En de volgende vrouw weer overleden aan femicide…
Wel goed dat ze dit posten:
En de volgende vrouw weer overleden aan femicide…
Wel goed dat ze dit posten:
In Goedenavond Nederland was woensdag Marianne van den Anker (ombudsvrouw Rotterdam) die het had over een werkbezoek wat ze met de politie (dacht ik) hadden gebracht aan de UK over Clare’s Law en verkennen of dit ook in NL ingevoerd kan worden. Komt er kort samengevat op neer dat je het mogelijk gewelddadige verladen van je date of partner kunt opvragen. Als je je zorgen maakt over je eigen partner of de partner van een naaste mbt huiselijk/partnergeweld, je een verzoek in kunt dienen bij de politie. En als diegene dan inderdaad een gewelddadig verleden blijkt te hebben dan word dat aan de partner van die persoon medegedeeld (dus als je een verzoek doet voor een ander krijg je het zelf niet te horen). Schijnt in de UK heel goed te werken
Uitzending, vanaf 14:15 min: Goedenavond Nederland | NPO Start
In het artikel op Wikipedia worden sterke kanttekeningen geplaatst bij de effectiviteit ervan, ik ben zelf ook wel wat sceptisch als ik dit zo lees en kan me dus wel vinden in die kanttekeningen.
Word zo ook wel veel verantwoordelijkheid gelegd op het ‘mogelijke slachtoffer’. Heb ook geen idee of zoiets haalbaar is met privacywetten en wat er uberhaupt word er gedaan aan mensen die geweld plegen qua preventie.
“Geweld in huis” ze doen er ook echt alles aan om de man maar niet te beschuldigen he
Doet me denken een aan zaak van tig jaar geleden waarbij een vrouw in een blijf-van-mijn-lijfhuis zat en die oetlul van een vent een oude bekende had ingeschakeld want die oetlul van een oude bekende was een oetlul bij de politie en die had ff haar locatie opgezocht.
Ik hoop dat diegene bij de politie op staande voet is ontslagen.
Ik vind het ook zorgelijk, vooral omdat femicide hier meer lijkt voor te komen dan onze buurlanden. Alsof vrouwenhaat diep in onze maatschappij zit, ben het echt zat.
Ja! Kan me vaag herinneren dat hij eerst op non actief gesteld was en daarna wel ontslagen.
De moordenaar loopt overigens weer vrij rond, geloof dat hij nog geen 20 jaar vastgezeten heeft.
Van mij mogen dit soort mannen echt een spuitje
Ik vraag me ook af of het nog wel klopt dat er 1x femicide in de 8 dagen plaatsvindt. Voor mijn gevoel gebeurt het zoveel meer het laatste jaar.
Je gevoel wordt natuurlijk ook gevoed met wat er in het nieuws komt. Maar er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Dit is een factsheet van universiteit van Leiden: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/governance-and-global-affairs/isga/factsheet-femicide-in-nederland-3.0.pdf
En als je zoekt op Femicide Monitor vind je meer info.
Ja heb je gelijk in inderdaad! Ik ga dit eens lezen, interessant dankje!
Ik denk dat dit wel een stukje perceptie is. Want hoeveel krijgen wij nu écht mee van het nieuws van onze buurlanden? Ik heb vluchtig wat rond gezocht en chatgpt eea laten vergelijken en volgens die gegevens heeft Nederland tov België Frankrijk en Duitsland juist het laagste percentage. Desalniettemin vind ik het alsnog te veel! Ik heb wel het idee dat femicide steeds meer op de maatschappelijke agenda komt te staan en dat vind ik wel een goede ontwikkeling.
Dat is toch vreselijk.
Ik heb jaren geleden(18 jaar) stage gelopen op een basisschool waar meerdere kinderen in een blijf van mijn lijf huis zaten. Deze kinderen konden ook van de 1 op de andere dag verdwenen zijn omdat ze dan b.v. overgeplaatst waren. Er waren hele protocollen met regels. Ook was het adres van dat tehuis niet eens bekend op de school.
Volgens mij niet als je relatief per hoofd van de bevolking kijkt.
Dus in Nederland 1 op de 8 en in Duitsland elke dag 1, betekent niet dat het in Duitsland veel meer voorkomt, aangezien daar ook een stuk meer mensen leven.
Weet niet of dat klopt hoor wat Chatgpt zegt want ik heb voorbij zien komen dat Nederland in de top 3 staat van Europa…
In Nederland zijn er vorige jaar 41 vrouwen vermoord door een man en in Spanje bijvoorbeeld 57 maar Spanje heeft 2,5 keer zoveel inwoners.
En een paar jaar geleden was het eens in de 10 dagen en nu 8 dus het wordt ook niet beter.
ChatGPT is geen Google.
Wat @Ainu zegt inderdaad. Via de European Data Journalism Network vind ik deze data, met de kanttekening dat er niet van alle Europese landen voldoende data beschikbaar is en dat er in ieder land anders om wordt gegaan met hoe data geclassificeerd wordt
Niet om ook maar te impliceren dat het hier wel mee valt want ieder geval van femicide is er een te veel, maar dat het in Nederland ‘veel vaker voorkomt’ dan andere Europese landen lijkt me op basis van deze data niet bepaald aannemelijk
Edit: oh @flwhrs dit had geen reply op jou moeten zijn!
Ik had het per hoofd laten berekenen!
@Ainu bedankt dat je uitlegt aan mij wat chatgpt niet is ![]()
Ja ik denk dat het gewoon lastig is om er echt iets over te zeggen omdat landen verschillende definities gebruiken/ het niet echt onderzoeken. Want ik had een bron gevonden van 2023 waar Nederland in de top 3 zou staan.