Nieuws, actualiteit en politiek #5

Wow dit is echt een belangrijke tip!!

Mijn persoonlijke mini-voordeel van dit hele debacle is dat het mij éindelijk de motivatie heeft gegeven een goede serieuze password manager in gebruik te nemen en mn wachtwoorden te veranderen naar van die vage onmogelijke automatisch gegenereerde combinaties. Onder andere voor mijn DigID waar ik hetzelfde wachtwoord gebruikte als voor praktisch elk ander account en waarvan ik al maanden weet dat het een gelekt wachtwoord is :sob: (misschien eentje voor in het opbiechttopic)

Op de een of andere manier is het gevaar van dit soort dingen voor mij nog minder concreet, acuut en invoelbaar dan bijvoorbeeld klimaatverandering/dat de dijken doorbreken (daar maak ik mij wel actief zorgen over).

16 likes

Goede tip!

De overheid heeft daarvoor de kopie ID app gemaakt: Hoe maak ik met de KopieID-app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs? | Rijksoverheid.nl

En als je zelf een kopie maakt of een ander maakt een kopie (vaak in het buitenland in een hotel of camping), maak dan BSN en handtekening onzichtbaar door ze door te krassen en schrijf overdwars op de kopie dat het een kopie is, waarvoor de kopie is en de datum waarop je de kopie hebt afgegeven. Ook een hotel of camping heeft écht geen juridisch toegestane reden om je BSN of een volledige kopie paspoort te hebben.

Aanvullend op sterke wachtwoorden met gebruik van een password manager, adviseer ik ook om multifactorauthenticatie in te schakelen als die optie er is @boonie. Dat maakt het nog moeilijker om in jouw accounts te komen.

7 likes

Goeie, hier moet ik ook echt mee aan de slag. Voor welke password manager heb jij gekozen?

2 likes

NordPass! Ik heb minimale research gedaan want ik voelde momentum om even door te pakken en mij niet te verliezen en de honderden opties :joy: ik kwam uit bij NordPass en Bitwarden als goede opties en ben toen voor NordPass gegaan.

2 likes

Ik heb zelf dus in mijn password manager expres een verkeerd wachtwoord staan voor DigiD mocht die manager op wat voor manier dan ook gehackt worden dan kan die persoon alsnog niet in mijn DigiD en dan heb ik als wachtwoord een eigen combinatie waarvan ik 100% zeker weet dat ik die nergens anders gebruik.

8 likes

DigiD gaat toch helemaal niet meer met wachtwoord? Je hebt in ieder geval ook een app voor de authenticatie en dat is de veiligste manier.

4 likes

Waarom zou je bewust een verkeerd wachtwoord erin zetten? Dan kun je er toch net zo goed geen wachtwoord in opslaan?

16 likes

Jawel dat is nog steeds een optie. Die gaat vaak dan gepaard met sms controle

3 likes

Is het idd ook. Paar jaar terug is een kennis van mijn opa en oma ook overleden. Het was een man die liever niet met veel mensen contact had. Ging ook niet vaak naar buiten. Kenden mijn opa en oma al wel lang en had dan af en toe contact(was was wel een stuk jonger dan hun). Oma merkte toen op dat hij niet had gebeld voor de verjaardag van opa. Oma had een sleutel en is naar zijn huis gegaan. Hij was eigenlijk altijd thuis. Ze heeft toen de politie gebeld(gelukkig niet zelf naar binnen gegaan). Maar hij bleek dus een hartaanval te hebben gehad en te zijn overleden. In een hele hete zomer lag hij er al ongeveer 2 weken. Als opa en oma niet alert geweest waren had hij er denk ik veel langer gelegen.
Buren kenden hem ook niet echt, wisten alleen dat hij nooit buiten kwam.
Vind het nog steeds sneu dat t voor hem zo afgelopen is. Ik kende hem ook wel via mijn opa en oma en het was altijd wel echt een einzelgänger, maar het is wel echt zielig dat iemand er zo lang ligt.

9 likes

Ik gebruik op dagelijkse basis ook de app maar als je telefoon bijvoorbeeld kapot is of kwijt of wat dan ook dan heb je alsnog je wachtwoord zelf nodig + daar (website DigiD) kan je ook het nummer gekoppeld eraan veranderen en dergelijke dus heb dan liever dat ik echt de enige ben die dat wachtwoord weet.

@papierhier ik had ooit er wel een wachtwoord in staan van DigiD daarna mijn wachtwoord veranderd en het oude wachtwoord er gewoon in laten staan. Je hoeft er ook geen verkeerd wachtwoord per se in te zetten maar ik zou in ieder geval nooit mijn echte wachtwoord in zo’n manager zetten.

1 like

Wat zou er met Trump zijn

Context?

4 likes

Z’n agenda is blijkbaar al dagen leeg en op sociaal media zijn allerlei geruchten dat hij dood is etc

2 likes

Hij was golfen klik

2 likes

Ja ik zag t maar locuta op Twitter zegt dat die foto oud was :joy:

3 likes

Zoveel zin in de dag dat hij echt dood blijkt te zijn :pray:t3:

43 likes

het kan sowieso niet heel lang meer duren toch, die man is 79, vreet alleen maar mcdonalds en heeft de meest stressvolle baan ter wereld

6 likes

Heb ook echt moeten lachen om alle mensen die voorstellen op de dag van zijn dood Party in the USA van Miley Cyrus te draaien zodat die op #1 komt😭

23 likes

Ik denk dattie ziek is, maar niet dood. Helaas.

Niet dat hij ooit publiekelijk bekend zou maken dat hij ziek is, hij is immers de ‘gezondste president ooit’ en weegt een gezonde 100 kilo bij z’n lengte van 1.90. Aldus zijn zeer betrouwbare lijfarts.

4 likes

Maar als Trump dood is krijgen we Vance in het Witte Huis. Ergens denk ik dat die nog erger is.

10 likes