Nieuws, actualiteit en politiek #5

ik had die foto’s wel al gezien maar nu ook het artikel erbij gelezen en zit gelijk met een steen in mn maag
precies wat @Vuile_bitch zegt, bizar dat dit gewoon gebeurt en gereport wordt maar niks mee gedaan

1 like

:clown_face:

Als dit wordt voorgesteld aan tafel moet je toch bijna wel weglopen?

7 likes

Heh maar hij is lid van de PvdA? Dat is een flinke switch naar premier voor de PVV of zeg ik nu iets raars

2 likes

Hij gedraagt zich al een tijdje niet meer als een PvdA’er.

Dacht eigenlijk dat hij na zijn formatiedebacle wel afgeschreven was als premierskandidaat.

18 likes

Oh nee die is al lang van de PvdA-trein gesprongen, getuige zijn reeks aan halve wappie-columns in de T.

Exhibit A:

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1599500600/risico-dat-klimaatalarmist-net-als-volkert-van-der-g-eigen-rechter-gaat-spelen

2 likes

Heel naief maar tot voor kort wist ik dus helemaal niet dat ze achteraf iemand anders konden aanwijzen als minister-president? Vind het echt wel gekkig dat je stemt op een partij met een bijbehorende lijsttrekker of alternatieve minister presidents kandidaat (zoals de BBB) en dat dan totaal iemand anders dan naar voren wordt geschoven. Terwijl je die persoon misschien wel helemaal niet ziet zitten en misschien een hele andere keuze had gemaakt als je wist dat die het dan zou worden?

Niet dat ik op 1 van de partijen heb gestemd die nu aan het onderhandelen zijn, maar ik vind het toch wat gek ofzo.

1 like

Maar dat is het hele verhaal in onze democratie: we kiezen alleen een parlement en geen regering, noch ministers, noch een minister president. De meerderheid bepaalt, en dat is bij ons altijd een onderhandelingsresultaat. In een twee partijen systeem zoals de USA of een land waar een president wordt gekozen, zoals Frankrijk gaat het om “the winner takes it all”.

5 likes

oh no :cry:

1 like

Maar in dit geval kon er uberhaupt niet gestemd worden op Plasterk, dus ik snap wel wat @kleinmeisje zegt. Want hoewel hij (mogelijk) wordt aangewezen, is het voor we het stemhokje ingingen geen duidelijke optie geweest dat hij mogelijk MP zou worden. Dat mag vast allemaal, maar ik zou het zelf als stemmer ook echt gaar vinden als er iemand uit de hoge hoed getoverd wordt.

Het voelt ook wel heel erg als oke we doen wel iemand die niet zo erg lijkt als Wilders dan komen we er wel mee weg, niet per se als “we gaan doen wat het beste is voor het land”

3 likes

omg soms ben ik echt jaloers op van die ‘ik hou me niet bezig met het nieuws’ mensen want hier word je toch levensmoe van

30 likes

Maar waar staat dat een minister (president) uit het parlement moet komen? Je kiest geen premier, nooit gedaan ook. Is ook niet de vraag geweest toen je ging stemmen. Toen werd er gevraagd: Wie wil jij dat er in de kamer komt? En dat is gebeurd. Die kamer zit er nu, en de meerderheid heeft gekozen voor dit pad in de formatie. Heeft niets met “mogen” te maken. Eerder onbegrip van kiezers over wat ze daadwerkelijk kiezen en wat ze dan mogen verwachten.

Overigens, ik vind Plasterk echt de slechts mogelijke keuze die Wilders kan maken. En gaat Omtzigt hiermee akkoord?

3 likes

Natuurlijk mag het, natuurlijk weet “de gemiddelde burger” misschien niet wat ze daadwerkelijk wel en niet mogen kiezen.
Maar is het slim als je een breed, democratisch draagvlak wilt? Willen ze kennelijk niet lol

2 likes

Nergens, daarom zeg ik ook “dat mag vast allemaal, maar ik zou het zelf als stemmer ook echt gaar vinden…”

1 like

Die hoop had ik al opgegeven na de verkiezingen

2 likes

Kan me niet voorstellen dat uitgerekend Omtzigt fan is van Plasterk. De minister die drijvende kracht is geweest achter de decentralisatie van taken van rijk naar gemeente, dat is niet echt een succes geweest. Verder heeft hij wel meer steken laten vallen en is hij van PvdA minister afgegleden naar wappie columnist van de Telegraaf. En daarnaast een zeer slechte informateur geweest die ook nog eens openlijk Omtzigt niet echt sjiek neer heeft gezet.

Ik denk vooral dat iedereen Wilders vraagt of hij een beoogd MP heeft, omdat morgen de deadline is van de onderhandelingen en men nog steeds doet voorkomen alsof die ergens toe gaan leiden.

Alternatief voor Plasterk zou denk ik Mona Keizer zijn. Ik weet niet wie ik erger vind eigenlijk :cry:

2 likes

Ik heb mezelf ooit beloofd dat ik elke keer als deze man genoemd wordt even benoem dat hij ook als wetenschapper al fraudeerde want daar gaat het echt te weinig over!!!

28 likes

Oja die was ik nog vergeten. Echt deze man kunnen we toch niet serieus als MP kandidaat zien. Het is al een schande dat hij ooit minister is geweest.

Nou ja na deze verkiezingsuitslag, de onderhandelingen en hoe de gemiddelde NLer over politiek denkt, past het misschien ook helemaal dat hij het gaat doen. Hopelijk voor een maand of 5 en dan weer terug naar normaal.

3 likes

Hem terwijl amsterdam umc nog aan het uitzoeken is wat ze gaan doen benoemen tot toekomstig premier is echt wild. Niet dat ik een integer persoon had verwacht vanuit de pvv, maar je kunt toch minder obvious maken dat goed gedrag je niks boeit.

4 likes

Ook dat ja!!! (Maar ook hierbij hallo NRC waar is de verwijzing naar dit teruggetrokken paper???)

1 like

Hij wordt dan sowieso geroyeerd bij pvda.
Maarten van Rossem had het toen over hem in aflevering 550. Moest er meteen weer aan denken. Wat een mop, Plasterk premier.

5 likes