Die verwarde mensen worden echt niet rustiger van een agent die tegen ze begint te schreeuwen, de hele initiële aanpak voordat het tot wapengebruik komt is gewoon al kut. Ik denk dat als de politie mensen gewoon eens als mensen zou benaderen in plaats van als minderwaardige wezens, ze in 98% van de gevallen waar ze nu claimen een wapen nodig te hebben dat hele wapen niet nodig zou hebben.
Ik snap je punt, maar je kan moeilijk negatief doen, want hoe motiveert dat jouw volk? Er moet wel een mate van positiviteit in je boodschap zitten. Desnoods een “het gaat wat minder, maar we kunnen dit oplossen”
Ik denk dan terug aan school waar docenten sommige klasgenoten helemaal de grond in stampten. Die klasgenoten deden dan ook geen moeite meer. Wat dan weer resulteerde in lage cijfers. Etc etc etc
Van structureel werken aan het voorkomen van ‘verward gedrag op straat’ (dat de afgelopen jaren door allerlei bezuinigingen en beleidskeuzes een enorme vlucht heeft genomen) en van kijken naar alternatieven voor politieinzet in deze gevallen, tot minder radicale oplossingen als scholing voor politieagenten
Agree, ik wacht echt met smart tot er een blik geld wordt opengetrokken voor de GGZ (en sociaalmaatschappelijke ondersteuning vanuit de gemeente). Hoe instellingen steeds verder worden uitgekleed wat betreft personeel en typen geboden zorg is echt verdrietig. Ik hoop ook ooit terugkeer van psycholances in grote getalen.
Weet niet wie hier trouwens net wat schreef over suïcidale personen en betrokkenheid van politie (dat berichtje is weer verwijderd), maar het doet me denken aan zo’n politievlogger (ik denk Jan Willem) die een vlog had waar een jong meisje van het spoor werd geplukt. Die collega’s reageerden allemaal zo koel en hard, alsof ze een misdaad had begaan terwijl wat empathie en een luisterend oor waarschijnlijk was wat ze nodig had. Kan het filmpje niet meer vinden, maar kreeg daar echt kippenvel van. Kan me voorstellen dat dit vaker zo gaat en zie het ook wel eens terug in mijn werk, vind het zo gek dat dat dan schijnbaar iemands natuurlijke reactie daarop is?
Edit: overigens vind ik verward persoon best een prima term eigenlijk @TanteBetje. Er worden namelijk niet alleen psychiatrische patiënten met verward overkomende gedragingen bedoeld (bv voortkomend uit psychose), maar ook mensen met andere soorten verwardheid bijvoorbeeld voortkomend uit middelengebruik, een dementieel beeld of lichamelijke aandoeningen, dus dat dekt de lading best oke toch?
Ik had m’n post idd verwijderd. Maar hier precies dat. Die politie bleef zo boos op die meneer want hij moest thuis blijven en wachten tot de psychiater hem opbelde. Echt schrijnend. Maar ik wist ook echt niet hoe te handelen en zit niet in het netwerk dat ik voor meneer zorg kon regelen.
T was enorm heftig en pas de 3e agent heeft hem adequaat geholpen. Meldkamer werd ook boos op ons dat we er steeds voor belden. Wat een drama.
Fijn nieuws : uiteindelijk is hij goed geholpen en het gaat nu echt goed met hem
Bring down the house Vrij Nederland heeft mooi onderzoek gedaan naar de vriendjespolitiek bij de NPO
Ik vind dit altijd een hele lastige. Aan de ene kant ben je als agent in veel gevallen niet alleen hulpverlener maar ook zorgverlener, moet je zo’n moment (ik ken de context van het filmpje in dit geval niet) aanvoelen wat er nodig is. Aan de andere kant ligt het stuk zorg wel degelijk bij de GGZ en is de politie er om veiligheid te waarborgen. Wel zie ik van dichtbij hoe moeilijk het is om te balanceren op het evenwicht van betrokkenheid en volledig geconsumeerd worden door de casus. Je kunt simpelweg niet bij elke melding mentaal volledig betrokken zijn want dan houd je het politie werk gewoon niet vol. Dat zorgt ervoor dat ook door de hoge werkdruk, agenten noodgedwongen afstand moeten nemen en daardoor koel en hard over kunnen komen. Ik heb mijn familielid zien veranderen sinds dat het bij de politie werkt. Vooral verharding en weinig ruimte voor emoties, wanneer je die emoties namelijk toelaat dan ben je kwetsbaar in de uitvoering van je autoriteit. Desondanks denk ik dat iedere agent daar anders mee om gaat, dat door de bezuinigingen zowel bij de politie als in de GGZ situaties zijn ontstaan die voorkomen hadden kunnen worden. Natuurlijk vind ik ook dat er bij het genoemde voorbeeld een luisterend oor geboden moet worden, maar er zit altijd meer achter dan wat op het eerste oog te zien is. Er zou veel meer aandacht moeten zijn om agenten te trainen in het mentale stuk. Dit is overigens geen lofzang over de politie, ik zie alleen de andere kant als individueel agent en niet alleen het hele politie systeem.
