Nieuws, actualiteit en politiek #4

Volgens mij is er onder aardwetenschappen en gerelateerde studies al jaren terug op ALVs besloten dat Shell niet als sponsor wordt toegelaten. Is dus niet bepaald het geval dat er alleen maar naar het UvA bestuur gewezen wordt om dingen van bovenaf te betalen, maar die zijn in de huidige universitaire structuren nou eenmaal wel de mensen die veel te zeggen hebben, lijkt me dus niet gek die ook aan te spreken.

Ik snap nog steeds niet zo wat ExxonMobile hier nou mee te maken heeft, wat hadden die studenten daar nou in dit geval mee gemoeten als daar geen samenwerking van de universiteit mee is?

4 likes

Ja ik las net wat reacties op Facebook (dom natuurlijk) en daar schrok ik echt van. Wat dat meisje allemaal wordt toegewenst, verschrikkelijk.
Ja, het was dom en ze had het nooit moeten doen, maar ik denk dat ze haar lesje nu wel heeft geleerd. En die organisatie ook, nooit een stagiaire alleen voor de groep laten (sowieso niemand alleen op de groep maar al helemaal geen student)

Edit: het artikel is aangepast, er stonden eerst minder ernstige voorbeelden op.

3 likes

Oooh die nieuwe stories van Madeleijn. Ze heeft het over ‘obsessie met namen en rugnummers’ en ‘mensen die zich aangesproken voelen’. Alsof haar omschrijvingen multi-interpretabel waren terwijl ze juist heel nauwkeurig neeeet niet de namen heeft genoemd maar het wel zo heeft opgeschreven dat het heel duidelijk is over wie het gaat.

3 likes

Op de opleiding is het belangrijk inderdaad. Maar ik hoop ook dat er wel beter gekeken wordt naar KG. Want zij schieten hierin ook zeker te kort vind ik. Ik vind het artikel heel mild. Het gaat wel over andermans kinderen.

3 likes

Maar waar gaat het dan precies om vind jij? Dit is toch gewoon een domme jonge vrouw die iets heeft gedaan wat volgens de afspraken niet mag, maar verder is er toch niet iets héél heftigs aan de hand? Ik zag toevallig gisteren op instagram dat zo’n mommyinfluencer haar kind vroeg om een bepaald woord te zeggen en dat zei dat kind dan op een “grappige” manier (vond het zelf niet echt grappig maar ok), dat is toch redelijk vergelijkbaar met een kind vragen om een zeehond na te doen? En ik begrijp dat het een prima is (in theorie) omdat het de moeder was en het ander niet prima omdat het op de kinderopvang was waar bepaalde afspraken gelden, maar verder is het toch gewoon vrij onschuldig?

En ik begrijp ook dat je er als ouder op wilt kunnen vertrouwen dat ze zich op de opvang aan de gemaakte afspraken houden etc etc, maar juist om die reden wordt die stagiair zo enorm gestraft nu toch? Ze moet misschien stoppen met haar opleiding, de politie doet onderzoek
 Het is niet alsof er is gezegd “ah niet zo netjes, beter niet meer doen, fijne avond en tot morgen!!”

edit: in een eerdere versie van dit krantenbericht stonden nog niet die dingen over dat die stagiair iets zei van “wat probeer je nou te zeggen met je vagina” (que??), en een foto postte van een plassend kindje op een toilet. Vind dat wel ernstiger dan een filmpje van een kindje die een bal tegen zich aan krijgt en een kindje vragen om een zeehond na te doen (dat waren de voorbeelden die eerst in het artikel stonden). Klinkt nog steeds alsof het gaat om een teringdomme stagiair, maar die later toegevoegde voorbeelden neigen wel naar meer grensoverschrijdende dingen (even los van dat filmpjes van kinderen posten uberhaupt al de grenzen van de afspraken overschrijdt dan)

6 likes

Echt een aanwinst op alle fronten dat ChatGPT.

2 likes

Ik vind de heksenjacht vreselijk inclusief doodsbedreigingen wat dat meisje nu krijgt echt niet oké
Maar kindjes filmen en online gooien terwijl ze aan het plassen zijn vind ik behoorlijk grensoverschrijdend. Vind ik best wel extreem

6 likes

Mijn onderwijsstatuut is al snel aangepast dat dit echt niet mag :joy:

2 likes

Nog steeds zo positief? @Sedana

Ja ik had het ook over de vereniging die meer richting de milieuwetenschappen zit, die studenten hebben zich daar ook al jaren tegen uitgesproken (dit was zelfs een reden voor studenten om tegen verregaande samenwerking met een soortgelijke studie op de VU te zijn, omdat dingen als sponsoring door Shell daar wel gangbaar waren, maar goed dan heb ik het over tien jaar terug haha, geen idee hoe dat nu allemaal zit)

Als je de informatie van het UvA CvB zelf leest zit de samenwerking met Shell misschien ook niet op de meest verwachtte plekken, maar is deze er zeker wel (in chemische en medische hoek). Ik vind het zelf vooral ook problematisch dat totaal niet duidelijk/transparant is welke samenwerkingen met allerlei bedrijven er precies zijn en hoe dat vorm heeft. Ik zou dat zelf heel belangrijk vinden, ook om deze discussie ĂŒberhaupt goed te kunnen voeren. Het is nu nauwelijks te zeggen hoe en of de integriteit van de onderzoekers gewaarborgd wordt.
Vier vragen aan Jan Lintsen (CvB) over de banden met Shell - Universiteit van Amsterdam (uva.nl)

