Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik heb niet echt aanraders, maar wel 2 termen waar je op kan zoeken als je hun standpunten en geschiedenis sinds 1950 (opkomst van de welvaartsstaat) wil begrijpen.

• one nation conservatism.
    Komt voort uit de tijd na de industriële revolutie toen er zowel veel welvaart voor een bepaalde groep als ook armoede voor velen was, aka er waren ‘two nations’. Kortweg is het idee om van de two nations weer one nation te maken door een soort gedwongen paternalisme. Het idee is dat de maatschappij van nature hiërarchisch gevormd is en de bovenste klasse de taak heeft om de lagere klassen te ‘helpen’, door bijvoorbeeld het oprichten van instanties of eigen initiatieven. Hangt tegen het feodalisme van de middeleeuwen aan zou je kunnen zeggen, de ‘weldoenende’ aristocraat vs de dankbare horigen zeg maar. Het houdt dus een hiërarchische maatschappij in stand gebaseerd op het idee dat het voor iedereen beter is als de klassen plichten hebben tegenover elkaar en hun rollen kennen. Dit was tot ongeveer 1970 de leidraad in het (economische) beleid van de Tories. De grondlegger is Benjamin d’israeli, maar er is ook een revival geweest, Cameron/May/Johnston noemden het ook vaak

• new right/thatcherism/
    Opgekomen in de jaren 70, populair tot in de jaren 90, heeft nog steeds aanhangers.
    Het idee van een vrije markt, verlaging van belastingen en uitgaven van de overheid. Gestoeld op het idee dat mensen zichzelf moeten helpen, gecombineerd met populisme en nationalisme (falkland oorlog hielp). Kenmerkend is de centralisatie van de macht, privatisering van voormalig publieke instanties, deregulatie en het ‘breken’ van vakbonden en (te veel) beweging op de arbeidsmarkt.

Als je die twee dingen via YouTube/podcast veel beter uitgelegd krijgt dan ik nu doe heb je de basis wel gehad, specifieke voorbeelden zullen ze dan ook wel noemen.

12 likes

Ahum ik dacht dat @Zemraluani het bedoelde als in ‘wat is deze tori(e)’… :joy:

Blijkbaar tijd om me hier eens in te gaan verdiepen.

2 likes

Dit is een beetje wat je in Italië ziet. Een fascist wordt premier, maar “wow wow het is de eerste vrouwelijke premier van Italië!” Geen reden tot een feestje lijkt me.

17 likes

post-fascist hé!

1 like

Zie net deze. Nóg een reden om die hele gebeurtenis dit jaar t boycotten. Wat een treurnis…

7 likes

Die app wordt toch niet verplicht gesteld geloof ik. Alleen wel voor mensen die langere tijd in Qatar wonen en werken. Niet dat het uitmaakt voor dit WK, boycotten is het enige juiste. (Maar ik ben bang dat niemand dat écht gaat doen.) Wel goed het Australische voetbalteam zich uit had gesproken, al weet ik niet of het echt gemeend is of alleen voor de bühne.

4 likes

Kunnen we even ophouden met lullig doen over Qatar? De emir heeft ook gevoelens hoor.

15 likes

dit toevallig gelezen? moest er even goed mee lachen

6 likes

Eww waarom zouden wij Vlaamse nieuwssites lezen.

2 likes

Niet dat artikel specifiek, maar hetzelfde verhaal staat ook hier in de kranten.

Ik vind het trouwens wel ‘grappig’ dat mensen nu verwachten dat voetballers zich gaan uitspreken, terwijl diezelfde voetballers bijna allemaal in de zomer/kerst in Dubai te vinden zijn waar éxact hetzelfde probleem is.

Enige positieve van deze shitshow is dat het nu langzaam íetsje vooruit gaat in Qatar door de spotlights die het WK brengt (tov andere landen in de regio), hoewel dat na het WK misschien weer voorbij is. En ik snap wel dat de outrage selectief is (Rusland mocht ook het WK in 2018 organiseren en toen had bijna niemand het over LHBTI+ en nu in Qatar veel meer) en ik gun de Arabische wereld ook de kans om een WK te organiseren, maar dan hadden ze het beter in Marokko gedaan (of Egypte maar dat is niet zo heel goed idee nu ook) waar veel meer een voetbalcultuur is dan in de golfstaten.

14 likes

omdat je goede smaak hebt!

@Zemraluani ik ben het volledig eens met je punt, ik snap die selectieve verontwaardiging nooit
totaal ongerelateerd vind ik het eigenlijk ook een bittere pil dat kanye nu pas gecanceld wordt na anti-semitise uitspraken terwijl hij al maanden anti-zwarte uitspraken doet zoals claimen dat zwarte mensen zelf de keuze hadden om slaaf te worden

2 likes

Ik ben die klimaatlijers zo zat hè. Nu ook weer dat Meisje met de parel.