Absoluut. Op mijn vorige werkplek liepen wel eens politieagenten van de academie mee. Dat was dan een dag en een keuze. Het was geen verplichting.
En dan kwamen er gelijk 4 mensen tegelijk wat ook niet handig was voor het meekijken.
Ik ben het volledig mee eens met het stukje bezuinigingen. Zowel bij de politie als bij de GGZ. Ik ben er regelmatig tegen aangelopen dat samenwerken lastig was maar nog vaker dat het wel goed ging.
Ik ga mijn leven niet wagen als er een verward iemand met een mes staat, daar is de politie voor. Daarna pak ik het met alle liefde op. Regelmatig dat we in de cel stonden voor de nazorg. Ik dien overigens ook klachten in als het niet goed gaat.
Ik ben voorstander van verplichte GGZ modules in de academie. Zowel het meelopen als lessen erover. Doe ik met alle liefde in mijn eigen tijd maar zover is het volgens mij nog niet.
Geniaal!
nog een reden om niks meer bij Shein te kopen
Kwetsbaarheid tonen zou veel meer gewaardeerd moeten worden. Ik denk dat het veel zou schelen als we dat niet meer als zwak zien. Ik luisterde eergisteren een filmpje wat gedeeld was in het rouwtopic, dat ging over rouw en verdriet. Ergens noemt hij een voorbeeld over politiemannen. De leiding zei die hebben echt geen vragen, harde jongens iets in die trant. Ze hadden alleen heel veel vragen. Een sfeer creëren van stoer en hard zorgt alleen maar voor onderdrukking van emoties.
Over een soortgelijke situatie is recentelijk al een discussie geweest, toen vond niet iedereen het idee echt geniaal. Moest ik meteen aan denken toen ik dit nieuws las!
Ja ik ook! Toen zeiden veel mensen dat ze zich bedrogen voelden toch? Was dat niet een kraam op een festival die plantaardige burgers verkocht als vleesburgers?
Het ging erom dat mensen graag willen weten wat ze in hun mond stoppen ivm allergieën en intoleranties. Maar als het gewoon staat aangegeven met een symbooltje dan is dat afgedekt.
Nee hier ging het vooral om allergenen die zogenaamd wel in vleeskroket, maar niet in vega zouden zitten
Je weet bij een random kraam toch nooit wat je bestelt. Als jij ergens serieus allergisch voor bent neem ik sowieso aan dat je dat checkt voor je iets bestelt
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het onzin is om te doen alsof je in een onveilige situatie wat betreft allergie belandt als een kraam een vega item serveert zonder expliciet te vertellen dat het vega is (je moet het wel in de context van de discussie lezen). Een vleeskroket kan afhankelijk van je allergie de veiligere optie zijn, maar juist dan lijkt het mij vrij logisch om als je het woord ‘kroket’ ziet staan gewoon even naar de allergenen te vragen.
Prima, dat is inderdaad wat ik bedoelde
Wat bedoel je met het tweede?
Doen ze toch oook niet want er staat het vega icoontje achter
Ik heb net de vegan en rundvlees ovenkroketten van Albert Heijn vergeleken en in de rundvlees kroketten zitten veel meer allergenen en sowieso ingrediënten. Zo zit er in die met vlees soja en de vegetarische niet. Dus je kunt er sowieso niet zomaar vanuit gaan, behalve als je echt puur een honk vlees bestelt.
Nu ik dit lees denk ik ook dat de dierentuin soieso ook over allergenen heeft nagedacht. Anders val je gelijk door de mand. En de mensen die echt heftig allergisch zijn vragen het soieso even na.