je niet wit bent?

Ben je Brits? Hoe de hel kun je nu naar de Tories kijken en niet concluderen dat het echt een door en door rotte poppenkast partij is? Het is echt lachwekkend wat een circus het is. Van mij mag je dat ook over GroenLinks zeggen hoor, voel je vooral geen slachtoffer als je rechtser dan gemiddeld bent op dit forum.

61 likes

Jaaa echt stoelendans daarzo. Sowieso bij FvD natuurlijk de afgelopen jaren.
Maar was dus echt geschokt net, MdB liep/loopt er altijd vrij opvallend bij en ik dacht dus altijd van aaah daar heb je die PVV’er met de look van een Engelse viscount op het platteland but boi was i wrong

2 likes

Ik kan iedereen die meer wil weten over hoe die hele Tory-kliek werkt en waarom geboren worden in het juiste nest ertoe leidt dat je sowieso wel op een topfunctie komt in die partij dit boek aanraden: https://www.amazon.co.uk/Chums-Tiny-Caste-Oxford-Tories/dp/1788167384

Van de Britse journalist Simon Kuper, ook met regelmaat te horen op de Nederlandse radio als het hierom gaat (Nederlands is namelijk zijn tweede taal).

14 likes

Plus dat er weinig democratisch is aan deze benoeming. Vind ik nogal een groot verschil met Obama’s verkiezingswinst.

8 likes

wat hebben tories ooit gepresteerd dat niet kut is?

4 likes

Ik vond het boek ‘Wankel Koninkrijk’ ook wel een aanrader. Meeste wist ik wel maar dat de rol van bepaalde media zo enorm was op de politiek had ik niet helemaal door.

3 likes

Ja omdat dat gewoon niet waar is

2 likes

Haha ik ben niet zo bezig met de britse politiek. Maar Tories klinkt als een heel slecht programma

9 likes

volgens mij is “tories” ook afgeleid van een Iers woord wat rover of dief betekent? Weet niet meer helemaal zeker hoe dat precies zat maar wel een zeer accurate naam wmb

4 likes

Grappig dat dat dan zo blijft met die naam.
Kent iemand toevallig goede podcasts of filmpjes over de geschiedenis van de Tories en controverses enzo?

2 likes

Ik vind Stuk Rood Vlees (en dan de afleveringen met Rob Ford over de UK) wel een fijne podcast! Is een podcast van politicologen. Gaat wel vooral over de actualiteit, al word ook wel besproken hoe dingen nou zo gekomen zijn. Ze hadden vandaag ook een aflevering!
Episode 106 – “I’m fking furious and I don’t fking care anymore”, with Rob Ford - StukRoodVlees

7 likes

Dit vind ik echt een heel eng idee

Geschiedenis en controverses in de zijlijn, het gaat vooral over de actualiteit, maar ‘Europa draait door’ vind ik ook een aanrader. Podcast is begonnen als podcast over de Brexit, dus de Britse politiek/actualiteit volgen ze net wat meer op de voet dan andere Europese landen. Tim de Wit is ook correspondent Groot BrittaniĂ« geweest en schrijver van het boek ‘Wankel Koninkrijk’ wat hierboven ook al getipt wordt.

Edit: kleine waarschuwing; als je het vaker luistert wordt die Boekesteyn wel lichtelijk irritant.

3 likes