Nieuws, actualiteit en politiek #4

Soms hoop ik zo dat ze in het buitenland een lijstje bijhouden van mensen die ze in nood niet hoeven op te vangen.

16 likes

Jij komt toch zelf met uitspraken als: in je straat of op je stoep. Daar reageren mensen op.

10 likes

Het ene gedeelte ernaast is een industrieterrein en daarnaar campung, dat onder is zo te zien een woonwijk en de Doctor Bekenkamlstraat is volgens Google Maps 2,6 km lopen (is een vd eerste straten in die woonwijk). Niemand zegt dat er helemaal geen overlast wordt ervaart, maar deze mensen slapen buiten in de omgeving van dat aanmeldcentrum, niet in een woonwijk.

Nogmaals: deze mensen slapen buiten. Dat is gewoon pertinent niet oke hoor, nog even los van de andere omstandigheden.

11 likes

Ik zei; mensen op straat. En later werd er over het spreekwoordelijke stoepje gesproken, vrij duidelijk dat dat niet betekent letterlijk op de stoep recht voor je huis.

2 likes

Ja ik ben me ervan bewust dat deze mensen buiten slapen. Dat is het hele punt.

1 like

Op dit forum is het nooit moeilijk oordelen

2 likes

Ah, vandaar dat je het eerst meerdere zinnen hebt over jarenlange overlast in ter apel en het enige aanmeldpunt zo uitgezonderd in het land.

7 likes

Niet eigen ervaring, maar een vriendin van mij woonde tot voor kort in een dorp met een asielzoekerscentrum wat ook veelvoudig in het nieuws kwam vanwege overlast. fietsdiefstallen, geweldsincidenten etc. Er zal ook absoluut enige vorm van overlast worden ervaren, dat zeg ik eerder hierboven ook al. Maar ik hoor die vriendin niet roepen dat dat centrum daar weg moet. Wél dat er iets moet veranderen, omdat dit een onmenselijke situatie is. En nogmaals; daar zit voor mij het pijnpunt met deze specifieke situatie. Niet dat deze mensen boos zijn, want daar hebben ze alle recht toe. Ze zijn niet boos omdat er mensen op straat slapen en onmenselijk worden behandel he. Ze vinden dat het centrum dicht en weg moet. Terwijl als het probleem wordt aangepakt, de verdeling over het land beter wordt etc. de ervaren overlast ook minder wordt.

En die overlast is niet alleen bij een azc/asielzoekerscentrum zo, maar ik denk overal waar je grote groepen mensen voor langere tijd bij elkaar zet? De buurt van de middelbare school van mijn zusje is ook al jaren bezig dat ze studenten het schoolplein niet afmogen vanwege overlast (waaronder vandalisme, geweld en drugsproblematiek) en wij ervaren hier in het dorp soms ook overlast van de bewoners van de ggz-instelling. Maar daar ging het volgend mij ook al eerder over in dit of een ander topic, toen het ging over die demonstraties bij dat hotel wat ze willen verbouwen voor opvang.

21 likes

Weet je ook waarom een azc soms overlast bezorgd?
Omdat mensen niet mogen werken. Meerderjarige kunnen niet naar school, tenzij ze een potje geld vinden. Zelfs de plantsoenen in een azc mogen ze niet zelf bijhouden. En dan is er ook nog heel beperkt leefgeld. Dus mensen vervelen zich, hebben geen geld, kunnen zich niet nuttig maken, zitten bovenop elkaar (want privacy is er echt niet in een azc) en worden dan ook nog eens elke dag duidelijk gemaakt dat ze niet welkom zijn.
Wie zou daar niet gek van worden?!
En in een aanmeldcentrum is alles nóg minder, want dat is maar voor zeer kort verblijf bedoeld.

50 likes

Ik snap echt niet waarom mensen zo graag begrip willen hebben voor een groep mensen die overduidelijk racistisch is? Sorry maar hoe erg leef je in een fantasiewereld als je oprecht denkt dat deze mensen protesteren vanwege overlast? Zelfs al zou er daar overlast zijn hoe de fuck is daar protesteren en willen voorkomen dat mensen worden opgevangen dan een passende manier om je frustratie te uiten? Er is gewoon geen excuus of ‘logische verklaring’ het is gewoon racisme. Onbegrijpelijk als je dat niet wilt inzien maar een hand boven hun hoofd wilt houden onder het mom van ‘begrip’.

44 likes

Echt te gek voor woorden eigenlijk he. Het merendeel van deze mensen wil graag iets doen, maar worden zo tegen gehouden. Ben daar dan boos op, niet op de mensen zelf.

En als het om mensen uit Oekraïne gaat, stellen we massaal onze huizen open, togen we onderwijs op en bieden we ze banen aan. Wat helemaal top is, maar waarom zo’n grote tweescheiding. Waarom kan dit voor de ene groep wel en voor de rest niet?

12 likes

Witheid✨

27 likes

blijkbaar ook niet om een calimero hoedje op te zetten

1 like

Ik zie even niet hoe de klassieke Calimero uitspraak in dit geheel past

4 likes

Maar we zijn echt niet racistisch hoor. Alleen dat Oekrainsche gezin vangen we met liefde op, want wat zij mee hebben gemaakt is echt wel heel erg, maar dat gezin uit Syrie/Afghanistan/whatever? Nee die stoppen we ver weg in een aanmeldcentrum waar ze niks mogen en ze mogen dan ook niet klagen over de omstandigheden, want die hebben hier niks te zoeken hoor.

Helaas echt gehoord. Er worden in mijn vrij witte dorp veel gezinnen bij mensen thuis opgevangen en wij kennen ook mensen die al talloze keren met een busje die kant op zijn gereden om mensen mee te nemen. En dus ondertussen dat soort dingen roepen. Maar ze meten niet met 2 maten hoor, echt niet.

12 likes

hoe wordt er eigenlijk verwacht dat ze daar uberhaubt geraken? ziet er half niemandsland uit, alsof her een sluwe poging is tot ontrading an sich

1 like

Daar is het hele beleid de afgelopen jaren ook op gericht, zoveel mogelijk ontmoedigen door het zo moeilijk mogelijk te maken.

3 likes

ik vind dit verschil wel interessant angezien het in België nog steeds gewoon in Brussel gebeurd

3 likes

Niet mee eens. De mensen daar vinden het waarschijnlijk al overlast als ze eens ‘hello’ tegen iemand moeten zeggen, in plaats van hun oude vertrouwde ‘moi’. Dat vind ik geen reden.

6 likes

Ja wauw, hoe durf je zo stereotyperend over een groep racistische mensen te praten :cry::cry:

18 likes