Nieuws, actualiteit en politiek #4

Ik dacht dus ook gelijk aan die post, daarom ben ik nog tot 10000000 aan het tellen omdat er nog een kans bestaat dat er cruciale toelichting ontbreekt… :upside_down_face:

4 likes

Al gevonden?

1 like

Al het nieuws over ziekte bij dieren in de bio-industrie van de laatste dagen is alsof er iemand wanhopig staat te wapperen met een spandoek met de tekst “doe iets voor we allemaal naar de klote gaan”

2 likes

Allemaal erg enzo, maar ik moet zo hard lachen om dat interview met de buurvrouw.

Ik kwam uit de kerk en toen zag ik daar die vrouw schreeuwen. Dacht eerst dat de kat dood was dus ik dacht ‘nou moet je daar nou zo om schreeuwen’. Dus ik wil daar naartoe lopen, maar toen komt er een man met een mes aanlopen dus ik denk ‘nou ik ga eerst maar naar huis’.

5 likes

Ongelofelijke ramp dit! Hoop dat ze zo snel mogelijk veel hulp en goede opvang krijgen.

1 like

Ja echt afschuwelijk, er zijn zelfs schokken in Limburg gemeten, zo heftig was de impact.

@Corvus veel sterkte, lijkt me enorm moeilijk en slopend

5 likes

Volgens mij voelde ik dit vanmorgen ook toen ik aan de eettafel zat. Ik voelde een paar keer een hele lichte trilling en nu lees ik dit bericht. Ik woon in de provincie Utrecht, jeetje het was als je dat zelfs hier voelt en dat blijkt ook, inderdaad super heftig. Wat afschuwelijk allemaal :pensive:

2 likes

Ja echt afschuwelijk dit, het dodental blijft maar oplopen en die was/is al absurd hoog. Wat een ramp :disappointed:

1 like

Het sneeuwt, vriest, kinderen, ouderen, iedereen gewond in de kou. Wegen die geblokkeerd zijn, hulp dat te laat komt voor velen… Slachtoffers die via social media laten weten dat ze onder de puin liggen omdat niemand hun stem hoort. Familie en vrienden die we niet kunnen bereiken, na uren nog steeds niet. Ik ben helemaal gebroken.

17 likes

Ik heb net heel erg zitten huilen. Er is een baby geboren onder het puin en de moeder en familie zijn overleden. Het kind is er met navelstreng er nog aan eruit gehaald, want een ellende, wat een oneerlijke wereld. En een andere foto van een vader die het handje vast blijft houden van zijn dochter wat een beetje uitsteekt, die is overleden. Echt waarom is de wereld zo oneerlijk. Waarom zijn er mensen die vliegtuigen bezitten en met hun rijkdom pochen op internet en anderen die zoveel leed hebben. Zoveel gevluchte Syriers die al een ramp hebben overleefd en nu ook een natuurramp meemaken.

11 likes

Heel veel sterkte, Vara. Ik hoop dat je na gisteren en vannacht inmiddels meer informatie hebt en familieleden hebt kunnen bereiken. :white_heart:

5 likes

Oh god die beelden van dat baby’tje dat gered is :sob:

@Vara heel veel sterkte

2 likes

Welke organisaties kun je nu aan doneren? Heb zelf een voorkeur voor de grotere omdat die goed en snel kunnen organiseren om ter plekke hulp te bieden. Rode kruis, artsen zonder grenzen, andere opties?

4 likes

Als je een creditcard hebt kun je hier aan Turkish Red Crescent doneren: Türk Kızılay | Donations for Earthquake in Pazarcık | Donate, of hier aan AHBAP: https://ahbap.org/disasters-turkey

1 like

Dan zeker Syrië niet vergeten in je donaties!
Edit: je kunt dan beter doneren aan rode kruis met de vermelding aardbeving, zij verdelen dit voor Turkse en Syrische red crescent!

8 likes

Giro555

5 likes

Helemaal waar. Zag op instagram een goede lokale organisatie daar, maar vind hem niet meer terug… Ga hem opzoeken en zal hem toevoegen als ik hem heb gevonden

4 likes

Hier ook een link voor donatie aan een organisatie die in Syrië on the ground is: https://molhamteam.com/en/campaigns/439 (Cc @Eileen ) of via PayPal: link

3 likes

Ik heb aan twee Turkse kennissen gedoneerd, misschien zie je ook wel iets voorbij komen op linkedin of insta? En ik had gedoneerd op de dag zelf via het rode kruis maar toen was het nog een andere giro

Alle inzamelingsacties van particulieren zijn ontzettend lief maar op dit moment is directe hulp keihard nodig. Er zijn organisaties ter plaatsen die op dit moment hulp verlenen. Doneer ajb aan hen zodat hulp direct verleend kan worden.

Ook inzamelen van producten etc: ajb doneer geld. Of koop producten direct in Turkije, gekochte producten worden naar het Rode Kruis in de getroffen gebieden verstuurd en daar verdeeld: www.trendyol.com.tr Tüm Ürünler - Trendyol

Ik link een Insta post met info voor organisaties die nu op dit moment hulp verlenen EN betrouwbaar zijn: Turkish Dictionary on Instagram: "Help Turkey! We have been hit by devastating earthquakes reaching magnitudes of 7.7. More than 1.500 casualties have been reported but the number is expected to increase much more. You can find information for donations in this post. Help us raise awareness and get more help. Thank you. #turkeyearthquake #deprem"

P.s. wij hebben nog geen contact, geen nieuws.

20 likes