Nieuws, actualiteit en politiek #4

Twee miljoen naar de online cursus van Madelon Vos. Die vrouw bij Schimmelpenninck in de show

5 likes

Bah bah bah, bevestigt precies het beeld dat ik van de regeling had maar ook het beeld waar mensen vanaf het begin af aan voor waarschuwden?! Deze regeling had nooit op deze manier ingevoerd mogen worden, mensen zijn zo opportunistisch als het maar kan.
edit: en dan die nietszeggende reactie van madelon vos dat het prachtig is dat mensen die het niet kunnen ~bolwerken~ het met STAP nu wel kunnen. Jij bepaalt de prijs grapjas en de vaste lasten van een online cursus die je zonder probleem kunt opschalen zijn echt vrijwel nul
Naja niet erg zinvol om hier op zoek te gaan naar een daadwerkelijke verklaring maar het gebrek aan… empathie? is echt boosmakend

3 likes

Vind het ook wat onnodig om haar uiterlijk erbij te betrekken. Ze doet inhoudelijk meer dan genoeg om kritiek op te hebben

44 likes

Het STAP-budget was toch in het leven geroepen omdat die eerdere regeling aftrekstudiekosten vooral werd gebruikt door hogeropgeleiden? Ik ben nu echt benieuwd of STAP wel ervoor heeft gezorgd dat dit gelijkwaardiger is verdeeld.

1 like

Ik vind dit altijd zo irritant. Dit klopt namelijk wel en alleen mensen die belasting moeten betalen hebben iets aan een aftrekregeling, dus het is per definitie voor mensen met een hoger inkomen. Het is echter ook zo dat iedere regeling ooit gemakkelijker te gebruiken is voor hoger opgeleiden, mensen met een hoger inkomen, etc. omdat zij nu eenmaal vaak meer op de hoogte zijn van welke regelingen mogelijk zijn. Als ze nu eens zorgen dat bepaalde regelingen gemakkelijker toegankelijk zijn voor de mensen die het nodig hebben, in plaats van steeds nieuwe regelingen te bedenken, dan boeken we echt vooruitgang. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn toch. De overheid kan ook reclame maken op prime time televisie of facebook en ze kunnen genoeg mensen en instanties (huisartsen, scholen, wijkcentra, etc.) inzetten

9 likes

Please niet nog meer taken naar de huisarts :grimacing:

Verder wel eens, bij een hoger inkomen hebben aftrekposten ook meer effect

3 likes

Nou al hang je er een poster op, bedoel ik. Dat is al beter dan niks.
Ik ben niet echt iemand die altijd ideeƫn heeft over hoe de overheid het beter moet doen want ik heb van weinig dingen veel verstand, maar basiskennis bijbrengen over belasting en de regelingen die mogelijk zijn vind ik echt een verwaarloosde taak

4 likes

Ze hadden de bibliotheken nooit zo moeten wegbezuinigen. In bibliotheken worden nu heel veel stappen gezet qua meekomen in de maatschappij zoals digitalisering leren aan mensen. Maar er zijn zoveel meer mogelijkheden daar. Het zou ook helpen als ze minder met vrijwilligers zouden werken gezien het belangrijke werk wat ze doen, namelijk kennis delen.

Het zou ook handig zijn als er weer fysieke afspraken mogelijk zijn oa bij de overheid. Dan bereik je l zoveel meer mensen. Bellen is voor veel een hoge drempel en is vaak ook lang niet zo duidelijk als je de taal niet goed beheerst, moeite hebt met digitale dingen enz.
En meer werken met papier/brieven. En dan vooral met heldere taal.

26 likes

Mijn persoonlijke mening is dat dit niet het geval is. Ik heb het al eens eerder op het forum benoemd. Ik ben afgelopen september gestart met een hbo deeltijd en kon hier geen stapbudget voor aanvragen. Het was/is voor hogescholen erg omslachtig om op de lijst van opleidingen te komen geloof ik (in tegenstelling tot al die coachingsopleidingen…) en de belastingaftrek is afgeschaft. Ik krijg dus niks.
En om me heen hoor ik dus idd verhalen over het stapbudget van mensen die twijfelachtige cursussen gaan doen, terwijl ik een erkende opleiding bij een hogeschool volg en nergens recht op heb. Voelt heel krom.

