Nieuws, actualiteit en politiek #4

Je mag als huurder uiteraard blij zijn met een betaalbaar dak boven je hoofd. Dat doet niet af aan dat huurbazen winst maken op een van jouw levensbehoeften

2 likes

“een heleboel ondernemersrisico, zoals wanbetaling door huurders.”
Hoeveel zijn dat er nou ook???

3 likes

Ik ben dus zo iemand die nu ineens m’n huurwoning uit moet ivm particuliere eigenaar die het gaat verkopen omdat het “straks niet meer rendabel is” :thumbsup: Ik ben wel echt blij dat dit onderdeel is van een grotere beweging richting minder huisbazen, want fuck huisbazen. Huizen moeten gewoon gaan naar mensen die er zelf in gaan wonen. Maar om dit goed uit te laten pakken moeten er wel Ă©cht meer betaalbare huurwoningen bij komen en moet het makkelijker worden om een hypotheek te krijgen. Ik moet nu doorschuiven naar een nĂłg duurdere huurwoning (die nota bene kleiner is en op een veel slechtere locatie) want ik kon geen hypotheek krijgen. Leuk voor de rijke tweeverdieners en jonge mensen met rijke ouders dit, maar als fulltime werkende die niet bizar veel geld verdient, kom je alsnog nergens als je niet wil of kan samenwonen.

image

Cute, een raamvertelling over precariteit en uitbuiting :smiling_face_with_three_hearts:

18 likes

Is het niet zo dat als jouw huurbaas besluit te verkopen terwijl jij nog huurt, de nieuwe koper verplicht is om dit huurcontract over te nemen?

1 like

Niet als je een tijdelijk huurcontract hebt (nog zo’n gedrocht, dat tijdelijke verhuren). Dan kun je gewoon het huurcontract niet verlengen.

3 likes

Klopt (of uitkopen), maar handig genoeg voor hen liep mijn huurcontract net af :frowning:

1 like

Vooral om dit stukje heb ik hartelijk gelachen “Maar de minister verandert tijdens het spel de spelregels. Dat hoort niet. ” haha lol wat denk je dat de overheid doet :joy:

4 likes

Plotseling klopt het bedrijfsplan van Yilmaz niet meer. In zijn kantoor naast de rijschool pakt hij een stuk papier. Bovenaan schrijft hij een huursom op van 1.300 euro. Daar gaat om te beginnen zo’n 1.000 euro vanaf aan rente van zijn beleggingshypotheek en andere kosten. Dan 100 euro voor de vereniging van eigenaren (VVE) voor onderhoud aan de buitenkant van de woning. Dan 100 euro reservering voor de binnenkant, zoals een nieuwe cv-installatie. Blijft over 100 euro ‘winst’ en een heleboel ondernemersrisico, zoals wanbetaling door huurders.

Dat een ander jouw hypotheek betaalt, zou toch ook kunnen worden gezien als winst?

11 likes

Dat hij ondertussen een enorm vermogen opbouwt laat hij voor het gemak even weg uit het rekenvoorbeeld.

19 likes

ja en als hij straks zijn leningen heeft afbetaald gaat het van 100 euro per maand naar 1000+ euro per maand, over 10-15 jaar gaat hij gewoon maandelijks meer dan 30k cash binnen krijgen per maand waar hij waarschijnlijk nog meer huizen van gaat opkopen en de idioot uithangen in dubai (of welke andere plek dna helemaal hip is)

4 likes

Is dit een grap? Een extra dure sigaar uit eigen doos bedoel je? Sowieso krijg je als particulier hypotheekrenteaftrek en als commerciële beleger betaal je meer kosten zoals 8% overdrachtsbelasting. Particulier is dit huis dus een stuk goedkoper. Daarnaast is het niet jouw hypotheek die hij betaald, want anders zou je ook vermogen opbouwen. In plaats daarvan verdwijnt je geld in een zwart gat en ben je nooit klaar met afbetalen.

1 like

Dat is toch precies wat twijfelaar bedoelt? De huurder betaalt de hypotheek en daarmee het vermogen van de verhuurder. Niet andersom (dat hoop ik althans dat bedoeld wordt)

6 likes

Haha wacht ik nu lees ik het heel anders :sweat_smile: sorry @Twijfelaar

Ik heb pas het boek van Cody Hostenbach - uitgewoond met met mijn boekenclub gelezen en heb nu blinde woede naar huisjesmelkers.

6 likes

Haha ik snap het, maar het is een gedeelde woede

1 like

NRC heeft tegenwoordig ook echt slechte columns zeg.

13 likes

Volgens mij haalt de schrijfster quiet quitting en een gezonde werk prive balans door elkaar. Slaat echt als een tang op een varken dat artikel, die vergelijking met het privéleven ook? Mensen betalen voor een sportschoolabonnement maar gaan er niet heen, ja hehe dat is ook al zo oud als de weg naar rome.

9 likes

Quiet quitting is toch ook helemaal niet dat je ook tijdens je werkuren maar zo weinig mogelijk doet? Maar dat je gewoon doet waar je voor betaald wordt en niets extra (dus geen overuren, en al helemaal niet onbetaald, niet bereikbaar buiten werktijd, etc). Zo werk ik al mijn hele werkende leven. Zet me volledig in tijdens mijn werktijd, en vind mijn werk over het algemeen ook gewoon leuk, maar ik werk om te leven, en niet andersom.

33 likes

Steeds meer jongeren hebben psychische hulp nodig en je takeaway hiervan is dat we daar gewoon mee moeten ophouden???

7 likes

Het is vervelend opgeschreven, maar dit ligt wel iets genuanceerder. De groei in jeugdhulpgebruik bestaat echt niet enkel uit jongeren die jeugdhulp nodig hebben en nu als teveel worden gezien. Het is ook groei onder jongeren die vroeger als iets te druk, iets te emotioneel, iets wat achterlopend werden gezien en dan verder gewoon werden gelaten en daar nu hulp bij ontvangen. Waarbij die hulp ook bestaat uit vormen waarbij je je mag afvragen of een overheid daaraan mee moet betalen

12 likes

erger, meuleman is 46 jaar :clown_face: