Ja, true, al zijn het in het voorbeeld dat ik noemde dus ook opvallend veel ‘keurige’ ‘goedbedoelende’ mensen die met dat rot’argument’ op de proppen komen. Mensen waarvan je het niet echt verwacht zoals jonge docenten of psychologen e.d. Ik denk dat ze het durven zeggen omdat het zo ‘begaan’ klinkt
En daar maken dezelfde mannen die dit opvoeren zich bovendien anders zelden druk om. Zo hatelijk om de zgn. zwakke positie van vrouwen te gebruiken voor zo’n non-argument. En ontzettend lelijke Brits powerplay op zo’n kwetsbaar onderwerp. Zou me nu zeker onafhankelijk willen verklaren als ik een Schot was.
Was dit nou echt de beste foto die ze konden kiezen?
TERF island
Maar de bedrijven zijn ook niet het doel van dit soort acties? Die richten zich uiteindelijk op de eigen onderwijsinstelling en hoe die zich opstelt. Exxon mobile zal inderdaad wel op de grond rollen van het lachen met hoe we de klimaatcrisis negeren in de wereld terwijl het geld bij hen binnenstroomt, maar lijkt me niet relevant?
En hoe bedoel je dat dit protest van studenten komt die niks met die studierichtingen te maken hebben? Dat is in mijn ervaring namelijk niet per se waar.
Ik vraag me bij zulke situaties af hoe het mogelijk is dat dit kan gebeuren als er gewerkt wordt met kinderen en, als het goed is, een medewerker nooit alleen op een groep staat (toch? ik heb geen kinderen dus weet niet hoe het gaat op een kinderopvang, maar dat lijkt me logisch). Ik geef de organisatie niet de schuld hoor, maar dat dit soort dingen toch nog mogelijk lijken te zijn (laatst ook die filmpjes op een opvang in Amerika waar die kinderen bang werden gemaakt).
Serieus, hoe bedenkt iemand van zo’n leeftijd nou dat dit oké is ook.
Kan me voorstellen dat je met die tekorten van medewerkers soms niet anders kan
Een medewerker mag alleen op de groep staan, een stagiair niet. Het is wel belangrijk dat er ten allen tijde meegekeken en/of geluisterd kan worden wat de medewerker doet (het vierogenprincipe), volgens mij vooral na dat voorval bij het Hofnarretje in Amsterdam.
Dus ja, daar is wel wat misgegaan denk ik, want dit had niet kunnen gebeuren als de stagiaire nooit alleen met de kinderen was geweest.
Ja dat klopt inderdaad, wat dat betreft ook goed dat zo’n organisatie dergelijke reacties over deze student geeft op alle hectiek
Hopelijk weer stof tot nadenken of zelfs gespreksstof op opleidingen voor alle huidige studenten. Want dit zijn ook de gevaren van het gebruik van social media waar niet iedereen bij stilstaat, zeker nietop die leeftijd.Volgens mij zit het hem niet alleen in het filmen an sich, maar de stap om het vervolgens op TikTok te gooien.
Ja en er staat ook duidelijk dat het geen zedenzaak is, terwijl op social media mensen dat blijven zeggen.
Volgens mij is er onder aardwetenschappen en gerelateerde studies al jaren terug op ALVs besloten dat Shell niet als sponsor wordt toegelaten. Is dus niet bepaald het geval dat er alleen maar naar het UvA bestuur gewezen wordt om dingen van bovenaf te betalen, maar die zijn in de huidige universitaire structuren nou eenmaal wel de mensen die veel te zeggen hebben, lijkt me dus niet gek die ook aan te spreken.
Ik snap nog steeds niet zo wat ExxonMobile hier nou mee te maken heeft, wat hadden die studenten daar nou in dit geval mee gemoeten als daar geen samenwerking van de universiteit mee is?
Ja ik las net wat reacties op Facebook (dom natuurlijk) en daar schrok ik echt van. Wat dat meisje allemaal wordt toegewenst, verschrikkelijk.
Ja, het was dom en ze had het nooit moeten doen, maar ik denk dat ze haar lesje nu wel heeft geleerd. En die organisatie ook, nooit een stagiaire alleen voor de groep laten (sowieso niemand alleen op de groep maar al helemaal geen student)
Edit: het artikel is aangepast, er stonden eerst minder ernstige voorbeelden op.
