Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ik vraag me ook af of het nog wel klopt dat er 1x femicide in de 8 dagen plaatsvindt. Voor mijn gevoel gebeurt het zoveel meer het laatste jaar.

Je gevoel wordt natuurlijk ook gevoed met wat er in het nieuws komt. Maar er wordt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Dit is een factsheet van universiteit van Leiden: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/content/assets/governance-and-global-affairs/isga/factsheet-femicide-in-nederland-3.0.pdf
En als je zoekt op Femicide Monitor vind je meer info.

10 likes

Ja heb je gelijk in inderdaad! Ik ga dit eens lezen, interessant dankje!

3 likes

Ik denk dat dit wel een stukje perceptie is. Want hoeveel krijgen wij nu écht mee van het nieuws van onze buurlanden? Ik heb vluchtig wat rond gezocht en chatgpt eea laten vergelijken en volgens die gegevens heeft Nederland tov België Frankrijk en Duitsland juist het laagste percentage. Desalniettemin vind ik het alsnog te veel! Ik heb wel het idee dat femicide steeds meer op de maatschappelijke agenda komt te staan en dat vind ik wel een goede ontwikkeling.

6 likes

Dat is toch vreselijk.
Ik heb jaren geleden(18 jaar) stage gelopen op een basisschool waar meerdere kinderen in een blijf van mijn lijf huis zaten. Deze kinderen konden ook van de 1 op de andere dag verdwenen zijn omdat ze dan b.v. overgeplaatst waren. Er waren hele protocollen met regels. Ook was het adres van dat tehuis niet eens bekend op de school.

Volgens mij niet als je relatief per hoofd van de bevolking kijkt.

Dus in Nederland 1 op de 8 en in Duitsland elke dag 1, betekent niet dat het in Duitsland veel meer voorkomt, aangezien daar ook een stuk meer mensen leven.

6 likes

Weet niet of dat klopt hoor wat Chatgpt zegt want ik heb voorbij zien komen dat Nederland in de top 3 staat van Europa

In Nederland zijn er vorige jaar 41 vrouwen vermoord door een man en in Spanje bijvoorbeeld 57 maar Spanje heeft 2,5 keer zoveel inwoners.

En een paar jaar geleden was het eens in de 10 dagen en nu 8 dus het wordt ook niet beter.

2 likes

ChatGPT is geen Google.

58 likes

Wat @Ainu zegt inderdaad. Via de European Data Journalism Network vind ik deze data, met de kanttekening dat er niet van alle Europese landen voldoende data beschikbaar is en dat er in ieder land anders om wordt gegaan met hoe data geclassificeerd wordt

(bron)

Niet om ook maar te impliceren dat het hier wel mee valt want ieder geval van femicide is er een te veel, maar dat het in Nederland ‘veel vaker voorkomt’ dan andere Europese landen lijkt me op basis van deze data niet bepaald aannemelijk

Edit: oh @flwhrs dit had geen reply op jou moeten zijn!

9 likes

Ik had het per hoofd laten berekenen!

@Ainu bedankt dat je uitlegt aan mij wat chatgpt niet is :relaxed:

1 like

Ja ik denk dat het gewoon lastig is om er echt iets over te zeggen omdat landen verschillende definities gebruiken/ het niet echt onderzoeken. Want ik had een bron gevonden van 2023 waar Nederland in de top 3 zou staan.

2 likes

Ja ik had ook een tabel gezien waarin Nederland inderdaad in de top 3 staat. Inderdaad niet de absolute cijfers, maar relatief per inwoners.

Anyways, feit blijft wel dat andere landen,waaronder Spanje, waar het ook een groot probleem is, veel meer gaande is qua verandering en bewustzijn. Het is daar echt een movement geworden.

In nederland denken we toch vaak: “ah joh ons land is tolerant, bij ons valt het wel mee. Wij hebben niet zo’n macho-cultuur.” Maar de vrouwenhaat zit hier ook, remember Kaag?

4 likes

Las van de week wel een artikel waarin stond dat andere landen meer doen tegen femicide.
https://www.nu.nl/misdaad/6362886/waarom-nederland-geen-koploper-is-in-het-tegengaan-van-vrouwenmoord.html

2 likes

Maar ik vond deze titel ook wel weer lekker bedekt. Waarom NL geen koploper is? Waarom is femicide in Nederland iets waar weinig over gepraat wordt? Waarom loopt Nederland achter? Zoveel directere manieren om dit uit te drukken dan deze zin.

3 likes

Vanochtend heb ik dit in de Volkskrant gelezen onder Zweden en Finland.

Maar inderdaad het hangt ook af van wat je meetelt in de cijfers.

1 like

Hnnnnggggggggg

https://www.volkskrant.nl/binnenland/rutger-bregman-begon-een-school-voor-morele-ambitie-wat-hebben-deelnemers-geleerd~b1abcb82/

1 like

Ik had echt zoveel hoop dat dit artikel kritischer was maar nope :sweat_smile:.
Edit: bedenk nu dat ik 'm niet uitgelezen heb volgens mij. Dus mss was dat de laatste alinea.

3 likes

Oh ik vind dit allemaal karakterloze assholes dus op mij heeft het gewerkt!!

Edit: hahaha zo te zien heeft ook niemand zijn/haar baan opgezegd voor dit halfbakken intervisieclubje terwijl dat het hele ding van Bregman’s domme school is: ik betaal jullie om dit te doen en ik ‘koop jullie weg’.

7 likes

Je weet ook al genoeg als een artikel met “De hockeystickcurve” begint

3 likes

Dit artikel bevestigt wel echt mijn beeld van consultants. Sowieso heeft dit project echt precies de uitwerking die je ervan verwacht, irritante mensen die zich moreel verheven voelen maar uiteindelijk niks wezenlijks veranderen. Heerlijke hateread op de zondagavond :smiling_face_with_three_hearts:.

2 likes