6 likes

ik snap niet echt het doel van je past? De manier waarop er nu met de boze vinger naar chatGPT wordt gewezen lijkt me nogal overroepen, natuurlijk gaan kinderen het gebruiken, natuurlijk gaan er nu kinderen over gaan terwijl het niet ‘gerechtvaardigd’ is. Maar is dat echt zo een groot probleem? Ik liet als kind mijn opstellen ook door anderen schrijven omdat ik het echt niet kon. Dat is exact hetzelfde. Alleen is nu een irreĂ«le paniek omdat mensen onbewust weer gaan denken dat robots hun level over 5 jaar over gaan nemen. Wat al zou gebeuren sinds 1980.

9 likes

Lijkt me ook niet handig en de juiste oplossing

2 likes

In het voorbeeld dat jij geeft, kiest de ouder er zelf voor het kind online te zetten. In het geval van deze stagiaire gaat het dus om andersman kinderen en ga je een grens van veiligheid over. Ouders brengen hun kind naar de opvang in overtuiging dat dit een veilige plek en dat blijkt dan niet zo te zijn, ik snap wel dat die ouders volledig over de zeik zijn en dat die stagiaire zo gestraft wordt.

7 likes

Eh ja, dat zeg ik allemaal in het gedeelte van mijn post dat je precies niet quote, toch?

Maar die post was grotendeels gebaseerd op de minder heftige voorbeelden en met de aangevulde voorbeelden begrijp ik beter waarom er aangifte gedaan gaat worden en dat die stagiair grensoverschrijdend is geweest (wat mij betreft meer dan een jeugdige dommigheid)

3 likes

Zo constructief.

2 likes

Wat verwacht je dan dat ik ga zeggen?
“Oh ja echt handig als je de basis van een vak niet kent om het dan door een computer te laten doen, zodat je onterecht een voldoende haalt en je het voor jezelf nog moeilijker in de volgende jaren maakt?”
Ik mag hopen dat je zelf ook wel snapt dat dit gewoon niet de bedoeling is. Het is ook niet helemaal te vergelijken met huiswerk van vrienden overschrijven, omdat die na een tijdje je zat zijn of zelf ook fouten maken en je door je docent aangesproken wordt
 omdat het niet mag/handig is. En zoals in het artikel staat kan je de ai niet controleren op plagiaat.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat scholen best negatief/kritisch naar deze ontwikkeling kijken.

1 like

Maar ook als het alleen om een zeehond nadoen gaat, is het grensoverschrijdend. Je maakt inbreuk op privacy door die kinderen zonder toestemming op internet te zetten.

Je mag niet zomaar iemand op internet plaatsen ivm avg, dus ook als het alleen een zeehond nadoen was, ging ze te ver.

5 likes

Ja dat begrijp ik toch wel, maar behalve dat ze zich niet aan afspraken houdt is er met dat specifieke voorbeeld toch niet zo heel veel aan de hand? Als het enkel dat was geweest, had ik gevonden dat ze vrij straf aangepakt was met de aangifte en mogelijk haar opleiding niet af mogen maken. Als ze met de kinderen een lief liedje had gezongen en dat op haar snapchat had gezet, was het in principe dezelfde verbroken afspraak geweest, toch? Maar ik denk dat ze dan niet van haar opleiding was getrapt. En dan vind ik een zeehond laten nadoen niet eens zo heel veel anders dan een liedje zingen (maar plassende kinderen, kinderen die verschoond worden of die andere voorbeelden die duidelijk veel ernstiger zijn, zijn uiteraard zeker niet hetzelfde al een liedje zingen/een zeehond nadoen. Maar mijn eerste post ging dus alleen nog over die relatief onschuldige voorbeelden)

1 like

Sorry maar ik snap jouw post echt niet. Het gaat om andermans kinderen. Ouders die hun kinderen brengen naar een plek waar het aan de pedagogisch medewerkers is om een veilige omgeving te creĂ«ren. Dit is keihard gefaald en ik vind het te makkelijk om te zeggen: ‘het ligt aan een teringdomme stagiaire.’

Hoe kan het zijn dat er zo veel clips zijn gemaakt? In een fucking grote organisatie die zijn beleid zo goed op orde heeft (volgens het artikel).

4 likes

Hoe kan dit: een filmpje is zo gemaakt, de kinderopvang heeft enorme tekorten en de doorsnee begeleider volgt een stagiair niet op sociale media.

Ik snap echt dat betrokken ouders (dus je kind zit daar) over de zeik zijn en daar is contact mee. Alle betrokkenen vinden ook dat het prima verwijtbaar gedrag is, daarom ook de sanctie. Maar ik denk ook: waar ben je nog meer naar op zoek? Je krijgt nooit een incidentvrije samenleving en dan vind ik dit juist (van wat ik kan lezen) een incident waarbij heel voortvarend gehandeld lijkt te worden?

24 likes