16 likes

Ik begrijp ook niet zo goed waarom schilderkunst ineens een doelwit is? Welke boodschap moet ik daarin lezen? Dat je je vastlijmt aan de voordeur bij Shell snap ik, maar hoezo moet je hoofd vast aan het bekendste werk van Vermeer? Reed hij in een smerige dieselauto ofzo?

35 likes

Toen die klimaatactivist zich ‘vastlijmde’ aan tafel bij Jinek/Beau werd gezegd dat musea sponsorgeld ontvangen van vervuilende industrieën. Volgens de mevrouw van het Van Gogh museum was dat in het verleden zo, maar nu niet meer.

4 likes

Ja eens

Maar ik moet zeggen dat ik die uitspraken natuurlijk walgelijk vind, maar tegelijkertijd had ik ook zoiets van heb ik als wit persoon iets te zeggen over uitspraken die een zwart persoon doet over zwarte geschiedenis? Tuurlijk had ik er gevoel bij, maar denk dan ook van is het wel “‘mijn plaats’ om daar stelling in te nemen?

Hoewel het dan wel raar is dat het bij het antisemitisme het ‘iedereens plaats’ is om er iets van te vinden. Van ‘dat is een duidelijke grens’, terwijl die slavernij uitspraken minstens even walgelijk waren. Sorry ik kan het niet zo goed uitleggen, hoop dat je snap wat ik bedoel.

Dus dat vind ik dan lastig ergens. Maar je hebt wel zeker gelijk dat het heel raar is dat dat idd geen grote financiële gevolgen had en het antisemitische wel.

4 likes

Ja die pipo in dat filmpje roept ook “hoe voel je je als je ziet dat iets moois kapot wordt gemaakt?”.

Oke maar trap dan ff een dure auto in elkaar. Je krijgt misschien 1% van de wereld mee in je verhaal nu, ook zonde.

4 likes

Nee klopt het is ook waar dat ik als wit persoon niet dezelfde positie en mening kan nemen over zulke uitspraken. AL zag ik er dus wel veel reactie op komen van de zwarte community (di klinkt zo generaliserend maar kan niet op een betere omschrijving komen).
Wat je zelf ook benoemt over het wel een standpunt innemen over anti-semitisme is een goede omschrijving, ik denk dat we op dezelfde lijn zitten.
Ik noemde het ook gewoon als een ander voorbeeld omdat het in me op kwam, de manier waarover hij over zijn kinderen in de scheiding sprak vond ik ook walgelijk en problematisch eigenlijk.

Maar het is ook een fenomeen dat ik in het algemeen moeilijk vind, over oekraïne is bijvoorbeeld ook weinig ruimte voor kritische opinie omdat ze de ‘helden’ zijn terwijl het zelf ook een land is dat al jaren met bijvoorbeeld diepgewortelde corruptie, racisme en homofobie zit.

2 likes

Ja true

Ik schiet dan ook in de verwarde modus. Want ja natuurlijk is Oekraïne niet heilig. Tegelijkertijd maken ze sinds een aantal jaren stappen ‘vooruit’ op veel gebieden. Alsnog is het er niet fijn voor veel minderheden, ook voor de oorlog. En dat is een legitiem probleem dat ook niet gebagatelliseerd moet worden.

Anderzijds zie ik online ook veel mensen die corruptie/racisme/homofobie ineens gebruiken als een ‘stok’ om mee te slaan (vaak met pro-Russisch motief) terwijl ze zich daarvoor nooit bezighielden met dat land of die onderwerpen, dus dan vind ik het ook weer lastig. En ik denk ook wel een beetje van “een tijd en een plaats”, er is nu al 8 maanden oorlog, duizenden doden, oorlogsmidaden, miljoenen het land uit gevlucht, is dit hét moment dat we ons ineens gaan hardmaken voor gemarginaliseerde groepen in Oekraïne.

Anderzijds zeg ik dat met alle privileges van een witte CIS hetero in een veilig land. Dus ja ik kan het ook helemaal kapot redeneren haha, en misschien is dat ook wel goed? Of juist niet?

8 likes

Ja wat heeft deze schilder en dit schilderij ermee te maken? Tis ook alweer een Nederlands schilderij😅.

https://www.ad.nl/tech/brussel-waarschuwt-twitter-baas-elon-musk-in-europa-zal-de-vogel-volgens-onze-regels-vliegen~a03b7971/

Eng mannetje

3 likes