Nieuws, actualiteit en politiek #4

Thanks! Ik moet zeggen dat ik het een beetje pijnlijk vind dat mensen syrie lijken te vergeten.

16 likes

Eens, juist omdat de hulp daar echt hard nodig is door de lokale conflicten daar. Er is niet echt goed georganiseerde hulp

4 likes

Plus dat er door opgelegde sancties er geen hulp wordt toegelaten in Syrie.

De Rode halve maan smeekt om de sancties op te heffen zodat alle vrachrwagens met hulpgoederen/materieel doorgelaten worden. Pas sinds vandaag of gisteren is er een route opengesteld om ook de Syriers te helpen.

7 likes

Ja ik las ook al dat Turkije meer grensovergangen naar Syrië gaat openzetten, ik hoop dat dat ook echt gebeurt.

1 like

Waar lees je dit, bedoel je Hatay? Want ik lees ook mee op het Turkse nieuws en dit ben ik nog niet tegengekomen…

Insert disappointed but not surprised-image here

2 likes

Ik las dat hij support stuurt naar gemeentes die normaalgesproken op hem stemden en de andere gemeentes dus expres laat hangen. Plus dat hij de aangeboden hulp van Cyprus heeft geweigerd. Hij geeft geen kut om de mensen.

5 likes

Niet alleen Hatay, ook andere regio’s. Ja, hulp komt moeilijk op gang maar we weten allemaal de politiek van Erdogan. Contact onderhouden met AKP-gemeenten maar niet de andere. En verder alles wat @Corvus zegt.

@Corvus het is fucking heftig but I’m not surprised. Alles is politiek voor hem, alles.

Sorry, ik ben echt zo fucking boos. Na 1999 had dit NIET mogen gebeuren. Al die belastingen voor het aardbevingsfonds, gone with the wind. Zogenaamd aardbevingsproof gebouwd maar nee, gewoon dik omgekocht om de juiste vergunningen te krijgen. Gebouwen van 2/3 jaar oud die instorten. Dit kan niet!!!

@syntagma hij geeft geen fuck om die mensen. Heeft zelfs gezegd vandaag tegen een overlevende dat dit allemaal ‘geschreven’ staat en dat het dus eigenlijk niet erg is. Waar maken we ons druk om he.

10 likes

Jaa ik probeer een beetje van die politieke berichten weg te blijven omdat ik er anders nog moedelozer van word en merk/lees in Turkije dat het sowieso nu een pro/anti verhaal wordt terwijl ik denk de slachtoffers daar moet alle energie en hulp naar toe… helaas is de gewone burger hier de dupe van…

En indd het is echt verschrikkelijk dat het nu weer gebeurt, na die aardbeving in 1999, de ene vorig jaar in Izmir en nu weer helaas.

2 likes

Dat dit kon gebeuren. De wereld is knettergek geworden

1 like

Gaat weer lekker bij de Nederlandse overheid :roll_eyes::disappointed:

2 likes

De omvang van de aardbeving in Syrië en Turkije is echt niet normaal. Zoveel doden gevonden, de officiële cijfers tot dusver 24.617 doden in Turkije en in Syrië 3574 (waarvan nog maar de vraag is denk ik hoe veel zicht ze daar hebben in Syrië). De VN verwachten dat het dodental zeker nog zal oplopen tot meer dan 50.000.

Dat er na 6 dagen nog overlevenden worden gevonden, ongelofelijk, wat een afschuwelijke nachtmerrie. En dan te bedenken dat hierna nog een jarenlange wederopbouw zal moeten plaatsvinden… hele levens verwoest.
En de sfeer wordt grimmiger. Plunderaars, onveiligheid.

Ik zag een plaatje voorbij komen hoe groot het rampgebied is als het hier had plaatsgevonden, qua omvang. ik kan het niet meer terugvinden maar dat was zo’n bizarre realisatie, hoe gróót dit is

6 likes

Ja volgens mij was het echt een beetje van Amsterdam tot Parijs in dat plaatje

1 like

https://www.instagram.com/p/Cof4X-0rltV/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Deze was dat denk ik? Echt heftig

3 likes

Hier had nosstories er ook een stukje over :cold_sweat:

3 likes

Zo dan, die vergelijking liegt er niet om. Om eerlijk gezegd kon ik de vergelijking Milan - Rome niet echt plaatsen. Maar het idee dat vrijwel heel Nederland en daarbij een groot deel van Duitsland aan gort zou liggen laat juist weinig aan de verbeelding over.

Ik kan me altijd heel druk maken om wat de top van goede doelen in Nederland lijkt op te strijken en daarom heb ik gekeken waar ik beter aan kon doneren dan Giro555. (De leiding van Giro555 werkt onbezoldigd staat op hun website maar Giro555 verspreid hun geld toch weer aan andere organisaties waar de top wel flink uitbetaald krijgt?)
Afijn, ik heb net gekeken en gekozen voor:

The White Helmets
ChooseLove

Een deel van het geld van ChooseLove komt ook weer uit bij The White Helmets maar ik vond het toch belangrijk om ze apart te steunen omdat het op mij overkomt alsof de hulp in Syrië enorm achterblijft.

Edit: Hierboven gaat het ook over de regering en Erdogan specifiek. NOS heeft daar net een artikel over gepubliceerd. Aannemers worden nu opgepakt en volgens critici is dat een manier van de regering om te laten zien aan het volk dat ze wat doen. Terwijl het juist de regering is die deels verantwoordelijk is voor wat er nu speelt.

4 likes

Enige reden waarom Erdogan nu oppakt is omdat de verkiezingen aankomen.
Tijdens eerdere verkiezingen beloofde hij juist gebouwen neer te zetten. We zien nu wat een prachtige, robuuste gebouwen dat zijn.

De regering heeft nu alle studenten uit de studentenhuizen geplaatst om daar slachtoffers te huisvesten. Fijn dat deze mensen nu een plek hebben maar het onderwijs ligt nu plat. Erdogan gooit niet zijn paleis met 1105 kamers open, of hotels, overheidsgebouwen die leeg staan etc. nee de studenten zijn de dupe.
Deze studenten kunnen nu ook niet meer stemmen omdat ze zijn ingeschreven in een stad waar ze niet meer wonen.

In Turkije is alles politiek.

Update van mijn kant; we hebben helaas maar 2 overlevenden.

17 likes

:partying_face::partying_face:

12 likes

Vanwaar de feestelijke reactie? In mijn vraag zit overigens geen oordeel hoor! Maar ik lees dat er alsnog 2 centra gaan sluiten. Dus waarom is het volgens jou positief dat de 2 gekozen centra gaan sluiten (en niet de andere 2)? Oprecht nieuwsgierig :slight_smile:

3 likes

Dat er ook een centrum toegankelijker voor het noorden/oosten blijft!

6 likes