Nieuws, actualiteit en politiek #5

Wat een fucking nachtmerrie die brand in de nachtclub in Noord-Macedonië. Op het journaal net de vader van een overleden jongen die zei ‘hij was mijn enige kind, ik hoef niet meer te leven’ gvd wat een domme kut manier om dood te gaan

20 likes

Wat dystopisch dit. WMO pas toepassen als je een fitnessprogramma hebt doorlopen. Biedt het dan aan voor iedereen.

6 likes

Wat zitten er toch veel domme mensen in de functies die over het zorgsysteem gaan

3 likes

https://www.ad.nl/binnenland/mannen-banger-om-vals-beschuldigd-te-worden-van-seksueel-grensoverschrijdend-gedrag~aff0057c/

Mijn moeder begon vandaag over dit artikel. Ik werd al boos van de titel. Mijn reactie was dus ook ‘de angst die mannen nu voelen stelt niets voor bij de angst die vrouwen voor mannen voelen’.
Ook wel typisch dat dit de reactie is als er meer aandacht komt voor seksueel geweld/grensoverschrijdend gedrag. Niet ‘o wat erg’ maar ‘shit straks zit ik op het bureau’.

Edit: en hoe krijgen we die godvergeten fabel de wereld uit dat er zoveel valse aangiftes zouden zijn :rage:

45 likes

mijn ex (docent op een uni) liet dat ook weleens vallen, iets over ‘stel dat iemand zomaar iets zegt’. en dan zat ik daar met m’n hoofd vol verhalen van vrouwen die écht iets is overkomen. die angst voor reputatieschade staat zó scheef tegenover wat vrouwen moeten vrezen. werd ik altijd misselijk van, die omdraaiing van perspectief.

7 likes

https://www.nu.nl/misdaad/6350183/richard-k-moet-levenslang-de-cel-in-voor-dubbele-moord-in-weiteveen.html

:partying_face::partying_face:

42 likes

Goed zo!
Ik word nog steeds boos om die berichten waarin de slachtoffers zwart werden gemaakt.

2 likes

Wie heeft de beelden gezien? Ze worden niet gedeeld in het interview, maar circuleren wel rond op internet.
Volgens sommige reacties lijkt het alsof de agent uit de video “er liever ook niet was geweest”, alsof het tegen zijn zin in zou zijn geweest. Als dat zo is, wie heeft die agent dan opdracht gegeven dit huisbezoek te doen?
Volgens het artikel van NOS zegt de politie er nu zelf over dat dit niet is waar ze voor staan.
Zo’n huisbezoek moet toch in opdracht van íemand zijn geweest, lijkt me? Hoezo neemt niemand hiervoor verantwoordelijkheid?

5 likes

Ik heb dit zelf ook weleens meegemaakt nadat ik tegen Pfas demonstreerde. Echt zo dieptriest. Intimideren in de hoop dat je niet meer in actie komt.

8 likes

Tsjonge! Heeft het ook effect gehad? (als je 't wil delen)

1 like

Er zijn ook alleen excuses voor ‘de manier waarop het gesprek verliep’, het feit dat de wijkagent aan je deur staat om te ‘praten’ over waarom je naar een demonstratie bent geweest is blijkbaar heel normaal voor ze.
Echt belachelijk dit, en Amnesty heeft er al eerder over bericht, gebeurt inderdaad al jaren. Dieptriest voor een land waarin het recht om te demonstreren in de grondwet staat.

Ps op RTL nieuws staat wel het filmpje van dit huisbezoek, dat deze vrouw zo rustig blijft vind ik knap

11 likes

misschien heel kort door de bocht domme reactie van mij, maar je zou toch denken dat die agenten met al die tekorten wel wat beters te doen hebben dan dit??

6 likes

Het filmpje zat ook gewoon in t nieuwsitem hierover m op SBS6 vanochtend. T was ook gewoon een heel raar gesprek ‘hoi bent u x’, ‘gaat u binnenkort nog een keer protesteren?’ ‘U gaat binnenkort ook verhuizen hè?’.

Daar bereik je niets mee behalve dat je daarmee als politie t signaal afgeeft dat je iemand in de gaten houdt.

6 likes

Nee gelukkig geen effect. Daarna nog soortgelijke acties gedaan tegen chemours en ook ludieke kozp acties.
Nu al een paar jaar niet activistisch meer bezig maar dat komt door andere factoren in m’n leven (ouderschap, koophuis, algehele vermoeidheid).
Ik heb trouwens 2 jaar geleden m’n dossier opgevraagd met wanneer mijn gegevens zijn opgevraagd door wie en dan zag je ook dat de politie op de dag van de actie mijn gegevens opvroeg en 5 dagen later toen ze aan m’n deur stonden weer.

Dit was trouwens de actie in kwestie. Ja het was vervelend (duh dat was het doel) maar het was niet gevaarlijk of dreigend.

10 likes

Dit is het filmpje via tiktok. Echt misselijkmakend. En die wijkagent klinkt ook als een jochie die zijn eigen werk niet helemaal begrijpt.
https://vm.tiktok.com/ZNdRmqWst/

3 likes

Ben je dan al herkend op de dag zelf door iemand van de politie? Of bleek dat niet met zo veel woorden uit je dossieropvraag?
Ik krijg hier echt Big Brother gevoelens van, bah. Wat @snork met andere woorden al zegt, het is gewoon intimiderend als de politie zo aan je deur staat. Van de vraag ‘U gaat binnenkort ook verhuizen hè?’ rolden mijn ogen gewoon uit mijn kassen. Hoe krijg je het je strot uit?
Ik zou echt willen weten hoe ze aan die informatie komen en wat de relevantie ervan is. Vraag me af of dat naar voren komt in zo’n dossieropvraag.

4 likes

Tijdens de actie moest ik me legitimeren toen we verwijderd werden van het terrein. En dan doen ze dus met die gegevens een check, en daarna had de agente het denk ik onthouden en paar dagen later terug gezocht en ik woonde in de wijk waar zij agent was dus kwam ze met d’r collega langs.
Je zag ook terug in die gegevens dat als er acties aankwamen waar er vermoed was dat ik er bij betrokken was ik gecheckt werd. Ookal had ik me bij die actie niet geïdentificeerd.
Mijn broer is een jaar bezig geweest om bij de aivd zijn dossier op te vragen maar daar bleef de conclusie dat ze het te druk hadden en dat die het dus niet in kon zien (wat gewoon je recht is om dat in te mogen zien).

7 likes

Fucking walgelijk

lastig op je drankje letten / geen drankje van vreemden aan te nemen als het om een fucking netwerk van barmannen gaat: Politieactie België na meerdere meldingen van drogering in uitgaansbuurt

1 like

Ik haat dit plan, hier krijg je toch alleen maar meer strategische stemmers van.

6 likes

Of heel domme kamerleden; er wonen echt tering weinig mensen in bijvoorbeeld Zeeland en de helft daarvan is sowieso te dom, een kwart te jong/oud, dus dan krijg je allerlei mongolen in de kamer.

4 likes