Oooh die nieuwe stories van Madeleijn. Ze heeft het over ‘obsessie met namen en rugnummers’ en ‘mensen die zich aangesproken voelen’. Alsof haar omschrijvingen multi-interpretabel waren terwijl ze juist heel nauwkeurig neeeet niet de namen heeft genoemd maar het wel zo heeft opgeschreven dat het heel duidelijk is over wie het gaat.
Op de opleiding is het belangrijk inderdaad. Maar ik hoop ook dat er wel beter gekeken wordt naar KG. Want zij schieten hierin ook zeker te kort vind ik. Ik vind het artikel heel mild. Het gaat wel over andermans kinderen.
Maar waar gaat het dan precies om vind jij? Dit is toch gewoon een domme jonge vrouw die iets heeft gedaan wat volgens de afspraken niet mag, maar verder is er toch niet iets héél heftigs aan de hand? Ik zag toevallig gisteren op instagram dat zo’n mommyinfluencer haar kind vroeg om een bepaald woord te zeggen en dat zei dat kind dan op een “grappige” manier (vond het zelf niet echt grappig maar ok), dat is toch redelijk vergelijkbaar met een kind vragen om een zeehond na te doen? En ik begrijp dat het een prima is (in theorie) omdat het de moeder was en het ander niet prima omdat het op de kinderopvang was waar bepaalde afspraken gelden, maar verder is het toch gewoon vrij onschuldig?
En ik begrijp ook dat je er als ouder op wilt kunnen vertrouwen dat ze zich op de opvang aan de gemaakte afspraken houden etc etc, maar juist om die reden wordt die stagiair zo enorm gestraft nu toch? Ze moet misschien stoppen met haar opleiding, de politie doet onderzoek… Het is niet alsof er is gezegd “ah niet zo netjes, beter niet meer doen, fijne avond en tot morgen!!”
edit: in een eerdere versie van dit krantenbericht stonden nog niet die dingen over dat die stagiair iets zei van “wat probeer je nou te zeggen met je vagina” (que??), en een foto postte van een plassend kindje op een toilet. Vind dat wel ernstiger dan een filmpje van een kindje die een bal tegen zich aan krijgt en een kindje vragen om een zeehond na te doen (dat waren de voorbeelden die eerst in het artikel stonden). Klinkt nog steeds alsof het gaat om een teringdomme stagiair, maar die later toegevoegde voorbeelden neigen wel naar meer grensoverschrijdende dingen (even los van dat filmpjes van kinderen posten uberhaupt al de grenzen van de afspraken overschrijdt dan)
Echt een aanwinst op alle fronten dat ChatGPT.
Ik vind de heksenjacht vreselijk inclusief doodsbedreigingen wat dat meisje nu krijgt echt niet oké
Maar kindjes filmen en online gooien terwijl ze aan het plassen zijn vind ik behoorlijk grensoverschrijdend. Vind ik best wel extreem
Mijn onderwijsstatuut is al snel aangepast dat dit echt niet mag
Ja ik had het ook over de vereniging die meer richting de milieuwetenschappen zit, die studenten hebben zich daar ook al jaren tegen uitgesproken (dit was zelfs een reden voor studenten om tegen verregaande samenwerking met een soortgelijke studie op de VU te zijn, omdat dingen als sponsoring door Shell daar wel gangbaar waren, maar goed dan heb ik het over tien jaar terug haha, geen idee hoe dat nu allemaal zit)
Als je de informatie van het UvA CvB zelf leest zit de samenwerking met Shell misschien ook niet op de meest verwachtte plekken, maar is deze er zeker wel (in chemische en medische hoek). Ik vind het zelf vooral ook problematisch dat totaal niet duidelijk/transparant is welke samenwerkingen met allerlei bedrijven er precies zijn en hoe dat vorm heeft. Ik zou dat zelf heel belangrijk vinden, ook om deze discussie überhaupt goed te kunnen voeren. Het is nu nauwelijks te zeggen hoe en of de integriteit van de onderzoekers gewaarborgd wordt.
Vier vragen aan Jan Lintsen (CvB) over de banden met Shell - Universiteit van Amsterdam (uva.nl)