18 likes

Late reactie, maar ik vind(vond?) haar zo’n leuke en inspirerende vrouw. Heb les van haar gehad op de uni en ook mijn scriptie bij haar geschreven en denk nog regelmatig terug daaraan omdat ik haar zooo tof vond.
Ben benieuwd naar het kortgeding.

4 likes

Ik heb een kennis die een opleiding geboortehoroscopen doet met STAP budget. Echt jammer dat dat wel kan, en een erkend HBO niet.

6 likes

Ik heb vorig jaar nog overwogen om toen een schrijfcursus te volgen aan de Schrijversacademie met het STAP-budget, maar veel liever zou ik willen dat ik voor een gunstiger bedrag een master onderwijskunde zou kunnen doen. En dat laatste kan dan weer niet, terwijl het veel nuttiger is.

2 likes

Dit. Sowieso dat hele leven lang leren idee. Snap dat sommige mensen graag studeren, maar als het Ʃcht nuttig is valt het vaak wel te regelen op het werk, is een volle opleiding een vrij inefficiƫnte weg.

7 likes

Ja eens al moet wel echt gecombineerd worden met maatregelen om de uitstroom onder oa verpleegkundigen en leerkrachten te verminderen!

5 likes

Influencers inzetten :rofl:

2 likes

Wat betreft scholing voor tekortberoepen valt er nog veel te winnen. Al zie je wel dat bijvoorbeeld steeds meer mbo’s zorgopleidingen of cursussen aanbieden op maat. Maar dan gaat het vaak in de praktijk mis door de personeelstekorten, waardoor mensen vroegtijdig stoppen omdat ze niet goed begeleid worden of omdat ze een burn-out oplopen. Goede begeleiding, genoeg inkomen en betaalbare (of liever gewoon gratis) kinderopvang zijn doorslaggevend.

En we hebben veel statushouders die veel potentie hebben en hard hun best doen, maar toch op veel beren op de weg stuiten al ze een opleiding (willen) doen. Dan zou een deel van het geld voor STAP beter uitgegeven kunnen worden aan extra taalondersteuning, want vaak is de gebrekkige taalvaardigheid de reden waarom ze de opleiding niet halen. Wat onderwijsinstellingen zelf kunnen bieden is vaak niet genoeg om hun studiesucces te vergroten.

2 likes

Er waren eerst ook scholingsvouchers van 2500 voor krapteberoepen, maar ik heb van dichtbij gezien dat hier ook gewoon een commercieel verdienmodel van werd gemaakt. Het zijn vaak geen beroepen waar je met een cursus van een paar dagen in terecht kan. Zo werd het dan wel gepresenteerd aan vaak onwetende mensen zodat ze zo’n cursus gingen doen op kosten van UWV.

3 likes

Ik was in eerste instantie een beetje pissig toen ik de kop las. Ik dacht, hoe kan je hier nu niet blij mee zijn, dit is toch een mooie ontwikkeling??? Maar toen ging ik het lezen en snapte ik wel waar ze vandaan kwam. En nu weet ik zelf eigenlijk niet zo goed wat ik van de genderneutrale radio ring vind. Natuurlijk zou het het mooiste zijn als het genderneutraal zou zijn en ieder gender gelijke kansen heeft, maar daar zijn we nog lang niet.

14 likes

Ik ken deze schrijfster niet, maar vond het zo’n bizar bericht. Hoe laconiek ze ook haar come-back aankondigt, ā€œlet the fun beginā€ :woozy_face:. Zo misplaatst.

https://www.ad.nl/buitenland/amerikaanse-schrijver-zet-zelfmoord-sinds-2020-in-scene-haar-dood-verscheurde-de-boekgemeenschap~a58b9d91/

3 likes

Radiorukkers (die dus ook stemmen op de ring) zijn echt het schuim der aarde.

Allemaal zure mannetjes die zich koning te rijk voelen bij de lokale omroep. Geen haar op hun hoofd die er aan denkt dat vrouwen het goed kunnen doen op de radio. Zo af en toe weet er eentje zijn weg te vinden naar de landelijke radio en daarom verandert er ook daar nooit wat.

100% eens met Marieke dat de radiowereld nog lang niet klaar is voor dit.

11 likes