Nieuws, actualiteit en politiek #4

M’n vader roept ook constant hoe erg hij het vindt hij hij niks meer kan zeggen. Bijvoorbeeld dat hij geen … Marokkaan mag zeggen over een melding van een overlast… waar z’n Marokkaanse collega dus bij staat.

Mijn antwoord was ook de kleinste viool ter wereld. Als je dat in de zorg doet lig je er heel snel uit. Godzijdank zijn er eindelijk consequenties.

6 likes

Jep. Beide ouders en m’n broer, al is m’n moeder nu met pensioen.

2 likes

In een racistisch app groepje ja. Alleen niet in Rotterdam. Daarvan heb ik ook gezegd dat als het bekend wordt wat er gezegd wordt in die app ze ook ontslagen gaan worden. :woman_shrugging:

5 likes

Die agenten in Rotterdam zijn niet eens ontslagen toch?

4 likes

Ik herken het wel van mijn vader, ik heb onlangs een gesprek met hem geprobeerd te voeren maar ik krijg dan al snel dat hij in een slachtofferrol schiet en mij verwijt dat ik niets mag en kan zeggen want ik weet niets van zijn werk

2 likes

Voor een deel van de samenleving.

10 likes

Kali always spittin :fax::clap:t4:

2 likes

Het verschil niet willen zien tussen misbruik van het geweldsmonopolie en geweld vanuit de burger tegenover hulpverleners is echt clownerij. Precies de reden waarom dat acab-sfeertje toch wel nodig is.

21 likes

Ik heb er ook dus familie bij zitten maar alsnog vind ik het gewoon een ziekelijke cultuur, als ergens racisme heel erg naar voren komt is het wel bij de politie. Je kan natuurlijk ook indenken dat er uitzonderingen zijn maar toch niet ontkennen dat er echt verandering moet komen.

10 likes

Maar snap je echt niet waarom die houding er is?

2 likes

Nou eerlijk is eerlijk, er rommelt genoeg bij de politie maar nu scheren jullie het ook allemaal over 1 kam, dat is niet fair en heel makkelijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat @anon3219017 trots op haar familieleden kan zijn die zichzelf dag in dag uit (met alle risco’s van dien) inzetten voor iedereens veiligheidheid hier.

Zij doet verder geen uitspraken over hoe het instituut functioneert, alleen dat zij trots is op deze personen in kwestie. En weetje; als dat goede politie agenten zijn dan snap ik ook dat zij een tegengeluid wil laten horen. Dat zij trots op bepaalde individuen betekent niet automatisch dat zij niet kritisch is naar het algemene functioneren van de politie.

Ik vind het ergens ook wel goed wat @anon3219017 doet, want soms vergeten mensen ook dat politieagenten ook maar mensen zijn & dat er - ondanks de rotzakken - ook genoeg capabele goede dappere agenten rondlopen

57 likes

Het punt was dat het ongepast is om dat te noemen na zo’n bericht van @kali. Want ja natuurlijk weten we allemaal dat er heus individuen zijn die hun best doen (hoewel, if you’re not part of the solution…) maar daar gaat het nu niet om. Punt uit. Het heeft totaal nul zin om dat te noemen want daar gaat het niet over en het leidt af van het probleem dat er wel is. Wat is hier zo onduidelijk aan? Precies als wanneer het over seksueel geweld gaat en mensen zeggen ‘not all men’. NOU EN. Het probleem is er wel en we kunnen dat niet gaan negeren omdat het toevallig niet over ALLE mannen of ALLE agenten gaat. Je kan ook gewoon proberen je niet aangesproken te voelen als je denkt dat het niet over jou of je familieleden gaat.

20 likes

Het js een nieuws, actualiteit en politiek topic, geen shoutout naar de fam? Als het nieuws is dat de politiechef zich beklaagd over cancelcultuur: en dit een de chef van een corps dat de afgelopen jaren meermaals ernstige incidenten heeft gehad én daar niet op gehandeld heeft en zijn klokkenluider (Fatima Aboulouafa) vermorzeld heeft. Dan is je bijdrage aan die discussie toch niet: ik ben zo trots op mijn familie?

Alsof critici van de politie niet net zo goed familie bij de politie hebben. Individueel gezien prima trots op ze, maar ze werken bij een instituut (en legitimeren daar) waar racisme en discriminatie hoogtij viert en gelogen mag worden in processen verbaal, terwijl ze legaal geweld mogen gebruiken. Dat is een doodenge combinatie.

@anon3219017 stellen dat de politie zelf een rol speelt in rellen is geen ‘verwijt’, maar iets wat in elk onderzoek naar rellen terug komt. Dat kun je ‘onbegrijpelijk’ vinden, maar volgens mij is het enkel onbegrijpelijk als je dus weinig meekrijgt van de dynamiek tussen de politie en burgers die wat minder op jou lijken. Je kunt wel willen dat er nooit meer een agent wordt belaagd, maar newsflash: die situatie bestaat niet. Wat precies de reden is dat we die mensen vervolgens opsporen en bestraffen (waarbij de persoonlijke gevolgen voor daders terecht groot kunnen zijn) en er maatschappelijk veel aandacht is voor geweld tegen hulpverleners. Precies datgeen waar je niet op kunt rekenen als de politie onterecht geweld op jou loslaat.

23 likes

Misschien moeten we opsplitsen. Een Nieuwstopic voor de mensen à la Fred Westerbeke en een voor de mensen die na het lezen een wenkbrauw optrekken. Denk dat iedereen daar tevreden mee is.

daar is de klassieke duim :joy: Het enige wat je namelijk dwars zit is dat je mening heen meerderheidsmening is in dit topic, verder discussieert iedereen hier voor zo ver ik lees respectvol met je. Er is alle ruimte voor je mening, mensen zijn het alleen niet met je eens en geven aan waarom?

12 likes

Ik heb een andere mening dan Fred Westerbeke? Dat moge toch duidelijk zijn in deze discussie? Verder zeg ik niks over dat het hier altijd respectvol is. Enkel dat ik je post niet helemaal begrijp vanuit deze discussie omdat je je dus eigenlijk beklaagd over dat mensen het niet met je eens zijn? Dan zeg ik: misschien moeten we opsplitsen, kun je discussiëren met mensen die het wel met je eens zijn, maar dat is dan ook een probleem.

1 like

Hoe creeer ik dan die sfeer? Want eigenlijk stel je dat ik hier niet meer mag meediscussieren. Ik reageer en beargumenteer, dat is het enige wat ik doe. En ik doe dat vanuit mijn eigen overtuigingen op onderwerpen die ik interessant vind. Soms zijn heel veel mensen het daarin met mij eens en krijg ik bijval, soms ook niet.

2 likes

Volgens mij ben ik heel duidelijk in mijn bericht over dat het gaat over het moment van plaatsen. Nu zeg je weer allemaal dingen die daar niks mee te maken hebben.

En wat heb je nu precies beargumenteerd door erbij te halen dat je trots bent op je familie bij de politie?

6 likes

Weet je: jij hebt jouw analyse van de situatie. De mijne: er zijn veel forummers die vanuit onderbuik en gevoelens steeds discussies in willen vliegen die langs de lijn van inhoud verlopen. Vervolgens komen er reacties van mensen die het daarmee oneens zijn; dat zijn er vaak veel (anderzijds: dat gebeurt ook bij die forummers als zij een standpunt uiten waar niet iedereen het mee eens is. Ik ben eerdere opstootjes met jou niet vergeten). Voor die eerste groep kun je het nooit goed doen.

Ik verdiep me vaak zat in andere meningen, maar er zijn ook heel veel meningen waar ik het gewoonweg mee oneens blijf. Daarnaast: juist in deze discussie leg ik ook uit dat 1) ik ook familie bij de politie heb. Mijn opa werkt er, mijn moeder is haar carrière daar gestart en na enkele jaren gestopt. 2) dat ik die individuele trots snap 3) waarom die voor mij niet doorslaggevend is. Ik ga precies in op wat je zegt en trek met precies die argumenten een andere conclusie. Je kunt mij echt veel verwijten: felle bewoordingen, scherpe argumentatie, ik moet misschien af en toe de afweging maken of het een forummer is die je war zachter aan moet pakken, maar niet open staan voor een andere mening is daar geen van. Met een mond spreken ook niet, er zijn genoeg veelposters hier waarmee ik meningsverschillen heb. Edit: Meest boeiende vind ik: je hebt in deze discussie zelf niet meer op de inhoud gereageerd enkel op ‘het sfeertje’ maar een anders probleem is nul inlevingsvermogen en niet open staan voor een andere mening. Boeiend

Vind het daarnaast ook grappig dat je het nu hebt over een respectloze sneer, terwijl je mij in een discussie ineens vanalles komt verwijten en een blijkbaar al langlopend probleem met mij oprakelt waar je mij ook gewoon een bericht over had kunnen sturen. But okay.

24 likes

Je reageert op mij. Is het dan gek dat ik denk dat je het tegen mij hebt?

Je mag altijd je licht laten schijnen maar het is een beetje gek om dan te denken dat mensen met een andere mening dan jij niet gaan reageren. Misschien moet je er dan onder zetten wat je wel en niet verwacht? Of toch die opsplitsing in topics. Zou dat zelf oprecht interessant vinden. Eentje om gewoon nieuwsberichtjes te delen en een ander voor de maatschappijkritische discussies, systemische discussies. Kun je zelf kiezen waar je behoefte aan hebt. Want ik vind het boeiend dat je zegt dat we het niet eens gaan worden terwijl we het eigenlijk eens zijn: we gebruiken het topic anders en hebben een andere behoefte. Ik houd van discussie en dat mag best scherp. Daar wordt dit topic vaan voor gebruikt. Jij minder en daarom voel je je hier niet thuis. Zelfs problemen, andere kant van de medaille.

1 like

Sorry maar dit vind ik zo typisch. Een ander de schuld geven dat jij je mening niet durft te uiten omdat je bang bent voor tegen geluid.
Je hoeft toch geen gelijk te krijgen in een discussie. En kritiek op jouw mening is geen persoonlijke aanval op jou.
Vaak ook in dit soort discussies word er door het “Tegengeluid” niet eens gelezen wat de ander zegt. En dan word die mening doorgedrukt als een soort waarheid. En als er dan meerdere mensen iets proberen uit te leggen dan word er weer met de “Ik word aangevallen” kaart gegooit.

28 likes